Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
Homeboy65
Kitisijä

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 27.03.2022 22:38
Homeboy65 kirjoitti: 26.03.2022 14:43 Entäs muut kitinäläiset?
Luulen, että erimielisyys tässä juontuu siitä, että Homie ymmärtää "maailmankuulun" tarkoittavan suurinpiirtein "kaikkialla maailmassa kuuluu yleissivistykseen tietää tyyppi ja perusasiat hänestä". Jos tämä on oikein, niin on tosiaan aivan turhaa kuvailla ketään vaikka lehtijutussa maailmankuuluksi: kuvaus on joko redundantti tai epätosi, kuvaus joko ei anna mitään informaatiota lukijalle tai antaa väärää informaatiota.

SH taas vaikuttaa ajattelevan, että "maailmankuulu" tarkoittaa suurinpiirtein "oman alansa sisällä kansainvälisesti tunnettu". Tällöin voi toki olla hyvinkin relevanttia kertoa lukijoille vaikkapa lehtijutussa, että viitattu henkilö on maailmankuulu.

Oikaisu. Ymmärrän suunnilleen näin: maailmankuulu henkilö= henkilö joka tunnetaan hyvin maailmanlaajuisesti. Ei kuulu (välttämättä kuitenkaan) yleissivistykseen tietää ko. tyyppi. Esim. Richard Nixon, Ernest Hemingway, Jimi Hendrix, Muhammad Ali, Arnold Swartzenegger, Clint Eastwood, J.K. Rowling, Agatha Christie tms.
Jos joku on vain omalla alallaan "maailmankuulu" olisi paikallaan ainakin lisätä tuo epiteetti "omalla alallaan".
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 12:48 Uskoakseni Neil Youngin pääasiassa tietävät länsimaiset ihmiset 40 vuotiaista ylöspäin.

Kuka jaksaa kaivaa tilastoja, kuinka suuren osan maailman populaatiosta tuo ihmisryhmä edustaa.
Reality check.
Rock-musiikkia harrastetaan muuallakin kuin länsimaissa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 28.03.2022 13:05
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 12:48 Uskoakseni Neil Youngin pääasiassa tietävät länsimaiset ihmiset 40 vuotiaista ylöspäin.

Kuka jaksaa kaivaa tilastoja, kuinka suuren osan maailman populaatiosta tuo ihmisryhmä edustaa.
Reality check.
Nykyään.

Jopa Beatles on varsin tuntematon esim. Kiinassa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 13:07

Reality check.
Nykyään.

Jopa Beatles on varsin tuntematon esim. Kiinassa.
Jo 80-luvulta lähtien luulen (mutu) että aikaisemminkin. Jätetään Kiina nyt väliin, heillä on oma kulttuurinsa joka poikkeaa paljon esim. Brasiliasta.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Homeboy65 kirjoitti: 28.03.2022 12:36
Ns. todistuksen taakka on sillä joka väittää jotain, ettäs tiedät. :wink:
Kieltämättä olet kerrankin oikeassa.

Poistetään luvusta Aasia, Oceania ja Afrikka, näissä tunnettavuus on hyvin lähellä nollaa. Etelä-Amerikka ehkäpä vähän korkeammalla, mutta alle prosentissa. Euroopassa 35-60 vuotiaista ehkä 20% tunnistaisi nimen. Pohjois-Amerikassa suurempi osuus, alle 35 vuotiaista jokunen voi tuntea ja nekin lähinnä lausunnoista kun ei ole ollut missää Idolssissa tuomarina.

Antarktiksella varmaan joka pingu rokkaa tahdissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Homeboy65
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 28.03.2022 13:29
Homeboy65 kirjoitti: 28.03.2022 12:36
Ns. todistuksen taakka on sillä joka väittää jotain, ettäs tiedät. :wink:
Kieltämättä olet kerrankin oikeassa.

Poistetään luvusta Aasia, Oceania ja Afrikka, näissä tunnettavuus on hyvin lähellä nollaa. Etelä-Amerikka ehkäpä vähän korkeammalla, mutta alle prosentissa. Euroopassa 35-60 vuotiaista ehkä 20% tunnistaisi nimen. Pohjois-Amerikassa suurempi osuus, alle 35 vuotiaista jokunen voi tuntea ja nekin lähinnä lausunnoista kun ei ole ollut missää Idolssissa tuomarina.

Antarktiksella varmaan joka pingu rokkaa tahdissa.
Että tällaista mutua. Tahaton koomisuus, parasta koomisuutta.
NY:n levyjä on julkaistu Japanissa, hän on esiintynyt siellä järjestään vain suurilla areenoilla esim. Budokan hallissa (yleisöä mahtuu em. halliin 11 000 henkeä), Australiassa hän on esiintynyt myös suurilla areenoilla.
Muutenkin Australia ja Uusi-Seelanti ovat (kulttuuriltaan) länsimaita, kyllä ko. maissa harrastetaan rock-musiikkia paljonkin, Bob Dylan ja Status Quo esim. ovat tunnettuja ja suosittuja.

Brasiliassa ovat esiintyneet mm. Rolling Stones, Kiss ja Police helvetin suurille yleisömäärille, ei siellä popula diggaa vain jotain cha-cha-chaata tms.

Afrikasta en osaa kyllä sanoa.
Homeboy65
Kitisijä

Riossakin NY on esiintynyt mm. helvetin isossa paikassa nimeltä World Stage...
Bluntly
Kitisijä

On varmaan esiintynyt vuonna ?. Ja paikalle on myös mahtunut suurin osa paikallisesta fanikannasta. Kuinka paljon on parikymmentätuhatta kahdesta miljardista?

Edellinen hitti vuonna 1005, eikun 1995.

Nythän toki tuli kuuluisuutta kun ilmoitti eroavansa Spotifystä. Sen hetken suosituin googlaus oli "Who is Neil Young".
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 28.03.2022 12:58 Esim. Richard Nixon, Ernest Hemingway, Jimi Hendrix, Muhammad Ali, Arnold Swartzenegger, Clint Eastwood, J.K. Rowling, Agatha Christie tms.
Mm. Sun esimerkkihahmot ovat aika menneen maailman tyyppejä. Sellaisia englanninkielisen maailman suurten ikäluokkien sankareita. Maapallon isot väkimassat ovat kuitenkin nuoria aasialaisia ja afrikkalaisia. J.K. Rowling on varmaan nuorin sun listalla, mut sekin on varmaan joku 60. Eikä jossain Afrikassa varmaan tiedetä koko tyyppiä, ja iso osa Harry Potterin tietävistä henkilöistäkin jossain Aasiassa tietää varmasti leffaversion näyttelijät paremmin kuin kirjailijan. Muut listalla ovatkin sitten jo aikaa sitten kuolleita, ei niitä joku Kiinan maaseudun teini tiedä. Tai no, Schwarzenegger ja Eastwood ovat varmaan teknisesti ottaen elossa, mutta tämä ei muuta argumenttia.

Googlasin huvikseni most famous persons in the world tai jotain vastaavaa. En nopealla etsinnällä löytänyt mitään tieteellisesti vakavasti otettavaa tulosta, mutta suunta on selvä: amerikkalaisia elossa olevia presidenttejä, B-luokan näyttelijöitä, jalkapalloilijoita, musiikkihahmoja ajalta, jolta sulla ei ole yhtään levyä, jotain ihme somejulkkiksia, joita en tunne. Mä en tiedä, mitä tästä opin, mutta jotenkin kuitenkin vähän melkein masennuin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Reality check.
Tiedän nimeltä, mutta en osaisi sanoa yhtäään biisiä. Katsoin diskografian enkä osaisi yhdistää yhtään levyä nimeen paitsi ne kolme joissa se on.
liukuu kuin veltto penis avaruusalus vitun isolla momentilla avaruudessa
James Potkukelkka
Kitisijä

Stetson-Harrison arvaukseni on, että jos jätetään uskonnolliset hahmot (tosin Jeesus on myös historiallinen hahmo ja Muhammed ilmeisesti) pois, niin kuuluisin ihminen olisi Hitler.

Elossa olevista veikkaan Xi Jinpingiä, koska 1,4 miljardia kiinalaista.

Naisista olen aika varma, että oikea vastaus on kuningatar Elisabet II.

Elisabet saattaa kyllä viedä elossaolevien kokonaismestaruudenkin
:think:
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.03.2022 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 14:49
Internetin mukaan olisi The Rock.
James Potkukelkka
Kitisijä

Bluntly kirjoitti: 28.03.2022 15:01
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 14:49
Internetin mukaan olisi The Rock.
Dannykin on kuuluisampi, koska valloittanut Brasilian ja Kiinan!
Bluntly
Kitisijä

Xi tunnetaan kiinassa kyllä, mutta harva seuraa politiikkaa samalla pieteetillä kuin Suomessa. Rock taas tunnetaan varmasti kiinassa kiitos piraattileffojen.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ilmeisesti tosissasi esität, että The Rock olisi maailman tunnetuin
elossa oleva ihminen? En nyt heti voi väittää epätodeksi, mutta tuntuu musta kovin epätodennäköiseltä.
Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 15:15 Ilmeisesti tosissasi esität, että The Rock olisi maailman tunnetuin
elossa oleva ihminen? En nyt heti voi väittää epätodeksi, mutta tuntuu musta kovin epätodennäköiseltä.
Rock tai CR07 riippuen 'tutkimuksesta'.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Väitän Trumpin olevan tunnetuin kysyttäessä "Kuka on X?". Oikeaksi vastaukseksi kelpaa Yhdysvaltojen presidetti (nykyinen tai aiempi).
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 28.03.2022 15:26
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 15:15 Ilmeisesti tosissasi esität, että The Rock olisi maailman tunnetuin
Rock tai CR07 riippuen 'tutkimuksesta'.
Onko toi Rock oikeesti kuuluisa? Mä oon lähinnä törmännyt nimeen viihdeuutisissa. Kaiketi näytellyt jossain jotain, mutta äkkiseltään tulee mieleen iso kasa nimekkäämpiä näyttelijöitä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Bluntly
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 28.03.2022 15:33 Onko toi Rock oikeesti kuuluisa? Mä oon lähinnä törmännyt nimeen viihdeuutisissa. Kaiketi näytellyt jossain jotain, mutta äkkiseltään tulee mieleen iso kasa nimekkäämpiä näyttelijöitä.
Kai se on kuuluisampi maailmalla kuin Suomessa. En itse muista kuin siitä Alcatraz-jutusta ja Fast and furious osa kuusisataa.

Maksetaan sille myös jotain:

Highest Paid Actors of 2022:
Dwayne Johnson: $ 87.5 million.
Ryan Reynolds: $ 71.5 million.
Mark Wahlberg: $ 58 million.
Ben Affleck: $ 55 million.
Vin Diesel: $ 54 million.
Akshay Kumar: $ 48.5 million.
Lin- Manuel Miranda: $ 45.5 million.
Will Smith: $ 44.5 million.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Bluntly kirjoitti: 28.03.2022 15:42
Kai se on kuuluisampi maailmalla kuin Suomessa. En itse muista kuin siitä Alcatraz-jutusta ja Fast and furious osa kuusisataa.

Maksetaan sille myös jotain:

Ilmeisesti joku olettaa, että nimi vetää yleisöä teatteriin. Näyttää pahasti siltä että musta on tullut vanha :-?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2022 15:28 ^ Väitän Trumpin olevan tunnetuin kysyttäessä "Kuka on X?". Oikeaksi vastaukseksi kelpaa Yhdysvaltojen presidetti (nykyinen tai aiempi).
+1
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ryssät ei oo vielä kuulleet kuljetuslaatikoista :rofl:
Bluntly
Kitisijä

No tuskin ne niin tyhmiä kuitenkaan olisi, että sytyttimet olisi pistetty sisään jo tehtaalla.

Tai no, ne on ryssiä. Pitää kuitenkin muistaa kyseessä olevan kehitysmaa.

Homeboy65
Kitisijä

So Hard kirjoitti: 28.03.2022 1:23

Voisi ehkä jopa uskaltaa tehdä sen johtopäätöksen, että divareita nuohova ilman internettiä elävä körömölli ei välttämättä ole paras mittari sille, mikä tai kuka on maailmankuulu millään elämänalueella.
Ilman internettiä? Missäköhän minä "surffaan" esim. tällä hetkellä? :roll: Absurdi väite.
Olen miettinyt että IVL ihmisillä on pokkaa. Pokkaa esittää usein täysin ja ilmiselvästi paikkansapitämättömiä väitteitä. Sellaisia joita he eivät esittäisi esim. kapakan pöydässä vastapäätä istuvalle. Kun ollaan fyysisesti etäällä niin kehdataan.