ElanorRaven kirjoitti:Gattaca kirjoitti:Äh.. Jeesus oli suht OK hemmo, nuori kapinallinen, ne on nämä Petrit jotka antaa Jeesukselle huonon maineen.
Kuuluiko sun tuttavapiiriin?

Kyllähän minäkin sen uskon, että tuo häiskä on ollut olemassa, ja varmastikin oli varsin karismaattinen ja sympaattinen hahmo, eihän tuollaista kulttia olisi muuten päässyt syntymäänkään. Mutta ne "ihmeteot" on taas ihan eri stoori.
Jep, Uuden Testamentin Jeesus vaikuttaa minusta vähän liian lässynlässyn tavikselta ollakseen mikään ihmeidentekijä.
Miun suosikkijeesus on tämä Tuomaan Evankeliumin (ei Raamatussa mutta yhtä vanha) Jeesus, jonka jutut on jo ihan jollain eksistentialismi-zen -tasolla eikä mitään moraalihymistelyä:
http://www.nic.fi/~jhakwe/okkultti/kirjasto/tuomev.htm
Taustaa:
http://www.egyptologinenseura.fi/Esitelmia/Tuomas.htm
Itse asiassa noista ei saa monestakaan sanonnasta selvää, joten minä olen erottavani zen-koanien tasoista läppää:
"Jeesus näki lapsia, joita imetettiin. Hän sanoi opetuslapsilleen, "Nämä imevät lapset ovat kuin ne, jotka astuvat sisälle valtakuntaan." He sanoivat hänelle, "Astummeko siis valtakuntaan sisälle lapsina?" Jeesus sanoi heille, "Kun teette kahdesta yhden, ja kun teette ulkopuolen sisäpuoleksi ja sisäpuolen ulkopuoleksi, ja yläpuolen kuin alapuoli, ja kun teette miehen ja naisen yhdeksi, niin ettei mies ole mies eikä nainen nainen, kun laitatte silmänne, kätenne ja jalkanne niille paikoille, mihin ne kuuluvat, kuvan kuvalle varattuun paikkaan, silloin te astutte sisälle [valtakuntaan]."
Tulkintaa: maailman suoraan sellaisenaan näkeminen, asiat on mitä on, käsi on käsi, jalka on jalka, kuva on kuva, kuin zenissä tai vittu länsimaissa pragmaatikoilla, maailma sellaisenaan, kuitenkin relativistiset näkökulman muutokset sallien, ylimääräisestä filosofoinnista tai myös uskonnoista luopuen kuin lapsi tai eläin tekee, on Jumalan valtakunta.
Tuossa lienee siis puhe henkilökohtaisesta oivalluksesta tai mystisemmin sanoen "valaistumisesta", ei moraalisesta lapsen tavoin kiltisti "uskomisesta".