Punttisali

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
KKK

Re: Punttisali

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 12.04.2025 8:08 Vedin yläasteella 33 puhdasta. Nykyään 30kg painavampana ei mene kuin 23 puhdasta. Muutama vuosi sitten otin 56kg:n lisäpainolla ykkösen.
Noi on kovia lukemia, arvostan. Mä aloitin puolisen vuotta sitten yhdestä, nyt menee hyvänä päivänä 11. Tarkkoja muistikuvia ei ole, mutta muistelen että lukiossa meni 8-10 leukaa. Pitäisikin ottaa kuuri dippiä ja leukoja lisäpainoilla.

Sairastelun takia tuli kevennetty viikko joka hieman harmitti. On aika juovuttavaa, kun joka treenissä sai vähän lisätä vastusta, mutta onhan se selvää ettei se lineaarisesti koko ajan parane. Olen ottanut leikillisen tavoitteen "huiputtaa" mahdollisimman monta konetta salilla eli täydellä painopakalla täysi sarja. Nyt näitä on puolenkymmentä kerätty.

Merkittävin ero aikaisempiin kuntokuureihin on ollut se, että maltan pitää kunnon palautusajat, yleensä 2 minuuttia ja painan sarjat oikeasti totaalifailureen saakka. Eli sarjoja ja toistoja vähemmän mutta isommalla kuormalla ja kovemmalla intensiteetillä. Ekan kerran olen tajunnut miten ensiarvoisen tärkeää kunnon lämmittely on. Ei mitään kuntopyörää vaan jumppakuminauha on ihan paras.

Summa summarum: vaikken ole mikään oikeasti vaffa tai poseerauskuntoinen, olen helvetin ylpeä itsestäni. Kovalla työllä ja periksiantamattomuudella minä olen tämän suoritustason rakentanut, varsin vaatimattomista lähtökohdista ja ilman mitään "geneettistä lahjakkuutta."
KKK

Viesti Kirjoittaja KKK »

3kk ja 50 treeniä tätä ohjelmaa nyt grinddattu. Jahdattu voimaa eikä piitattu pumpuista tai peilikuvasta, kovalla intensiteetillä. Tulos: 1RM parantunut liikkeestä riippuen 16-25%

Selkeästi havaittavissa että nousu alkaa tasoittua, jopa tyssätä. Kehonpaino on pysynyt about samassa.

Itse olen melko tyytyväinen.

Volyymi oli luokkaa 4 krt viikossa, koko kroppa kolmessa osassa ja aerobinen tai tukitreeni päälle. Haasteina ollut uniongelmat, esim viime yönä nollaunilla aamukolmelta vääntämään.

Selkeästi pitäisi vaihtaa ohjelmaa, mutten osaa päättää miten. Vaihtoehtoina enempi toiminnallinen jossa keho kahdesti viikossa.

Tai sitten puntilla jatko niin, että maksipainoista tingitään, intensiteettiä lisätään ja palautus tipautetaan nykyisestä 1-2.5 min >> 60-90 sek

Molemmilla toivon saavani rasvaa palamaan paremmin ja samalla lihaksiin muotoja.

Vinkkejä, mielipiteitä?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kokeilin pitkästä aikaa 40kg:n käsipainoja ja tein penkissä seitsemän toistoa. Eka oli just niin vaikea kuin luulin ja söi paljon energiaa. Tuossa on se hankaluus, että kuten mavessakin, ekassa toistossa ei ole negatiivisen vaiheen varaamaa energiaa, joten se on suhteellisen hankala. Kun sen saa, menee useampikin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sen jälkeen kun aloin treenaamaan niskaa raudan kanssa niin eipä ole kipuja esiintynyt.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimail ... 2fc553b33c
Yksi vaiettu aihe on roinan käytön pysyvät solumuutokset. Käytännössä tämäkin "puhdas" voimapesä ei ole puhdas.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mitä sanovat lajin säännöt? Onko niin, että jos henkilö käyttää dopingia kerran, hän on ikuisesti bännissä? VArmaan ei, koska aivan kärynneillekin tulee vain määräaikainen kielto ekasta.

En siis ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin, mutta fundeeraan vain, mitä säännöt sanovat.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

En ole kuullut säännöistä missään urheilulajeissa, joissa kerran kärynnyt ei saisi koskaan kilpailla perusteena nämä todennäköiset pysyvät solutason muutokset.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 06.10.2025 9:36 En ole kuullut säännöistä missään urheilulajeissa, joissa kerran kärynnyt ei saisi koskaan kilpailla perusteena nämä todennäköiset pysyvät solutason muutokset.
Juu. Ei me tästä varmaan eri mieltä olla, enkä edes yritä saada riitaa aikaiseksi. Pointtini vain oli, että tämä on ikäänkuin sallittua. Koska kaikki, mikä ei ole kiellettyä, on sallittua.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Päätin hankkia salikortin vuosien tauon jälkeen. Polvet ei enää kestä mailapelejä eikä oikein motivaatio riitä kylmässä ja pimeässä liikkumiseen, niin jotain oli keksittävä tätä vuodenaikaa ajatellen. Eka kerta takana ja maltoin tehdä riittävän pienillä painoilla riittävän vähän että lihakset ei tulleet ihan mahdottoman kipeäksi. Tuntu kyllä nololta. Kauankohan tätä pitää jatkaa ennen kuin voi alkaa tekemään kunnolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

^ Lihashan reagoi ärsykkeisiin niin, että erilainen (aloitus salilla) ärsyke tuottaa lihaskipua herkemmin ja sitten määrään perustuva lihaskipu (domsit eli leposärky) on olemukseltaan kuormittavaa, vaikka kipu olisikin samankaltainen.

Näin ollen, alkuvaiheen lihaskipu, eli vaihe jossa ärsyke on uutta, pitää puskea läpi niin, että vaikka lihas olisikin edellisestä reenistä vähän kipeä tai arka, voi ja tuleekin reeni silti tehdä, jotta kehitystä voi tapahtua.

Tämä alkuvaiheen lihaskipuilu kestää 2-3 viikkoa ja poistuu itsestään, kun lihas tottuu uudenlaiseen ärsykkeeseen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.10.2025 9:04 Tämä alkuvaiheen lihaskipuilu kestää 2-3 viikkoa ja poistuu itsestään, kun lihas tottuu uudenlaiseen ärsykkeeseen.
Tiiän :tiistai:

Ei oo ensimmäinen rodeo. Mä en vaan tykkää tästä vaiheesta, kun ei voi vielä puskea kunnolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 23.10.2025 9:16
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.10.2025 9:04 Tämä alkuvaiheen lihaskipuilu kestää 2-3 viikkoa ja poistuu itsestään, kun lihas tottuu uudenlaiseen ärsykkeeseen.
Tiiän :tiistai:

Ei oo ensimmäinen rodeo. Mä en vaan tykkää tästä vaiheesta, kun ei voi vielä puskea kunnolla.
Lähinnä kirjoitin kaikille.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Toinen vinkki yleisesti voisi aloittelijoille olla se, että alussa kehitys lihaksistossa on hermostollista. Lihaksen koko ei muutaman ekan viikon aikana kovin paljon kasva, vaan tapahtuu enemmänkin viiveellä. Reenipainot sen sijaan suhteellisesti nousevat paljonkin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.10.2025 9:30 Lähinnä kirjoitin kaikille.
:sir:
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ehkä se kirjoitti mulle. Mäkin olen pitkästä pitkästä aikaa tänä vuonna käynyt suht säännöllisesti, mutta mulla ei ole asiaan minkäänlaista tietopohjaa eikä kiinnostusta selvittää. Kunhan hönöilen siellä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
KKK

Viesti Kirjoittaja KKK »

Menossa toinen kuukausi 531-BBB- ohjelmaa.

Hämmästyksekseni sain nujerrettua 100kg penkin ensimmäistä kertaa elämässäni. Ensin tuntui, että eihän näin vähällä volumella voi saada mitään aikaan, mutta sitten alkoi tapahtua.

Samaten kyykky on alkanut kulkea ihan eri lailla. Vuosi sitten sarjapaino 100kg, nyt 150kg. Hämmentävää, että vanhaan ruhoon on mahdollista tehdä uutta voimaa kuudennella vuosikymmenellä, etenkin kun syöpä ja hoidot.

Virhe oli vissiin siinä, siinä että volyymia oli liikaa ja palautumista liian vähän.

Ja jos joku on katsomossa sitä mieltä, ettei tuollaisista lasten painoista kannata huudella, ei paljoa hetkauta. Mä treenaan itselleni, omista lähtökohdista ja omiin tavoitteisiin. Tosin sen olen huomannut, ettei kukaan muu koko salilla treenaa esim pohkeita isommilla painoilla kuin minä, vaikka 150kg-200kg penkkipaavoja on useita, joten en mä ihan pahnanpohjimmainen kynis taida olla.

Sit kun penkki on 150kg , kyykky 180kg, mawe 200+kg ja leukoja nousee leveällä myötäotteella yli 10, olen tyytyväinen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Taisin kerrankin osata aloittaa riittävän varovaisesti tai sitten oon vaan niin heikossa kunnossa etten jaksanut alussa nostaa liikaa. Ekan kerran jälkeen lihakset kipeyty hieman, mutta ei mitenkään liian kosketusaroiksi. Sen jälkeen kestäneet treenit aika mukavasti. Nyt saa nostaa melko huoletta sen minkä jaksaa.

Kuormitukset tuntuu palautuvan aika hyvin ja nyt saa puskea jo ihan mielekkäillä painoilla. Tänään kokeilin 140kg sarjaa kyykyssä ja meni kohtuu helposti. Kyl tää tästä.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen kyllä jotenkin vähän harmissani, että sulla on siis salikortti jonnekin kodin ulkopuoliselle salille sen sijaan, että nostelisit omassa kellarissasi kahvikonettasi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 10.11.2025 15:10 Mä olen kyllä jotenkin vähän harmissani, että sulla on siis salikortti jonnekin kodin ulkopuoliselle salille sen sijaan, että nostelisit omassa kellarissasi kahvikonettasi.
Tää on kieltämättä ikävä tahra mun palstaimagossa. Kyllä mä jossain vaiheessa vakavasti harkitsin omat kotisalin rakentamista ja se olisi periaatteessa onnistunut kohtuu hintaan, koska preferoin irtopainoilla treenaamista ja tarpeeni siten aika vähäiset. Mä en vaan yhtään tykkää umpinaisessa bunkkerissa treenaamisesta. Sain siitä ihan tarpeeksi historian hämärissä, kun hyödynsin toisinaan uimahallien kuntosaleja. 30 vuotta sitten ne ei ollut mitään trendimestoja.

Mä siis mieluummin treenaan isossa avarassa ja valoisassa tilassa. Mieluusti sellaiseen kellonaikaan, ettei salilla ole ruuhkaa. Äijäilysalien sijaan koitan vielä valikoida paikkoja joiden asiakaskunnassa on reilusti naisia. Tämä siitä huolimatta että mua hieman häiritsee olla ainoa joka ähisee ja puhisee painojen kanssa, kun kaikki muut nostaa sieviä pikkupainoja kaikessa hiljaisuudessa.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vagabondo kirjoitti: 10.11.2025 14:57 Taisin kerrankin osata aloittaa riittävän varovaisesti tai sitten oon vaan niin heikossa kunnossa etten jaksanut alussa nostaa liikaa. Ekan kerran jälkeen lihakset kipeyty hieman, mutta ei mitenkään liian kosketusaroiksi. Sen jälkeen kestäneet treenit aika mukavasti. Nyt saa nostaa melko huoletta sen minkä jaksaa.
Fysioterapiassa piti ekalla kerrallla tehdä ihan vaan kyykkyyn-ylös -testiä nopeasti sen verran että katsottiin että onnistuuko. Kuntoluokka 1/5, hengästyi. Selässä on kaikenlaista muutosta, mitkä eivät mitenkään estä tuota. Noiden parinkymmenen jälkeen reisissä tuntui tervettä kipua parin päivän ajan.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Tänään corea ja selkää. Kerran viikossa näin (35min) ja kerran viikossa työntävät liikkeet ja core (35min). Jaloille sitten pallopelejä yms.

Selkäreeni alkaa keppijumpalla, jota seuraa joka toinen kerta vastuskumilla tehtyjä liikkeitä 3x3×10. Sitten kulmasoutua ja leukoja ym.

Toisessa reenissäni joka viikko käsipainoilla ja tangolla punnerrusta ja pystypunnerrusta sekä erilaisia vatsoja.

Vatsoja teen usein työntävien tauoilla, jottei reeni veny tarpeettomasti.
Bluntly
Kitisijä

Viime kerralla penkki meni niin kivasti, tänään ihan täys stoppi iski.

Voisi kokeilla maksimaalisen intensiteetin treenejä, olisi ainakin lyhyitä.
Bluntly
Kitisijä

Jas nyt viimeksi epäonnistuttu 3x4 meni ihan kevyesti.
KKK

Viesti Kirjoittaja KKK »

Alan lähestyä "1.000 Lbs Club":in jäsenvaatimusten täyttymistä.
https://strengthorigins.com/challenges/1000-pound-club/

Mitatut maksit tällä hetkellä: penkki 100kg (tämän päiväisen perusteella 105 tulis), kyykky on 160kg x 3 (1RM 165-170kg) ja maastaveto mitattu 193kg (200 realistinen).

Ei nuo mitään kummoisia tuloksia 93kg elopainolla ole, mutta kilpailen vain itseäni vastaan ja itselle tulee olemaan kiva merkkipaalu jonka haluan kellottaa vielä kun on aikaa ja minä päätän mitä tehdään eikä syövänpaska.

Onpahan sitten palliatiivisessa jotain muisteltavaa.