Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ erittäin hyvä idea! Asiakkaalta kannattaa kysyä "haluatko listata suojattavat oleelliset tietosi, vai suojataanko kaikki?"
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kunhan himmeli kasvaa ja hillotolpat valuu.

Juho Romakkaniemi: Sote-malli huonoin 20 vuoteen
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aiemmin hallituksen sotemalli aina säästi 3 miljardia vuodessa verrattuna ei-malliin. Nyt Romakkaniemi sanoo, että tämä malli vie 3-5 miljardia enemmän (ilmeisesti verrattuna tuohon ed. malliin). Eli tilanne olisi siis sama kuin ilman edellistä sote-mallia. Voi olla, että em. luvut perustuvat johonkin. Tai sitten eivät.

"Suurin tuottavuusloikka sote-palveluissa olisi saavutettavissa tiedon ja teknologian paremmalla käytöllä ja hyödyntämisellä". Kuinkahan ne muistisairaan vanhuksen vaipat digitaalisesti vaihdetaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.06.2020 13:40 Voi olla, että em. luvut perustuvat johonkin. Tai sitten eivät.
Suunnittelupalaverin ruoka- ja juomalaskun numeroista väännetty.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.06.2020 13:40 "Suurin tuottavuusloikka sote-palveluissa olisi saavutettavissa tiedon ja teknologian paremmalla käytöllä ja hyödyntämisellä". Kuinkahan ne muistisairaan vanhuksen vaipat digitaalisesti vaihdetaan?
Ratkaisu on siis 27 sotealuetta, jotka kaikki hankkivat omat räätälöidyt järjestelmänsä! Maakunnan johtavilta firmoilta, tietenkin! Vähän tarvitaan rahaa valtiolta ja Bisnes Finlandilta, mutta sitten terveysjärjestelmävienti raketoi!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tulevassa sote-mallissa on näin maallikkojuristille mielenkiintoista se, että hallitus aikoo päättää, että sopimussakkoja ei tarvitse maksaa. Olen aika varma, että tämä viedään niin korkealla tasolla kuin mahdollista. Vähintään KHO:een. En tiedä, onko EU-oikeudella jotain sanottavaa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006531574.html
Hallitus aikoo säätää pykälät, joiden mukaan sote-maakunnalla ei ole velvollisuutta maksaa sopimukseen liittyviä sopimussakkoja
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 29.06.2020 13:45
James Potkukelkka kirjoitti: 29.06.2020 13:40 Voi olla, että em. luvut perustuvat johonkin. Tai sitten eivät.
Suunnittelupalaverin ruoka- ja juomalaskun numeroista väännetty.
Palaverissa meni 3 kampaviineriä ja 5 kuppia kahvia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.06.2020 13:52 Tulevassa sote-mallissa on näin maallikkojuristille mielenkiintoista se, että hallitus aikoo päättää, että sopimussakkoja ei tarvitse maksaa. Olen aika varma, että tämä viedään niin korkealla tasolla kuin mahdollista. Vähintään KHO:een. En tiedä, onko EU-oikeudella jotain sanottavaa.
Tämä on Oikein ja Hyvää! Tässä Pahat yritykset saavat nenilleen! Mitäs tekivät tietämättömien kuntien kanssa riistosopimuksia!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.06.2020 14:14
James Potkukelkka kirjoitti: 29.06.2020 13:52 Tulevassa sote-mallissa on näin maallikkojuristille mielenkiintoista se, että hallitus aikoo päättää, että sopimussakkoja ei tarvitse maksaa. Olen aika varma, että tämä viedään niin korkealla tasolla kuin mahdollista. Vähintään KHO:een. En tiedä, onko EU-oikeudella jotain sanottavaa.
Tämä on Oikein ja Hyvää! Tässä Pahat yritykset saavat nenilleen! Mitäs tekivät tietämättömien kuntien kanssa riistosopimuksia!
Juu. Vaatinee perustuslainsäätämisjärjestyksen säätää, että omaisuudensuojaa ei kunnioiteta. Eli hallituksen natsat eivät taida riittää. Ja _luulen_, että EU-oikeudellakin on jotain sanottavaa omaisuudensuojan ohittamisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Sellaiset pykälät eivät saa ikinä eduskunnassa taakseen riittävää enemmistöä. PL säätämisjärjetys tarpeen ja tämä malli kaatuu siihen. Next.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006557591.html
Suomalaisia oli mukana Ruotsin vallan aikaisissa siirtokunnissa Pohjois-Amerikassa ja Karibialla sekä yrityksissä hankkia siirtomaita Afrikasta.

Mielestäni aikamoinen anakronismi. Eivät he olleet suomalaisia. He olivat ruotsalaisia.

Onhan tuossa kirjoituksessa asiaa, mutta en pysty tuntemaan syyllisyyttä ruotsin teoista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.07.2020 13:47 https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006557591.html
Suomalaisia oli mukana Ruotsin vallan aikaisissa siirtokunnissa Pohjois-Amerikassa ja Karibialla sekä yrityksissä hankkia siirtomaita Afrikasta.

Mielestäni aikamoinen anakronismi. Eivät he olleet suomalaisia. He olivat ruotsalaisia.

Onhan tuossa kirjoituksessa asiaa, mutta en pysty tuntemaan syyllisyyttä ruotsin teoista.
Kyllä on kova jonku jostain hankkia valkoisen miehen syyllisyys.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.07.2020 13:47 Onhan tuossa kirjoituksessa asiaa, mutta en pysty tuntemaan syyllisyyttä ruotsin teoista.
Tuntisitko sitten syyllisyyttä, jos teot olisi tehnyt Suomi vuonna miekka ja kilpi?

En ymmärrä tätä historiasta syyllistymistä / syyllistämistä.

Hunni Attila on kai meitsin esi-isiä. Arvatkaapa tunnenko syyllisyyttä hänen teoistaan?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ihmisten pitäisi oikeasti lopettaa historiallisten vääryyksien tonkiminen ja keskittyä tähän päivään ja tulevaisuuteen. Vanhoja vääryyksien muistelu ei tuo kuin lisää pahaa oloa. Toki historiassa tehdyt virheet kannattaa välttää tulevaisuudessa, mutta ei niiden hyvittämisellä voi perustella uusia vääryyksiä. Moni sotakin on syttynyt sen takia, kun ollaan lähdetty kostamaan menneitä vääryyksiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niin. Suomalaiset voisivat käyttää paljon tunne-energiaa sen muisteluun, että suomalaisia vietiin suuri määrä orjiksi Pohjansodan seurauksena. Mutta miksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hyvin nuo ringin ulkopuolelta tulleet näkee tilanteen.

Seida Sohrabin kolumni: Intersektionaalisen feminismin voi heittää romukoppaan
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 02.07.2020 10:54 Hyvin nuo ringin ulkopuolelta tulleet näkee tilanteen.

Seida Sohrabin kolumni: Intersektionaalisen feminismin voi heittää romukoppaan
Joo, eipä lähi-idästä tulleet ääneen päässeet naiset kauheasti paikallista kulttuuria ja Islamia kauheasti paijaa. Se on suvakkien ihan oma keksintö.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e046 ... eb7ef8b6d0
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Artikkeli poistettu
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 02.07.2020 10:54 Hyvin nuo ringin ulkopuolelta tulleet näkee tilanteen.

Seida Sohrabin kolumni: Intersektionaalisen feminismin voi heittää romukoppaan
Artikkeli herättänyt kovaa kognitiitista dissonanssia. Käy ilmi, että Vasemmistonuorten pj:n mukaan Seida Sohrabi on liian valkoinen, jotta hän saa ottaa asiaan kantaa

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sanna Ukkola intersektionaalisesta feminismistä

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/accf ... b497823bfb
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Selasin läpi tuon Ukkolan pökäleen. Ei olisi pitänyt, hukkaan heitettyä aikaa. Ukkola on tosi huono ajattelija ja argumentoija. Ja tarkoitan siis tosi huono puhtaan ajattelun ja argumentaatiorakenteen mielessä, siis ihan riippumatta siitä, mitä mieltä on niistä teemoista, joita hän käsittelee. Se ei varmaan ole opiskellut humanistis-yhteiskuntatieteellisiä aineita, ainkaan yhtään teoreettisempia, yliopistotasolla, niin heikkoa argumentaatio on. Ei tällaiseen urpoiluun moni toimittaja sorru. Tausta lienee jossain ammattikoulumaisessa käytännön journalistiikassa? Tai sitten se ei vain ole oppinut mitään.

Tässäkin töräyksessä haastetaan intersektionaalinen feminismi abstraktina käsitteenä tai teoreettisena jäsennyksenä ja lähetymistapana sitä kautta, että löytyy yksittäistapauksia, joissa joku on toiminut typerästi samalla, kun on Ukkolan käsityksen mukaan pohjannut toimintansa intersektionaaliseen feminismiin. Huoh. Ja kaiken huippu on tuo loppukaneetti, jonka mukaan intersektionaalinen feminismi pakottaa kaikille jonkun ryhmäidentiteetin, josta ei voi irrottautua. Voi voi. Kyllä kai intersektionaalisen lähestymistavan kantava ajatus on lähes päinvastoin nimenomaan siinä, että kollektiiviset identiteetit eivät ole yksiselittäisiä ja pakottavia, vaan jokainen asettuu monien, osin ristiriitaisten identifikaatiopaineiden ristiaallokkoon, ja henkilökohtainen sosiaalinen identiteetti rakentuu tässä hetteikössä aika ainutkertaisesti. Kyllä tässä on avaimet paljon yksilökesekeisempään ja liberaalimpaan identiteettiteoriaan kuin Ukkolan aateveljien ajattelussa.

Kiinnostavinta tässä koko kuohunnassa taitaa olla se, että kyse on samasta vihreiden panikoimisesta kannatuslaskunsa kanssa kuin hiljattaisessa hyökkäyksessä pääministeriä vastaan. Ohisalo olisi voinut esitellä intersektionaaliseen feminismiin perustuvaa tasa-arvo-ohjelmaa sisällöllisesti mainitsematta termiä. Se olisi ollut hyvin persujen miesasialiikkeeseen sopivaa: erilaiset identifikaatiovaateet ja niihin liitetyt normit saattavat intersektionaalisen ajattelun mukaan (erotuksena vähän essentialistisemmista feminismin muodoista) luoda asetelmia, joissa esimerkiksi VLSHM:ään kohdistuu syrjiviä rakenteita. Tällaisten rakenteiden paljastaminen ja purkaminen on juuri intersektionalistien idea. Mutta Ohisalo ei selittänyt tätä, vaan tuli termi edellä, tietäen tietysti aivan hyvin, että termi on muodostunut urpojen käymissä kulttuurisodissa tärkeäksi heimoutumisen merkiksi. Tätä vastakkainasetelua vihreät nyt lietsoo, jotta saisivat kiihkomieliltä enemmän tukea. Urpoa.

Kilpailevassa ilta-aviisissa oli aiheesta ihan järkeväkin kolumni: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006559676.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Voiko teoriaa tarkastella ilman, että otetaan huomioon sen käytännön toteuttamispyrkimyksiä? Vrt sosialismi teoriassa vs. käytännössä?

Ymmärtääkseni sä tarkastelet ISF:ä teoriassa ja toteat sen olevan ehkä hyvä juttu. Ukkola tarkastelee sen käytännön toteuttamispyrkimyksiä ja päättelee sen niiden perusteella olevan huono juttu.

"intersektionaalisen lähestymistavan kantava ajatus on lähes päinvastoin nimenomaan siinä, että kollektiiviset identiteetit eivät ole yksiselittäisiä ja pakottavia". Eikö se kuitenkin rakennu aika pakottavasti? Jos olen varakas LVHM, se määrittelee minut aika lailla ehdottomasti ja minun tulee aina väistää ja saan puhua viimeisenä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.07.2020 14:41 "intersektionaalisen lähestymistavan kantava ajatus on lähes päinvastoin nimenomaan siinä, että kollektiiviset identiteetit eivät ole yksiselittäisiä ja pakottavia". Eikö se kuitenkin rakennu aika pakottavasti? Jos olen varakas LVHM, se määrittelee minut aika lailla ehdottomasti ja minun tulee aina väistää ja saan puhua viimeisenä?
Aika pakottavan vaikutelman tosiaan saa kaikesta feminismiin liittyvästä, oli se sitten interseksuaalista tai tavallista. Ensin lässytetään kauniisti ja sitten tuleekin jo sanktiot peliin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Onneksi olen alpakkaseksuaali, niin minulla on aina ensimmäinen puheenvuoro. Minua syrjitympää tuskin edes löytyy. Enhän voi edes mennä naimisiin (vielä) rakastamani alpakan kanssa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Erehdyin lukemaan tästä intersektuaalisuudesta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersektionaalisuus

Eli kaikki olemme uhreja! Jokainen meistä kuuluu johonkin vähemmistöön, jota syrjitään!
Vastaa Viestiin