NuoriDaavid kirjoitti:Nämä Jan Hurrin tekstit vaikuttavat asiantevilta. Mulla ei oo kompentenssia arvioida, ovatko ne sitä.
En jaksanut lukea kuin silmäillen.
Halvan velkarahan lisäämisen aiheuttama assettien hintojen nousu on kuitenkin ihan tunnettu ilmiö. Tämä johtaa assettien hankkimiseen spekulatiivisella velkarahalla. Sitten kun velkahana vedetään kiinni, assettien hinnat palavaat niiden tuottojen edellyttämälle tasolle. Minulle jäi se käsitys, että artikkeli piti velkavetoista assettikuplaa ihan normaalina ja hyvänä asiana, mutta samalla kauhistelvat kuplan puhkeamisen seurauksia.
Jos pysyvää kasvua voisi luoda keinotekoisesti halvalla lainarahalla, niin meillä ei olisi velkakriisiä. Heikkojen euromaiden korot romahtivat niiden tultua euroon, joten näiden maiden olisi pitänyt kasvaa kohisten ulos veloista. Toisin kävi. Keinotekoisen halpa velkaraha kannusti tuhlaamaan, aihautti assetkuplia ja luultavasti myös ohjasi investointeja vääriin maihin ja väärille toimialoille.
Minä siis väitän, että artikkelin kuvaaman 'helvetinkoneen' lisäksi iso osa investoinneista paljastuu vääränlaisiksi. Kärjistetysti: on investoitu liikaa kaviaaribisnekseen kun velkahanojen sulkeuduttua kysyntä kohdistuukin silakkaan. Kaikille paras vaihtoehto olisi ollut antaa markkinoiden toimia, jolloin investoinnit olisivat kohdistuneet loheen ja mitään luonnottoman suuria ylä- ja alamäkiä ei olisi syntynyt.