Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 18374
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
http://www.hs.fi/talous/a1443406419331
Huh. Audimiehet voivat huokaista helpotuksesta: he eivät ajelekaan jollain nololla viherpiipertäjämobiililla.
Huh. Audimiehet voivat huokaista helpotuksesta: he eivät ajelekaan jollain nololla viherpiipertäjämobiililla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Koska suomessa olisi jätetty autoveroja perimättä? Jos co-päästöt nousee, niin olen kovin yllättynyt, jos niitä ei veroteta takautuvasti.exPertti kirjoitti:Jotta Euro5 standardiin päästään (siis autot eivät missään eu-maassakaan toimi standardin mukaan) autojen polttoainekulut nousisivat noin 5% ja sitä myöten co-päästöt. Joka ainakin täällä vaikuttaisi verotukseen, tokko sentään takautuvasti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
En usko, että noin tehdään.Vagabondo kirjoitti:Koska suomessa olisi jätetty autoveroja perimättä? Jos co-päästöt nousee, niin olen kovin yllättynyt, jos niitä ei veroteta takautuvasti.exPertti kirjoitti:Jotta Euro5 standardiin päästään (siis autot eivät missään eu-maassakaan toimi standardin mukaan) autojen polttoainekulut nousisivat noin 5% ja sitä myöten co-päästöt. Joka ainakin täällä vaikuttaisi verotukseen, tokko sentään takautuvasti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
5%:n nousu tulee ilmeisesti siitä, että LNT-järjestelmä joutuu aiempaa useammin suihkuttamaan pakokaasujen sekaan ylimääräistä polttoainetta (tätä ei pidä sekoittaa SCR-järjestelmään, jossa pakokaasuihin ruiskutetaan ureaa). Koska yhdysvaltalaiset normit ovat kovemmat, polttoaineen kulutus varmaankin nousisi siellä enemmän.exPertti kirjoitti:http://www.theguardian.com/business/201 ... ome-models
Banni on jo vanha juttu, mutta jutun sisällä kiinnostavaa tietoa.
Jotta Euro5 standardiin päästään (siis autot eivät missään eu-maassakaan toimi standardin mukaan) autojen polttoainekulut nousisivat noin 5% ja sitä myöten co-päästöt. Joka ainakin täällä vaikuttaisi verotukseen, tokko sentään takautuvasti.
Mielenkiintoista, miten VW aikoo ratkaista ongelman. Veikkaan, että autot säädetään uudelleen ja omistajille maksetaan korvaus lisääntyneestä polttoaineen kulutuksesta. Moottoreiden vaihto SCR-järjestelmää käyttäviin ei varmaankaan onnistu, koska se vaatii omat säiliönsä ja katalysaattorinsa ja auto pitäisi varmaankin suunnitella sitä varten alusta lähtien.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 15197
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Suomen verotus ei perustu NO-päästöihin vaan hiilidioksidin ja verosubjektien luottamuksensuoja estää jälkiverotuksen joka tapauksessa.
Sekä päästö- että kulutusmittaukset on kyllä aika teoreettisella pohjalla. Lienee muuttuvat.
Sekä päästö- että kulutusmittaukset on kyllä aika teoreettisella pohjalla. Lienee muuttuvat.
Universaali disclaimer.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 10219
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Autoilu 2
Miksi? Jos oletetaan, että päästöt saadaan kuriin polttoaineenkulutusta lisäämällä, niin kyllähän tässä on huijaamalla kierretty veroja ja saatu ansaitsematonta kilpailuetua. Toki oletettavasti lasku menee yritykselle, eikä autojen omistajille, mutta noin perinteisesti suomessa verottaja on pitänyt aika tiukasti omista saatavistaan kiinni ja veronkierrolla saadut voitot laskutettu korkojen kera.James Potkukelkka kirjoitti:En usko, että noin tehdään.Vagabondo kirjoitti:Koska suomessa olisi jätetty autoveroja perimättä? Jos co-päästöt nousee, niin olen kovin yllättynyt, jos niitä ei veroteta takautuvasti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Autovero perustuu tyyppihyväksynnän aikaiseen CO2 päästöön. En usko, että sitä tullaan takautuvasti muuttamaan. Toki verottaja voi yrittää, mutta eiköhän se kaatuisi.Vagabondo kirjoitti:Miksi? Jos oletetaan, että päästöt saadaan kuriin polttoaineenkulutusta lisäämällä, niin kyllähän tässä on huijaamalla kierretty veroja ja saatu ansaitsematonta kilpailuetua. Toki oletettavasti lasku menee yritykselle, eikä autojen omistajille, mutta noin perinteisesti suomessa verottaja on pitänyt aika tiukasti omista saatavistaan kiinni ja veronkierrolla saadut voitot laskutettu korkojen kera.James Potkukelkka kirjoitti:En usko, että noin tehdään.Vagabondo kirjoitti:Koska suomessa olisi jätetty autoveroja perimättä? Jos co-päästöt nousee, niin olen kovin yllättynyt, jos niitä ei veroteta takautuvasti.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Ajatuskulku menee niin, että co2 päästö nousee, kun auto säädetään niin, että NOx päästöt mahtuvat rajoihin. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, en minäkään jälkiveroihin usko.So Hard kirjoitti:Suomen verotus ei perustu NO-päästöihin vaan hiilidioksidin ja verosubjektien luottamuksensuoja estää jälkiverotuksen joka tapauksessa.
Sekä päästö- että kulutusmittaukset on kyllä aika teoreettisella pohjalla. Lienee muuttuvat.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
^
Bensakoneella noin. Laihaseosmoottoreissa (kaasutin(kivi)kaudella) päästiin pieniin kulutuksiin jo ennen katalysaattoreita, katalaysaattoreiden tultua kulutukset nousivat hetkeksi, kunnes nyt taas jo jonkin aikaa on oltu tuolla rintamalla menestyksekkäämpiä - siis pitäen kulutuksen ja NOx:it alhaalla.
Dieselillä voi urean kanssa saada NOx:it -95% juurikaan suorituskykyyn puuttumatta. NOx-loukku (ei ureaa) sen sijaan taitaa heikentää taloudellisuutta ja on lie heikompi teholtaan. Kumpikohan toimii paremmin pakkasessa. Urea ei kestä montaa pakkasastetta jäätymättä.
Bensakoneella noin. Laihaseosmoottoreissa (kaasutin(kivi)kaudella) päästiin pieniin kulutuksiin jo ennen katalysaattoreita, katalaysaattoreiden tultua kulutukset nousivat hetkeksi, kunnes nyt taas jo jonkin aikaa on oltu tuolla rintamalla menestyksekkäämpiä - siis pitäen kulutuksen ja NOx:it alhaalla.
Dieselillä voi urean kanssa saada NOx:it -95% juurikaan suorituskykyyn puuttumatta. NOx-loukku (ei ureaa) sen sijaan taitaa heikentää taloudellisuutta ja on lie heikompi teholtaan. Kumpikohan toimii paremmin pakkasessa. Urea ei kestä montaa pakkasastetta jäätymättä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
^
Ettei menisi urea tankin viereen !11
Ettei menisi urea tankin viereen !11
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
Catalyst Technologies
https://www.dieselnet.com/tech/cat_diesel.php
https://www.dieselnet.com/tech/cat_diesel.php
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
SCR-systeemeissä (=ureaa käyttävät) on urea-säiliön lämmitys. Urea kiteytyy -11 asteessa (siksi täytyy pitää pipoa pakkasella), mutta katalysaattori ei muutenkaan toimi kylmänä. Urea ehtii sulaa siinä ajassa, kun katalysaattori lämpiää.Pulkannaru kirjoitti:^
NOx-loukku (ei ureaa) sen sijaan taitaa heikentää taloudellisuutta ja on lie heikompi teholtaan. Kumpikohan toimii paremmin pakkasessa. Urea ei kestä montaa pakkasastetta jäätymättä.
VW:n ongelma BTW oli nimenomaan se, että se käyttää LNT-systeemiä (NOx loukku) pikku dieseleissä, mutta ei halunnut kulutuksen nousevan. LNT:ssä pitää n kerran minuutissa putsata katalysaattori NOx:sta ja se tapahtuu suihkuttamalla pakokaasuun dieseliä.
Tässä hyvä esitys asiasta
http://www.pbs.org/wgbh/nova/next/tech/ ... emissions/
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
Joku merkki suihkuttaa pakosarjaan ja suurin osa sylinteriin. Samoin osa polttaa hiukkassuodattimen tyhjäksi em tavoilla. Sylinteriin ylimääräisen polttoainemäärän ruiskuttavat saattavat kerätä moottoriöljyn sekaan huomattavasti dieseliä, joka näkyy aluksi öljyn määrän lisääntymisenä/laimentumana ja johtaa mahdollisesti ennenaikaiseen öljynvaihtoon tai jopa moottorituhoon.James Potkukelkka kirjoitti:LNT:ssä pitää n kerran minuutissa putsata katalysaattori NOx:sta ja se tapahtuu suihkuttamalla pakokaasuun dieseliä
Tuossa myös LNCeestä.
https://www.dieselnet.com/tech/cat_lean-nox.php
Ja enempi kaikkea.
https://www.dieselnet.com/tg.php#cat
SCR alkaa toimimaan kun neste ja nesteen komponentit (tankki/säiliö!) ovat -8C tai lämpöisemmät.mutta katalysaattori ei muutenkaan toimi kylmänä. Urea ehtii sulaa siinä ajassa, kun katalysaattori lämpiää
SCR 'katalysaattori' lämpenee taatusti nopeammin (toiminta n 250C-400C) kuin jäätynyt urean säiliö, kunhan suuntaa heti maantielle. Henkilöautoissa Passatissa taitaa olla noin 20 ltr säiliö? Menee senkin määrän sulattamiseen reippaasti aikaa kunnes olomuoto on muuttunut nestemäiseksi. Suutin/putket sulaa nopeasti, jos sähkölämmitetyt, aika -40C asteessa on noin 16 minuuttia, ainakin eräällä järjestelmällä (VOSS). En usko että 20 ltr sulaa tuossa ajassa sähkölla ja/tai jäähdytysnesteellä(!!!1), meneehän kuitenkin moottorin lämpenemiseen oma aikansa, eikä -40C asteessa taida diesel kovin paljoa hukkalämpöä tuottaa vaikka olisi lisälämmitin (Webasto tjsp).
Tuossa SCR:ästä ja kylmästä raskaan kaluston puolelta ruotsalainen juttu:
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... /91940.pdf
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Mietin tuota asiasta mitään tietämättä, että ei sitä varmaankaan tarvitse koko urea-säiliötä sulattaa, kun kulutus on niin pieni? Eli riittää kun muutaman tipan sulattaa nopeasti? Sähköllä ne kait toimii?
Ainakin tässä näyttää olevan sähköliitäntä

Ainakin tässä näyttää olevan sähköliitäntä

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
^^
Tuo on henkilöautoa raskaampaan kalustoon. Noin korkeaa ureasäiliötä ei henkilöautoissa ole.
Lämmitys raskaassa kalustossa myös moottorin jäähdytysnesteen avulla, henkilöautoista en tiedä.
Tuossa yksi toteutus AdBlue-säiliölle (MB E 2012), eli tuo vararenkaan alla oleva säiliö, jonka täyttö sinisestä korkista.

Tuo on henkilöautoa raskaampaan kalustoon. Noin korkeaa ureasäiliötä ei henkilöautoissa ole.
Miten lämpö johtuu kiteytyneeseen ureaan, kun lämmittimen läheltä on urea pumpattu pois? Kai menekki on suurimmillaan 5% polttoainekulutuksesta. Ajettaessa 100km/h, lämpeneminen -40C -> -8C (pumppu/putkisto/suutin) vie noin 16 min ja tarkoittanee tuolloin 0,5dl ureaa jos tankissa on sen verran sulaneena? Ongelmia noissa on tainnut olla jonkin verran.James Potkukelkka kirjoitti:Mietin tuota asiasta mitään tietämättä, että ei sitä varmaankaan tarvitse koko urea-säiliötä sulattaa, kun kulutus on niin pieni? Eli riittää kun muutaman tipan sulattaa nopeasti? Sähköllä ne kait toimii?
Lämmitys raskaassa kalustossa myös moottorin jäähdytysnesteen avulla, henkilöautoista en tiedä.
Tuossa yksi toteutus AdBlue-säiliölle (MB E 2012), eli tuo vararenkaan alla oleva säiliö, jonka täyttö sinisestä korkista.

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Jos tankin sisällä on sähkövastus, joka kuumenee ja sulattaa urean liuokseksi, niin eikö jäätymislämpötilan yläpuolella oleva liuos voisi sulattaa uutta urea sitä mukaa tai nopeammin kuin mootori sitä käyttää?
Mitenköhän putkistossa oleva urea sulaa. Toki voihan siinäkin olla saattolämmitys.
Ensimmäiset 2-3 minuuttia katalysaattori on kuitenkin niin kylmä, että ureasta ei ole hyötyä.
Mitenköhän putkistossa oleva urea sulaa. Toki voihan siinäkin olla saattolämmitys.
Ensimmäiset 2-3 minuuttia katalysaattori on kuitenkin niin kylmä, että ureasta ei ole hyötyä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
Pumpussa ja putkistossa on lämmitys. Henkilöauton säiliön vastuksesta en (vielä) tarkemmin tiedä, mutta ei sinne ainakaan pakusja puihoja mene.
Kyse on siitä, että mitä sitten kun lähdön jälkeen sulanut urea on imetty, esim moottoritiellä ajettaessa 5% polttoaineen kulutuksen määrästä (2ltr dieseliä vastannee puoli desiä ureaa). Toisaalta ureasäiliön sisällön lämpötila-anturi taitaa olla suht etäällä lämmitysvastuksesta ja se antaa tiedon omalta osaltaa urean syöttämiselle. Ei ureasäiliö ole kovinkaan lämpimässä paikassa (talvella) edes henkilöautossa.
Kyse on siitä, että mitä sitten kun lähdön jälkeen sulanut urea on imetty, esim moottoritiellä ajettaessa 5% polttoaineen kulutuksen määrästä (2ltr dieseliä vastannee puoli desiä ureaa). Toisaalta ureasäiliön sisällön lämpötila-anturi taitaa olla suht etäällä lämmitysvastuksesta ja se antaa tiedon omalta osaltaa urean syöttämiselle. Ei ureasäiliö ole kovinkaan lämpimässä paikassa (talvella) edes henkilöautossa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Autoilu 2
Mun tekisi mieli tallettaa vähän ureaa teidän autojen bensatankkeihin. Tai penkeille ja kontrolleihin.
EDIT: En ehkä uskallakaan kusta Daven teslan akkuun. Ehkä eka hyvä syy omistaa sähköhimmeli.
EDIT: En ehkä uskallakaan kusta Daven teslan akkuun. Ehkä eka hyvä syy omistaa sähköhimmeli.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 4954
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
^
Ei o mullakaan autossa bensatankkia.
Ei o mullakaan autossa bensatankkia.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Autoilu 2
^ Se ei mitenkään estä murtuvan padon lailla höökivää ureatoimitustani.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Kirjoitin tämän 18.8.15. U.S. mainstream media ei vieläkään ole tarttunut asiaan. Joissain nettijulkaisuissa asiasta on kyllä ollut juttua.
http://www.hs.fi/autot/a1305989632290
Nyt asiasta uutisoi HSJames Potkukelkka kirjoitti:Saa nähdä tarttuuko Blomberg täkyyn. Vihjaisin, että mahdollisesti joukkokannetta pukkaa Tesla Motorsia kohtaan.
Kyseessä ei ole kurssimanipulaatio, koska kyseessä on fakta. Toki mun myyntioptiot saattaa olla taustalla, mutta en usko missään tapauksessa faktojen levittämisen olevan kiellettyä. Toki minä olen lietsonut joukkokannemielialaa, mutta sekään tuskin on kiellettyä.
Kyse on siitä, että kun P85D tuli markkinoille, Tesla esitti informaation niin, että moni ymmärsi autossa olevan 691 hevosvoimaa. Totuus on jotain 500:n luokkaa. En puhu pyöristä mitattavasta tehosta, vaan siitä, mitä moottorista tulee ulos.
Mun 85D malli on dynottu myös ja siinä Teslan ilmoittama pitää paikkansa. P85D:n kanssa sen sijaan ollaan eri mieltä siitä, mitä Tesla alkuun sanoi.
http://www.hs.fi/autot/a1305989632290
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Tsykoloogiset syyt saattavat toki dieseliä kampittaa jatkossa, mutta en ymmärrä, miksei teknisestä näkökulmasta Urea-puhdistuksella varustetut dieselit jatkossakin olisi ok ratkaisu.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a14437 ... art-new-#6
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a14437 ... art-new-#6
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
- Viestit: 24410
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
-
- Kitisijä
- Viestit: 29348
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
En ole ostamassa, mutta uteliaisuudesta
http://www.auto-outlet.fi/ajoneuvot/?id=1498
http://www.auto-outlet.fi/ajoneuvot/?id ... iew=images
Tätä autoa myydään kahden hengen pakuna, mutta takapenkit näyttää kuvassa olevan tallella. Ilmeisesti mahdollista? Mitä tapahtuu, jos joku istuu takapenkillä kun poliisi pysäyttää?
http://www.auto-outlet.fi/ajoneuvot/?id=1498
http://www.auto-outlet.fi/ajoneuvot/?id ... iew=images
Tätä autoa myydään kahden hengen pakuna, mutta takapenkit näyttää kuvassa olevan tallella. Ilmeisesti mahdollista? Mitä tapahtuu, jos joku istuu takapenkillä kun poliisi pysäyttää?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija