Se onkin, siksi en ole siellä käynyt.
Pienten ja Suurten Ilojen Ketju
-
Kreitsu
- Kitisijä
Re: Pienten ja Suurten Ilojen Ketju
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
-
Bhven
- Kitisijä
Bongasin Skotlannista paikan nimeltä Rivox Bunkhouse.
Ja aiheeseen liittyen: Moffat, a small town in Dumfries and Galloway, Scotland, became Europe’s first Dark Sky Town in 2016, recognized by the International Dark Sky Association (IDA) for its efforts to combat light pollution. With a population of about 2,500, it’s nestled along the River Annan, surrounded by hills, and roughly 60 miles southeast of Glasgow. The designation followed a three-year project, backed by £240,000 from the Scottish Government, to replace streetlights and floodlights with "dark sky friendly" LEDs that minimize upward light spill. This allows residents and visitors to see up to 7,000 stars on clear nights, including the Milky Way, compared to just 100 in most urban areas. For example, in the constellation Orion, you can spot at least 17 stars in Moffat versus about six in a typical street-lit town.
Ja aiheeseen liittyen: Moffat, a small town in Dumfries and Galloway, Scotland, became Europe’s first Dark Sky Town in 2016, recognized by the International Dark Sky Association (IDA) for its efforts to combat light pollution. With a population of about 2,500, it’s nestled along the River Annan, surrounded by hills, and roughly 60 miles southeast of Glasgow. The designation followed a three-year project, backed by £240,000 from the Scottish Government, to replace streetlights and floodlights with "dark sky friendly" LEDs that minimize upward light spill. This allows residents and visitors to see up to 7,000 stars on clear nights, including the Milky Way, compared to just 100 in most urban areas. For example, in the constellation Orion, you can spot at least 17 stars in Moffat versus about six in a typical street-lit town.
Tällaista se on kaikkialla. Kävin ilotalossa ja tyttö alkoi myymään puhelinliittymää.
-
Kreitsu
- Kitisijä
^Meiltä ajelisi autolla Moffatiin reilussa tunnissa edellyttäen ettei kukaan ole kolaroinut tai tuuli kaadellut puita tielle tai jokin tietyö perustettu yhtäkkiä jonnekin tai muuta jännää.
Kannattaisin kyllä tuota "dark sky friendlyä" valaisua tännekin. Etenkin tuohon aidan toisella puolella olevaan rivariin, jonne joku valopää on keksinyt laittaa sellaiset pihavalot, jotka valaisee varmaan avaruuteen asti. Oli aluksi suunnattu suoraan meidän makkariin, mutta parin viikon riitelyn jälkeen ovat säätäneet sitä. Valaisee edelleen liikaa, joten taistelu jatkuu. Mutta tää kuuluisi kyllä pienten harmitusten ketjuun eikä tänne
Kannattaisin kyllä tuota "dark sky friendlyä" valaisua tännekin. Etenkin tuohon aidan toisella puolella olevaan rivariin, jonne joku valopää on keksinyt laittaa sellaiset pihavalot, jotka valaisee varmaan avaruuteen asti. Oli aluksi suunnattu suoraan meidän makkariin, mutta parin viikon riitelyn jälkeen ovat säätäneet sitä. Valaisee edelleen liikaa, joten taistelu jatkuu. Mutta tää kuuluisi kyllä pienten harmitusten ketjuun eikä tänne
"I've learned so much from my mistakes...
-
Bhven
- Kitisijä
^ Grok kertoi, että Skotlannin metsäpinta-ala olisi jo 18,5 prosenttia. Avaruudesta katsottuna ei todellakaan näytä siltä. Zoomailin lähemmäksi tutkimaan istutettuja puupeltoja (ovat hienoissa riveissä joo), juuri tuosta Moffatin vierestä, missä maasto on rypytetty kukkularykelmiksi.
Grokin mukaan UK:n metsäpinta-ala olisi jo 13,2 prosenttia, mikä uskotuttaa vielä vähemmän kartan perusteella.
Yes, the forested area in the UK is increasing, though progress is uneven and below targets. As of recent data, woodland covers about 13.2% of the UK’s land area, up from around 5% in 1919, with gradual growth over the last century due to afforestation efforts. From 2009 to 2019, woodland area rose by 4.4%, reaching 3.19 million hectares. However, annual tree-planting rates—around 20,660 hectares in 2023-24—fall short of the UK-wide goal of 30,000 hectares per year set to support net-zero carbon targets by 2050.
Grokin mukaan UK:n metsäpinta-ala olisi jo 13,2 prosenttia, mikä uskotuttaa vielä vähemmän kartan perusteella.
Yes, the forested area in the UK is increasing, though progress is uneven and below targets. As of recent data, woodland covers about 13.2% of the UK’s land area, up from around 5% in 1919, with gradual growth over the last century due to afforestation efforts. From 2009 to 2019, woodland area rose by 4.4%, reaching 3.19 million hectares. However, annual tree-planting rates—around 20,660 hectares in 2023-24—fall short of the UK-wide goal of 30,000 hectares per year set to support net-zero carbon targets by 2050.
Tällaista se on kaikkialla. Kävin ilotalossa ja tyttö alkoi myymään puhelinliittymää.
-
Bluntly
- Kitisijä
Natsisiwasta löytyi suolatonta sitruunapippuria.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kuten tarkkaavainen lukija muistaa, mulla on Oy. Sen palkkalistoilla on kaksi henkilöä, minä ja vaimoni. Vaimoni varsinainen päivätyö on muualla, mutta maan tavan mukaan on ok maksaaa palkkaa myös "yrittäjäpuolisolle". Progressiivisen verotuksen takia palkkatuloa kannattaa aina pyrkiä jakamaan. Tässä ei ole ollut eikä ole nytkään ongelmaa. Ongelmaksi muodostui kuitenkin uusi YEL-laki. Viisaudessaan YEL-vakuutusyhtiö katsoi, että vaimoni on töissä lääkäripalveluita tarjoavassa yrityksessä ja arvioi sen perusteella, että hänen norminmukainen eläketulonsa olisi noin 120 t /vuosi.
Eo. olisi ollut hiukan harmillista, koska se olisi tarkoittanut, että Oy:n olisi täytynut siirtymäajan (6 vuotta) jälkeen selvästi nostaa YEL-maksua. Toki sen aikanaan saisi eläkkeenä takaisin, mutta joskus laskin, että YEL-maksun maksaminen alkaa kannattaa vasta, jos elää yli 82-vuotiaaksi. Kannattavuus tarkoittaa tässä, että ei suorastaan häviä maksamalla. Toki silloinkin olisi ollut parempi sijoittaa rahat itse tuottavammin, kuin eläkevakuutusjärjestelmä tekee. Tosin täytyy ottaa huomioon, että eläkkeet takaa koko Suomi, eli niiden riski on huomattavan paljon yksityisiä sijoituksia alempi.
Kirjoitin (vaimon nimissä) selvityksen, jossa käytin sanoja
"avustava perheenjäsen"
"sivutoiminen"
"osa-aikainen"
"varsinainen päivätyö muualla"
"avustavat laskutustyöt"
Lopputuloksena YEL-yhtiö katsoi, että yrittäjätuloa ei tarvitse muuttaa nykyisestä
Eo. olisi ollut hiukan harmillista, koska se olisi tarkoittanut, että Oy:n olisi täytynut siirtymäajan (6 vuotta) jälkeen selvästi nostaa YEL-maksua. Toki sen aikanaan saisi eläkkeenä takaisin, mutta joskus laskin, että YEL-maksun maksaminen alkaa kannattaa vasta, jos elää yli 82-vuotiaaksi. Kannattavuus tarkoittaa tässä, että ei suorastaan häviä maksamalla. Toki silloinkin olisi ollut parempi sijoittaa rahat itse tuottavammin, kuin eläkevakuutusjärjestelmä tekee. Tosin täytyy ottaa huomioon, että eläkkeet takaa koko Suomi, eli niiden riski on huomattavan paljon yksityisiä sijoituksia alempi.
Kirjoitin (vaimon nimissä) selvityksen, jossa käytin sanoja
"avustava perheenjäsen"
"sivutoiminen"
"osa-aikainen"
"varsinainen päivätyö muualla"
"avustavat laskutustyöt"
Lopputuloksena YEL-yhtiö katsoi, että yrittäjätuloa ei tarvitse muuttaa nykyisestä
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 08.09.2025 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Oisko tuossa kyse maa-alan tyypin määritelmästä? Jos muutaman puun pläntti on "metsää", niin näyttäähän se erilaiselta kuin suomessa.Bhven kirjoitti: 15.04.2025 16:34
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Aiemmin eläkeikälaskuri näytti mulle 65 v ja 4 kk, nyt 65v ja 3kk.

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Olin silmäklinikalla ja optikko totesi, että silmänpohjien kuvaus onnistui ilman laajennusta. Jatkoi, että olen kuitenkin varsin nuori. 
-
nokkaelain
- Kitisijä
Sinulla ei ilmeisesti ole ollut silmäsairauksia. Optikothan eivät saa tehdä tutkimusta jos on ollut. Hiljattain todettuun selkärankareumaan liittyen oli juuri 26 vuotta sitten iriitti.James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2026 9:13 Olin silmäklinikalla ja optikko totesi, että silmänpohjien kuvaus onnistui ilman laajennusta. Jatkoi, että olen kuitenkin varsin nuori.![]()
Näkö heikkenee molempiin suuntiin. Tarvitsisin ehkä -2 -lasit. Lähelle tarkan näön etäisyys on ehkä jo 40 cm.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
nokkaelain kirjoitti: 20.01.2026 19:56Sinulla ei ilmeisesti ole ollut silmäsairauksia. Optikothan eivät saa tehdä tutkimusta jos on ollut.James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2026 9:13 Olin silmäklinikalla ja optikko totesi, että silmänpohjien kuvaus onnistui ilman laajennusta. Jatkoi, että olen kuitenkin varsin nuori.![]()
lienee ns. self explanatory?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Lausunto: Vesinäyte täyttää tutkituilta osin Suomen Terveysministeriön laatuvaatimukset ja on hyvää talousvettä (STM 401/2001).

-
Bhven
- Kitisijä
Motari oli sen verran kuiva, että Teslan autopilotti pysyi kaistallaan.
-
Bluntly
- Kitisijä
Elfan systeemistä hajonnut pieniä muovihärpäkkeitä. Kitisin rautakaupassa asiasta niin myyjä oli soitellut Elfalle kun niitä ei myydä yksittäisinä.
Nyt tuli meili, että anna osoite niin lähetetään ilmaiseksi.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Bluntly kirjoitti: 25.02.2026 11:09 Elfan systeemistä hajonnut pieniä muovihärpäkkeitä. Kitisin rautakaupassa asiasta niin myyjä oli soitellut Elfalle kun niitä ei myydä yksittäisinä.
-
Bluntly
- Kitisijä
Elämä on niin paljon parempaa kun ulkona köpötellessä ei tarvitse pelätä liukastuvansa ja telovansa itsensä.