Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No eihän se ikiliikkuja ole. Ja jos käytät jarruja, jarrulevyjen kuumentamiseen se energia menee. Mutta sähkö on bensaan verrattuna ilmaista.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:Ratakäyttöön Tesla ei sovi. Ylikuumenemisen estämiseksi varsin pian iskee tehonrajoitin. Yhden kierroksen voi päästä ilman rajoitinta (ei Nürnburgringillä :) ).
Ööö, mikä ylikuumeneminen: mikä siinä kuumenee? Regeneroituuko se lämpö jotenkin takaisin akkulataukseksi, vai häh?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta sähkö on bensaan verrattuna ilmaista.
Juu-u, mutta aika odotella akun latautumista ei välttämättä ole.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Rajoittavan komponentin tietää vain Tesla. Softa heittää tehonrajoittimen päälle. Itse en ole nähnyt tehonrajoitinta koskaan omassa autossani, mutta en ole ajanutkaan radalla. Tasaista 250 km/h voi ajaa niin kauan, kuin akkua riittää
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tässä mennään P85D:llä Nürburgringillä



kehän keskellä nopeus digitaalisena, vasemmalla analogisena, oikealle puolella kehää teho. Tehomittari menee vihreälle jarrutettaessa, ts akkuja ladataan.

Ennen tehonrajoittimen iskemistä menee hyvin. mm porche jää taakse. Tehonrajoitin tulee kohdassa 1:51 (keltainen viiva tehonäytön oik yläsektorissa).

Lopputuloksen aika 8:50 Opel Corsa OPC ja Ford Focus ST:n ennätysten välissä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ylikuumenemisesta:
There are two components subject to overheating in MS, the motor and the battery. It takes long time and hot outside temp before it overheats, so it's not an issue in this case. The motor overheating takes place very quickly, and power limitation appears to be software controlled. Meaning, as soon as their algorithms detect you are in 'racing' mode, they start limiting power. Racing mode here means full throttle acceleration and speed in excess of 110mph. It's very consistent and independent of outside air temperature - it limits power exactly the same in 30 degree and 110 degree weather.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Miljoona kärpästä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pulkannaru kirjoitti:Ylikuumenemisesta:
There are two components subject to overheating in MS, the motor and the battery. It takes long time and hot outside temp before it overheats, so it's not an issue in this case. The motor overheating takes place very quickly, and power limitation appears to be software controlled. Meaning, as soon as their algorithms detect you are in 'racing' mode, they start limiting power. Racing mode here means full throttle acceleration and speed in excess of 110mph. It's very consistent and independent of outside air temperature - it limits power exactly the same in 30 degree and 110 degree weather.
Joo. Tuota on ventiloitu, perustuuko tehonrajoitus todelliseen lämpötilan mittaukseen vai softan laskemaan energiankulutukseen tms.

Moottorissa kuumenevien käämien lämpötilaa on ilmeisesti aika vaikea mitata suoraan. Moottori on vesijäähdytteinen, mutta itse käämejähän ei voi suoraan vesikylpyyn upottaa (tai toki ne voitaisiin upottaa sähköä johtamattomaan nesteeseen, mutta se aiheuttaisi valtavan kitkan, kun moottori pyörii enimmillään 15 000 rpm).

Mutta kuten totesin aiemmin, maantieajossa tuo ei vaikuta. 250 km/h voi ajaa niin kauan kuin akku kestää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Moottoreiden jäähdytykseen vaikuttavat flektit on aika hyvin piilossa. Jos parantaa ilmanohjaimia ja laittaa tehokkaammat puhaltimet, niin hyödyn saadakseen pitää puukottaa myös softaa.
Ja siitähän valmistaja vasta tykkää.
Eli noi on tehty varman päälle estämään ylikuumenemista, kuten kopioidusta tekstistä ulkoilman lämpötilojen kohdalta selviää.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Tosin sakkojen määrää ei ole vielä päätetty, mutta pelkästään jo se, että VW joutuu kutsumaan 500000 autoa takaisin ja tekemään niihin säädöt, jotka tod. näk. pudottavat tehoja, on kova rangaistus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... n=tf-talsa

"pääjohtaja Martin Winterkornin asema saattaa olla uhattuna, mikäli Volkswagenin todetaan johtaneen kuluttajia tahallaan harhaan"

Olisin hyvin yllättynyt, jos pääjohtaja ei saisi kenkään. Mitä tulee siihen, oliko puliveivaus tahallista, niin onko Paavilla hassu hattu?

Aivan vahingossa moottoriohjaus näyttää matalia päästöjä havaiteessaan testitilanteen ja normaaliajossa 40 kertaisia..
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^VW pääjohtaja saattaa kohta huomata, että avainkortti ei enää toimi ja tietokoneenkaan salasana ei kelpaa :)

Sanoisin joukkokanteen todennäköisyydeksi Yhdysvalloissa 99.9%. VW joutunee maksamamaan näiden autojen omistajalle kovat rahat, ellei korvaa autoja täsmälleen alkuperäisten ilmoitettujen speksien mukaisiksi.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 15197
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:^VW pääjohtaja saattaa kohta huomata, että avainkortti ei enää toimi ja tietokoneenkaan salasana ei kelpaa :)

Sanoisin joukkokanteen todennäköisyydeksi Yhdysvalloissa 99.9%. VW joutunee maksamamaan näiden autojen omistajalle kovat rahat, ellei korvaa autoja täsmälleen alkuperäisten ilmoitettujen speksien mukaisiksi.
Ei se edes riitä. Sakko per auto 38,500 usd. Tekee 18 miljardia. Yhtiön pörssiarvo on joku 66 miljardia.

Typerin keksintö ikinä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^VW pääjohtaja saattaa kohta huomata, että avainkortti ei enää toimi ja tietokoneenkaan salasana ei kelpaa :)

Sanoisin joukkokanteen todennäköisyydeksi Yhdysvalloissa 99.9%. VW joutunee maksamamaan näiden autojen omistajalle kovat rahat, ellei korvaa autoja täsmälleen alkuperäisten ilmoitettujen speksien mukaisiksi.
Ei se edes riitä. Sakko per auto 38,500 usd. Tekee 18 miljardia. Yhtiön pörssiarvo on joku 66 miljardia.

Typerin keksintö ikinä.
Sakon määrää ei kait ole vielä päätetty.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 15197
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Sakon määrää ei kait ole vielä päätetty.
Vaikea nähdä miksi viranomainen määräisi muun sakon kuin se joka laissa on.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Sakon määrää ei kait ole vielä päätetty.
Vaikea nähdä miksi viranomainen määräisi muun sakon kuin se joka laissa on.
Jostain mulle jäi mielikuva, että tuo olisi maksimisakko/auto.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/autot/a1442973749698?ref=hs-prio-A1

Tuskin pääjohtajalle on tällaista kerrottu. Mutta hän on silti vastuussa, koska on luonut ilmapiirin, jossa ko. temppuun on päädytty.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Totta vitussa on vastuussa väärinkäytöksistä, jotka maksavat firmalle miljardeja.

Tuntuisi, että lehtineekerille on taas vaikea kirjoittaa suomea, kun en ymmärrä mitä tuo "johtokunta" oikein meinaa? Minusta johtokunta on operatiivinen ryhmä sisältäen toimarin ja tämän lähimmät alaiset. Jos toimaria haastatellaan niin kyseessä lienee hallitus tmv.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 18374
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Typerin keksintö ikinä.
Toisaalta, autoja ostavat keski-ikäiset miehet ovat väestöryhmä, jonka puitteissa erilainen viherhössötyksen vastainen signalointi on arvossa arvaamattomassa. Aikaisemmin tämä porukka ei oikein ole ollut potentiaalista vw-ostajakuntaa, mutta nyt merkin status noussee huomattavasti. Kansalaistottelemattomuutta piipertäjiä vastaan! Tämän päivän cowboy ajaa vw:tä! Hummerin seuraaja on tässä - kyllä luulisi parit sakot kompensoivan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_coal

Kuva

Eli olet oikeassa :)

Ps. tämä on taas esimerkki siitä, miten totuus on tarua ihmeellisempää..

Saiskohan Teslaan tuollaisen lisävarusteena!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Nauroin ääneen. Olin tietoinen hyökkäyksistä hybridejä vastaan, mutta että vielä polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoitakin!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 18374
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Jos joskus huomaan diesel-Polon ohittavan minut Länsiväylällä, voinkin mennä suoraan bongaa kityläinen -ketjuun raportoimaan elco-havainnosta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4954
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

James Potkukelkka kirjoitti:Saiskohan Teslaan tuollaisen lisävarusteena!
Pieni polttomoottori, jonka erittäin kuumat pakokaasut keltahehkuiseksi panemaan pakoputkeen ruiskutetaan polttoöljyä tahi dieseliä. Riittänee useimmille.
Mutta ei tuolla systeemillä taida ihan helposti tehdä noin hyviä voimasavuja kuin alla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 29348
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:^VW pääjohtaja saattaa kohta huomata, että avainkortti ei enää toimi ja tietokoneenkaan salasana ei kelpaa :)
Niinhän siinä kävi. Toki tämän ennustaminen ei vaatinut mitään gurun lahjoja.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija