Kuten tarkkaavainen lukija muistaa, mulla on Oy. Sen palkkalistoilla on kaksi henkilöä, minä ja vaimoni. Vaimoni varsinainen päivätyö on muualla, mutta maan tavan mukaan on ok maksaaa palkkaa myös "yrittäjäpuolisolle". Progressiivisen verotuksen takia palkkatuloa kannattaa aina pyrkiä jakamaan. Tässä ei ole ollut eikä ole nytkään ongelmaa. Ongelmaksi muodostui kuitenkin uusi YEL-laki. Viisaudessaan YEL-vakuutusyhtiö katsoi, että vaimoni on töissä lääkäripalveluita tarjoavassa yrityksessä ja arvioi sen perusteella, että hänen norminmukainen eläketulonsa olisi noin 120 t /vuosi.
Eo. olisi ollut hiukan harmillista, koska se olisi tarkoittanut, että Oy:n olisi täytynut siirtymäajan (6 vuotta) jälkeen selvästi nostaa YEL-maksua. Toki sen aikanaan saisi eläkkeenä takaisin, mutta joskus laskin, että YEL-maksun maksaminen alkaa kannattaa vasta, jos elää yli 82-vuotiaaksi. Kannattavuus tarkoittaa tässä, että ei suorastaan häviä maksamalla. Toki silloinkin olisi ollut parempi sijoittaa rahat itse tuottavammin, kuin eläkevakuutusjärjestelmä tekee. Tosin täytyy ottaa huomioon, että eläkkeet takaa koko Suomi, eli niiden riski on huomattavan paljon yksityisiä sijoituksia alempi.
Kirjoitin (vaimon nimissä) selvityksen, jossa käytin sanoja
"avustava perheenjäsen"
"sivutoiminen"
"osa-aikainen"
"varsinainen päivätyö muualla"
"avustavat laskutustyöt"
Lopputuloksena YEL-yhtiö katsoi, että yrittäjätuloa ei tarvitse muuttaa nykyisestä