Helsingin lapsiperheistä kolmasosa on yhden vanhemman perheitä, niissä lapset kulkevat pakostakin mukana enemmän.masa kirjoitti: Toisekseen, pk-seutu on täynnä elintasopakolaisia joilla ei ole sosiaalisia tukiverkostoja jonne lapsia laittaa. Vaihtoehdoiksi jää joko jäädä kotiin tai ottaa lapset mukaan. Ja koska lapsettomilla umpimielisilllä useinmiten on aina herne nenässä äänekkäiden lasten kanssa, jäädään useinmiten kotiin ettei pilata umpimielisen sinkun elämää.
Päivän mielipidekirjoitus
-
- Kitisijä
Re: Päivän mielipidekirjoitus
Prepare for the worstest.
Jos jonain päivän tulet faijaksi, tulet sen myötä huomaamaan kuinka naivi olitkaan luuloissasi.So Hard kirjoitti:Ei ainakaan niin, että herranterttu saa melskata ja tehdä mitä vaan, samalla kun vanhempia kiinnostaa nollan verran eivätkä ojenna lainkaan.masa kirjoitti:Miten ne oppii jos ne ei saa harjoitella?So Hard kirjoitti:ja jos raahaa, niin olisi syytä edes opettaa käytöksen alkeet.
Mulle kävi ihan samoin.
-
- Kitinä VIP-jäsen
En muista koskaan kokeneeni ongelmaa omista tai muiden lapsista. Lapset välillä huutaa ja itkee. Sellaista se elämä on. Samoin lastenvaunujen kanssa voi olla hankalempaa liikkua kuin ilman niitä. Sekään ei ole kovin yllättävää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
NuoriDaavid kirjoitti:En muista koskaan kokeneeni ongelmaa omista tai muiden lapsista.
Ei meilläkään pojan kanssa. Sen kanssa käytiin kaksi vuotiaana syömässä rossoissa (lapsiystävällisiä) mennen tullen. Nyt 2 v tytön kanssa ei tule mentyä, koska sen uhmaikä on sitä luokkaa että pöydältä lähtee kaikki ruoat lattialle jos sen pään ottaa.
Tullut jästipää-äitiinsä.
Viimeksi muokannut masa, 02.04.2013 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Ei mulle koskaan käy niin, että en ajattele muita ihmisiä vaan vain itseäni ja lähden pilaaman muiden taidenautintoja tai illanviettoa huonosti käyttäytyvällä muksulla, ihan riippumatta ovatko ne muut ihmiset umpimielisiä sinkkuja, lapsistaan lomalla olevia pariskuntia vai mitä. Epäilisin, että useammin on kyse ihan siitä, että on vaan itselle tärkeää saada se muksu mukaan - sou not, että ympäristö kärsii. Babysitterin saa aina rahalla, vaikka ei olisi väärinkäytettäviä sukulaisia tienoolla.
Arvaisinhan mä, että tästä vedetään herneitä nenään ja isketään lapsettomuuskorttia naamaan, kuten aina.
Arvaisinhan mä, että tästä vedetään herneitä nenään ja isketään lapsettomuuskorttia naamaan, kuten aina.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Taide kuuluu kaikille!So Hard kirjoitti:Taidenäyttelyihin, fine dining -ravintoloihin, teatteriin - you name it, they are there.nowaysis kirjoitti:Taas tosi outoo läppää näin lapsellisen näkökulmasta. Mihin ne otetaan mukaan, baariin tai ravintolaan iltamyöhään? Vaate- tai ruokakauppaan? Taidenäyttelyyn? Työneuvotteluihin?
Minusta hienommissa ruokapaikoissa iltaisin kympin jälkeen asioivat vain sellaiset lapset, jotka joko nukkuvat tai istuvat nätisti. Teatterissa en ole koskaan törmännyt huutavaan kersaan, paitsi lastenteatterissa.
Mutta masan sanoma on niin totta. Suomalainen "ravintolakulttuuri" eristää kersan Onni Oravan puuhanurkkaukseen, ulos keskustelusta. Jos ne etelämmässä osaavat hoitaa ravintolakäynnit muksun kanssa, pitäisi sen onnistua täälläkin, jos on tahtoa.
En ole kuullut kenenkään muun valittavan tästä aiheesta, joten ehkä tämä on sinulle erityisen herkkä kohta. Minusta taas ei ole ollut laisinkaan hankalaa etsiä lapsettomia elämyksiä, silloin kun niitä haluan.
-
- Kitisijä
En laske rossoja puhtaasti aikuisten jutuiksi.masa kirjoitti:Ei meilläkään pojan kanssa. Sen kanssa käytiin kaksi vuotiaana syömässä rossoissa (lapsiystävällisiä) mennen tullen.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Aivan. Lapsettomana sinä voit luonnollisesti vain arvella lapsellisten motiiveja ottaa lapsi mukaan, ellet nyt ole jokaiselta henkilökohtaisesti kysynytSo Hard kirjoitti:

-
- Kitinä VIP-jäsen
Alkaa toi dynastia vaivata niin, että ei enää muista. Tarkemmin miettien, kyllähän me joskus syötiin ravintolassa niin, että vuorotellen toinen söi ja toinen kärräili vauvan kanssa ulkonamasa kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:En muista koskaan kokeneeni ongelmaa omista tai muiden lapsista.
Ei meilläkään pojan kanssa. Sen kanssa käytiin kaksi vuotiaana syömässä rossoissa (lapsiystävällisiä) mennen tullen. Nyt 2 v tytön kanssa ei tule mentyä, koska sen uhmaikä on sitä luokkaa että pöydältä lähtee kaikki ruoat lattialle jos sen pään ottaa.
Tullut jästipää-äitiinsä.

Mutta mun mielestäni se kuuluu asiaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Enää täytyy päättä kumpiko on typerämpi kortti: Se että sanotaan lasten lisäävän elämänkokemusta, vai se että marttyroidaan sillä ettei saa sanoa mitään koska ei ole lapsia.So Hard kirjoitti:
-
- Kitisijä
Aika harva vanhempi haluaa jättää pientä lasta tuosta vaan ventovieraan hoiviin. Vielä harvempi lapsi haluaa jäädä.So Hard kirjoitti:Babysitterin saa aina rahalla, vaikka ei olisi väärinkäytettäviä sukulaisia tienoolla.
-
- Kitinä VIP-jäsen
En mä sitä uhmaikäistä tai sinappikoneikäistä nyt mihinkään fine dining -paikkaan tai oopperaan ottaisi ja tuskin moni ottaakaan. En tiedä, kun käyn niin harvoin kummassakaaan edellä mainituista.
-
- Kitisijä
Ehkä sun pitäisi vaan sitten kuunnella enemmän ja laajemmin sen sijaan että heittelet loogisia virhepäätelmiä, jotka haisee pahasti ad hominemilta. Mulla on hyvin lapsekkaassa suvussa kasvaneena melko hyvä toleranssi lapsille, mutta sen sijaan hyvin matala toleranssi tälle yhden lapsen herranterttunykyvanhemmuudelle jossa ollaan täysin passiivisia kun oma muksu käyttäytyy huonosti ja aggressiivisia jos joku ulkopuolinen kehtaa muksu tekemisiin puuttua.nowaysis kirjoitti:En ole kuullut kenenkään muun valittavan tästä aiheesta, joten ehkä tämä on sinulle erityisen herkkä kohta.
Universaali disclaimer.
So Hard kirjoitti:Mulla on hyvin lapsekkaassa suvussa kasvaneena melko hyvä toleranssi lapsille
En tiedä muista palstalaisista, mutta se mielikuva mikä minulle on sinusta tullut on kyllä totaalisen päinvastainen.
-
- Kitisijä
Sinä se jaksat. Vai martyrointia, kun ei jaksa tuota iänikuista argumentaatiovirhettä. Tuohon sulla ei ole lapsia -korttiin tuntuu sisältyvän joku sellainen kummallinen tyhjiökilpielementti, että jos juuri sinulla ei ole omia lapsia mitään, et voi tietää mitään lapsista, käytössäännöistä, vanhemmuudesta tai kasvattamisesta - ikään kun ympäristöään ei voisi havainnoida ilman että on ne oman muksun tuomat subjektiiviset arskat kasvoilla.masa kirjoitti:Enää täytyy päättä kumpiko on typerämpi kortti: Se että sanotaan lasten lisäävän elämänkokemusta, vai se että marttyroidaan sillä ettei saa sanoa mitään koska ei ole lapsia.So Hard kirjoitti:
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Ehkä sinulla tix on vaan ollut erinomaisen paska mäihä noitten tilaisuuksiesi kanssa. Itse kyllä kiinnitän huomiota myös jos lapsen annetaan komentamatta meluta liikaa väärässä paikassa, mutta kuten sanoin, harvemmin rajusti häiritsevät tai edes pistävät silmään. Toki Punavuoressa kaikki voi olla toisin.
Ja vielä: oman lapsen kanssa asiat ovat ihan oikeasti toisin, juuri siksi että olet itse vanhemman roolissa. Kysy vaikka keneltä, jolla on lapsia. Jos et ole sairastanut syöpää, sinulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä, vaikka veljelläsi se olisi ollutkin.
Yleistietämys ja muiden kokemukset on teoria, vanhemmuus itsessään se käytäntö. Käytäntö on paljon haastavampaa, ja erityisesti kaikkien niiden hienojen teorioiden soveltaminen siinä.
Ja vielä: oman lapsen kanssa asiat ovat ihan oikeasti toisin, juuri siksi että olet itse vanhemman roolissa. Kysy vaikka keneltä, jolla on lapsia. Jos et ole sairastanut syöpää, sinulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä, vaikka veljelläsi se olisi ollutkin.
Yleistietämys ja muiden kokemukset on teoria, vanhemmuus itsessään se käytäntö. Käytäntö on paljon haastavampaa, ja erityisesti kaikkien niiden hienojen teorioiden soveltaminen siinä.
Viimeksi muokannut nowaysis, 02.04.2013 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
So Hard kirjoitti:Sinä se jaksat. Vai martyrointia, kun ei jaksa tuota iänikuista argumentaatiovirhettä. Tuohon sulla ei ole lapsia -korttiin tuntuu sisältyvän joku sellainen kummallinen tyhjiökilpielementti, että jos juuri sinulla ei ole omia lapsia mitään, et voi tietää mitään lapsista, käytössäännöistä, vanhemmuudesta tai kasvattamisesta - ikään kun ympäristöään ei voisi havainnoida ilman että on ne oman muksun tuomat subjektiiviset arskat kasvoilla.
Sinä se jaksat marttyroida.
"Sulla ei ole lapsia" - korttia on ihan yhtä vahva kortti kuin "mulla ei ole lapsia" - kortti. Toimii molempiin suuntiin.
Minua ei ole ikinä ravintolassa häirinneet meluavat lapset. Sen sijaan viimeksi meni illallinen pilalle kun viereisessä pöydässä istunut Karita Tuomola haisi niin vahvalle ja kammottavalle hajuvedelle että meinasi henki salpautua ja vesi valua silmistä.
Kenelle siitä saakaan valittaa?
Kenelle siitä saakaan valittaa?
-
- Kitisijä
Sinä se jaksat ad homimenoida. Ja missaat koko pointin - sillä kortilla ei ole missään keskustelussa mitään virkaa. Eipä tulisi koskaan mieleen perustella mitään mielipidettäni sillä, että "mulla ei ole lapsia."masa kirjoitti:Sinä se jaksat marttyroida.
"Sulla ei ole lapsia" - korttia on ihan yhtä vahva kortti kuin "mulla ei ole lapsia" - kortti. Toimii molempiin suuntiin.
Viimeksi muokannut So Hard, 02.04.2013 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Nyt löytyi yhteinen sävel masan kanssa! Hajuvesikot ja röökaajat, pilaatte iltamme ja ilmamme!
So Hard kirjoitti:
Sinä se jaksat ad homimenoida. Ja missaat koko pointin - sillä kortilla ei ole missään keskustelussa mitään virkaa.
Itse asiassa sinä missaat koko pointin.
Teille lapsettomille ei voi ikinä sanoa mitään, koska vedätte aina esiin tuon iänikuisen lapsettomuuskortin. Siis sen typerän kortin että lapselliset aina lyövät esiin lapsettomuuskortin. Eikö mahdu mitenkään jakeluun että käytäntö opettaa enemmän kuin teoria?
Mä olen pomminvarma, että tiedän enemmän lasten kanssa valvomisesta kuin sinä, vaikka olisit miten nähnyt sitä teeveessä, sukulaisilla tai lukenut asiasta. Kumpiko kokemus on silloin todellisempaa?
Viimeksi muokannut masa, 02.04.2013 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
Mutta hei, se ei ole pointti. Täällä voi keskustella jokainen juuri niin kuin haluaa, that's the beauty of it. Jokainen luo sen oman todellisuutensa, jonka haluaa toisille esittää. Se on tän leikin nimiSo Hard kirjoitti:masa kirjoitti:Sinä se jaksat marttyroida.
Sinä se jaksat ad homimenoida. Ja missaat koko pointin - sillä kortilla ei ole missään keskustelussa mitään virkaa.

-
- Kitisijä
No ei kuitenkaan kaikki. Täällä ollaan hirveen kovia yleistään, tykkäisin että yksittäiscaset käsiteltäisiin ihan sellaisina.masa kirjoitti:So Hard kirjoitti:
Itse asiassa sinä missaat koko pointin.
Teille lapsettomille ei voi ikinä sanoa mitään, koska vedätte aina esiin tuon iänikuisen lapsettomuuskortin.
nowaysis kirjoitti:
No ei kuitenkaan kaikki. Täällä ollaan hirveen kovia yleistään, tykkäisin että yksittäiscaset käsiteltäisiin ihan sellaisina.
No okei. Palstalta löytyy kaksi tällaista henkilöä joista SH on toinen.
-
- Kitisijä