Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:^ Jostain sitä massia on kuitenkin revittävä. On hyvä, että radikaalitkin ajatukset uskalletaan tuoda julki, jottei keskutelu uraudu ja näivety. Tabuja saa rikkoa. Ajatuksen tasolla siis sellaisena herättelevänä keskustelun aloituksena tuo Urpilaisen sutkautus puoltaa paikkansa.

En haluaisi kuulua yhteiskuntaan, jossa keneltäkään peritään tuloveroa yli 50%, mutta toisaalta leikkauslista alkaa olla pitkä ja leveä, joten vaikeitakin valintoja on pakko tehdä.
Joo-o. Mutta kun sillä yli 100 000 palkkatuloa tienaavien veronkiristyksellä ei ole mitään merkitystä valtiontalouden kannalta. Eli silloin tämä on pelkkä symbolinen ele.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:leikkauslista alkaa olla pitkä ja leveä, joten vaikeitakin valintoja on pakko tehdä.
Jos leikkauslista on pitkä, se kertoo vain siitä että on eletty pitkään yli varojen. Niinkuin ollaankin. Esimerkiksi eläke-etuudet ovat täysin kestämättömällä tasolla pysyvästi. Ei sitä korjata työikäisiä kurjistamalla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:leikkauslista alkaa olla pitkä ja leveä, joten vaikeitakin valintoja on pakko tehdä.
Jos leikkauslista on pitkä, se kertoo vain siitä että on eletty pitkään yli varojen. .
Itse asiassa on otettu syömävelkaa ja vielä sen päälle kuviteltu huomisen kasvun maksavan poliitikkojen tulevaisuudenlupaukset, lähinnä tietysti eläkkeet mutta monet muutkin rakenteet on mitoitettu liian raskaiksi. Paluu todellisuuteen ja hiipuvaan kasvuun tulee olemaan todella kipeä.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:Itse asiassa on otettu syömävelkaa ja vielä sen päälle kuviteltu huomisen kasvun maksavan poliitikkojen tulevaisuudenlupaukset, lähinnä tietysti eläkkeet mutta monet muutkin rakenteet on mitoitettu liian raskaiksi. Paluu todellisuuteen ja hiipuvaan kasvuun tulee olemaan todella kipeä.
Mua hämmästyttää eritoten demarien linjassa se, että he toisaalta vetoavat keynesiläisyyteen ja toisaalta perustelevat vaadittua pienempää leikkaustarvetta sillä, että he odottavat ennusteita suurempaa kasvua. Keynesiläisen luulisi päinvastoin ajattelevan, että jos kerran on tulossa odotettua suurempaa kasvua, niin tässä nousuhdanteessa sitten myös säästetään ennakoitua enemmän. Joku periaatteellinen ongelma on siinä, että katsotaan noususuhdanteen perustelevan pienet säästöt.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Itse asiassa on otettu syömävelkaa ja vielä sen päälle kuviteltu huomisen kasvun maksavan poliitikkojen tulevaisuudenlupaukset, lähinnä tietysti eläkkeet mutta monet muutkin rakenteet on mitoitettu liian raskaiksi. Paluu todellisuuteen ja hiipuvaan kasvuun tulee olemaan todella kipeä.
Mua hämmästyttää eritoten demarien linjassa se, että he toisaalta vetoavat keynesiläisyyteen ja toisaalta perustelevat vaadittua pienempää leikkaustarvetta sillä, että he odottavat ennusteita suurempaa kasvua. Keynesiläisen luulisi päinvastoin ajattelevan, että jos kerran on tulossa odotettua suurempaa kasvua, niin tässä nousuhdanteessa sitten myös säästetään ennakoitua enemmän. Joku periaatteellinen ongelma on siinä, että katsotaan noususuhdanteen perustelevan pienet säästöt.
No mutta kyllähän demari voi sanoa, että ei säästetä nyt vaan sitten nousukaudella. Niin kait Keynes sanoisi?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ repesin! Koska olet kuullut demaripoliitikon ajavan säästöjä koskaan? Lamassa elvytetään ja nousukaudella lasketaan muiden haaroista jakovaroja.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
No mutta kyllähän demari voi sanoa, että ei säästetä nyt vaan sitten nousukaudella. Niin kait Keynes sanoisi?
Aivan, mutta kyllä minusta Keynes varmaan sanoisi niin.

Tai siis mä olen ollut kuulevinani - voin toki olla väärässä - että demarit nimenomaan sanovat, että kasvu on/tulee olemaan suurempaa kuin pessimistit ennakoivat, ja siksi tarvitsee myös säästää vähemmän. Ei keynesiläinen oikein voi sanoa, että nousu poistaa säästötarpeen, miten olen toisinaan demareita lukevinani.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

sivustahuutaja kirjoitti:^ repesin! Koska olet kuullut demaripoliitikon ajavan säästöjä koskaan? Lamassa elvytetään ja nousukaudella lasketaan muiden haaroista jakovaroja.
No näinhän se käytännössä nimenomaan menee. Mutta juuri nyt demarit ovat keynesiläisiä. Nousuhdanteessa asia unohtuu.
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Maan parhaat ennustajat tietävät, että nyt on kolmen-viiden miljardin ylijäämä:

http://www.ptt.fi/site/?lan=1&mode=tied ... ote_id=926
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Joo-o. Mutta kun sillä yli 100 000 palkkatuloa tienaavien veronkiristyksellä ei ole mitään merkitystä valtiontalouden kannalta. Eli silloin tämä on pelkkä symbolinen ele.
Totta, mutta jos tohon suostumalla pystytään estämään tuloveronkorotukset alemmilla tulotasoilla, niin mulle kelpaa. :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
So Hard
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Joo-o. Mutta kun sillä yli 100 000 palkkatuloa tienaavien veronkiristyksellä ei ole mitään merkitystä valtiontalouden kannalta. Eli silloin tämä on pelkkä symbolinen ele.
Totta, mutta jos tohon suostumalla pystytään estämään tuloveronkorotukset alemmilla tulotasoilla, niin mulle kelpaa. :D
Ei tietenkään pystytä. Työn verotuksessa ainoa merkittävä nettomaksaja on keskiluokka. Duunareita verotetaan kevyesti ja lisäksi he saavat tulonsiirtoina enemmän kuin maksavat. Keskiluokkaa verotetaan raskaasti ja tulonsiirrot heikkenevät tulojen myötä. Kovatuloisia verotetaan todella raskaasti jo nyt, ja maksajapohja on siellä aika kapea. Summa summarum - kaikki paska kohdistuu keskiluokkaan ennen, nyt ja jatkossa.
Universaali disclaimer.
Noppaelain
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Noppaelain »

"Eilisisen uutisia", mutta...
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/e ... 94235.html

Eikö Gatin pitänyt tällä nostaa tukiaisia?
Noppaelain
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Noppaelain »

Nykynuoret...
Monivuotinen luokkakaverini Samuli lyttää nuorten työelämätaidot. Jotain tottakin, mutta kun joutuu katsomaan tuon provoamista joka päivä fb:ssä...
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: Ei tietenkään pystytä. Työn verotuksessa ainoa merkittävä nettomaksaja on keskiluokka. Duunareita verotetaan kevyesti ja lisäksi he saavat tulonsiirtoina enemmän kuin maksavat.
Duunareista ainakin tehdastyöläiset, vallankin paperimiehet, ovat kyllä selvästi nettomaksajien joukoissa. Mä elättelinkin toiveita, että SDP tyytyisi tälläiseen symboliseen korotukseen tuloverotuksessa korvauksena siitä, että taipuvat alv:n nostoon. Mutta niinkuin se niille himoverottajille riittäs. Tää päättyy kuitenkin niin, että alvin lisäks nousee vielä tuloverot koko asteikolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti:Ei keynesiläinen oikein voi sanoa, että nousu poistaa säästötarpeen, miten olen toisinaan demareita lukevinani.
Nyt olet ytimessä. 2000-luvun velkapommin ajatuksenahan oli, että tuhlataan talous kasvuun ja kasvu on niin kovaa, ettei säästöjä koskaan tarvitse tehdä. Esim. Kreikka päästettiin euroon, jotta se saisi halpaalainaa ja voisi tuhlata taloutensa kasvuun.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Joo-o. Mutta kun sillä yli 100 000 palkkatuloa tienaavien veronkiristyksellä ei ole mitään merkitystä valtiontalouden kannalta. Eli silloin tämä on pelkkä symbolinen ele.
Ja varmasti myös poliittinen. Urpilainen haluaa antaa signaalin tuloerojen kaventamisesta ja (työväenluokkaa suosivasta) oikeudenmukaisuudesta, koska suuri tyhmä väestönosa sen myös siten ottaa. Sisällöllä ei niin väliä, vaan miltä se ulospäin näyttää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
So Hard
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti:Duunareista ainakin tehdastyöläiset, vallankin paperimiehet, ovat kyllä selvästi nettomaksajien joukoissa.
Paperimiehet, ahnaajat ja muutama muu hyvin palkattu prosessi-/vientiteollisuuden ryhmä ei edusta kovin kattavasti duunarien kenttää. Keittäjät, siivoojat, postimiehet, kaupan kassat jne. ovat paljon isompia ryhmänä. Asia selkenee melko hyvin, kun katsoo mikä on mediaanitulo verrattuna keskituloon.
Tää päättyy kuitenkin niin, että alvin lisäks nousee vielä tuloverot koko asteikolla.
Päättyisikin. Kyllä se päättyy taas siihen, että duunareiden enemmistö ei rokoteta mitenkään, keskituloisia raskautetaan jo ennestään Euroopan kovimpiin kuuluvalla verotuksella kuten ennenkin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Mediaanipalkan ja keskipalkan ero on luokkaa 300€. Keskipalkka on ~3000 ja mediaani ~2700. Tuo ei vielä paljoa kerro.

Suomessa on aika paljon asiantuntijoita, jotka nostavat mediaanipalkkaa. 'Kovien alojen' duunareita on vähän ja heidänkin mediaaninsa jää 2500.

En ole koskaan nähnyt arviota nettomaksajan rajasta, mutta se on luultavasti karvan verran yli 3000€. Sanoisin, että yksityisellä puolella:
- duunarit ovat nettosaajia (1/3 kaikista)
- asiantuntijat neutraaleja (1/3)
- eristyisasiantuntijat ja johtajat nettomaksajia. (1/3)
http://www.stat.fi/til/yskp/2007/yskp_2 ... 01_fi.html
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

Vagabondo kirjoitti:
Mä oon tässä niin solidaarinen, että vastustan yli 100k palkkatuloa tienaavien verotuksen kiristämistä, vaikka itse en noin paljoa palkkatuloa nostakaan. Tää on mulle periaatteelinen oikeudenmukaisuuskysymys. Kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan yli 50% veroa palkanlisästä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012030 ... 7_uu.shtml

Tässä yksi tapaus, jolle vois antaa napin otsaan. Ei mitään ylläpitoa, vaan nappi ohtaan saman tien.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

AKT irtisanoi viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen

Miten tuli semmoinen fiilis, että tästä lähtee oikeuskierros numero 2. Ja aivan ansaitusti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
So Hard
Kitisijä

Bluntly kirjoitti:AKT irtisanoi viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen

Miten tuli semmoinen fiilis, että tästä lähtee oikeuskierros numero 2. Ja aivan ansaitusti.
Ilmoitettu irtisanomisen peruste on totaalisen laiton, rikkoo vastoimien kieltoa ja muodostaa käytännössä automaattisesti työsyrjintärikoksen. Sanoisin, että jos taustalta ei paljastu jotain, sekä Räty että asian puolesta äänestäneet hallituksen jäsenet ovat lähellä vankeustuomioita.
Universaali disclaimer.
elco
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Ilmoitettu irtisanomisen peruste on totaalisen laiton, rikkoo vastoimien kieltoa ja muodostaa käytännössä automaattisesti työsyrjintärikoksen. Sanoisin, että jos taustalta ei paljastu jotain, sekä Räty että asian puolesta äänestäneet hallituksen jäsenet ovat lähellä vankeustuomioita.
Tulee mieleen case Al Capone, jossa überpahis lopulta tuomittiin veropetoksesta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen

So Hard kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:AKT irtisanoi viestintäpäällikkö Hilkka Ahteen

Ilmoitettu irtisanomisen peruste on totaalisen laiton, rikkoo vastoimien kieltoa ja muodostaa käytännössä automaattisesti työsyrjintärikoksen. Sanoisin, että jos taustalta ei paljastu jotain, sekä Räty että asian puolesta äänestäneet hallituksen jäsenet ovat lähellä vankeustuomioita.
Satamat ja kumipyörät varmaan pysäytetään, kun työnantaja kohtelee AKT:läistä työntekijää näin törkeästi??
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Pistää muuten ihan rotevasti vihaksi tuo Ahteen kohtelu. Harva uutinen aikaansaa yhtä voimakasta reaktiota.