masa kirjoitti:
Exsut, Nowat, Huimat ja Erkki Aho ovat vieneet koululaitoksen siihen tilaan missä se nyt on. Olkaa hyvät ja siivotkaa jälkenne. Me väkivaltaiset persut odotamme jännittyneinä tulosta.
Etkö sä koskaan lue niitä viestejä, vaan reagoit keski-ikäisen miehen agrella heti ensimmäiseen lauseeseen? Etkä taida lukea niitä viestejä myöskään suhteessa siihen, mitä sama kirjoittaja on aiemmin sanonut?
Väännetään nyt rautalangasta.
- Mä symppasin jo aiemmin sitä, että opettaja joutui todella paskaan paikkaan
- Mä ymmärrän exsun ja nowan pointit ja olen ideaalitasolla samaa mieltä
- Kommentoin sitä että koulut on ajettu tilanteeseen, missä per opettaja on liikaa päitä ja tehtävää
- Voi olla liikaa pyydetty, että kansan kynttilät olisivat oikeasti sekä opetuksen että perspsykologian taitajia isojen ryhmien kanssa. Sellaisille on vetovoimaa myös vaikka rahoituksen puolella.
- Ääripäiden vaihtoehtoja olisi yrittää vaikuttaa siihen juurisyyhyn ja korjata systeemiä -- tai lisätä putkat ja vartijat
Tämä ei poista sitä, eikä ole ristiriidassa siihen - että opettajalla pitää olla oikeus ja työkalut poistaa oppilas joka häiritsee muiden työskentelyrauhaa ja oppimista.
Siihen pitäisi kuitenkin liittyä se, että mitä tapahtuu myös sen poistamisen jälkeen - koska jos se oireileva teini laitetaan vaan ostarille kahvilaan kahvia juomaan, ei se välttämättä ainakaan paranna jatkotilanteita. Jos taas fyffeä ei ole siihen erikoisohjaukseen ja erinäköisiin lisähuolenpitoihin, niin yrittääköhän koulukin mieluummin selviytyä ongelmatapauksista minimiduunilla -- siirtäen teinit muutaman vuoden kuluttua jonkun muun huoleksi.
Kaikille kovaa koulua ja rakkautta vaativille -- tässä ja muissa yhteiskunnallisissa asioissa -- ihan tuolleen retorisena kysymyksenä, että kuinka hyvin ne pelkät kovat toimet ja kurjistaminen toimii tai on toiminut teidän kohdalla? Että työttömät ovat vaan oikeasti laiskoja, joten leikkaamalla tukia saadaan lisää motivaatiota olla dynaamisempia. Että työntekijät eivät ole tehokkaita, joten pieni YT sähköistää ilmapiiriä ja saadaan kaverit olemaan paremmin hereillä.
Prööt.