Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 10:24 Vielä uudestaan tästä. Vähän vaikuttaisi siltä, että kokoomuksen erityispiirre voisi olla sellainen, että siinä missä vaikka demarit ajavat omaa viiteryhmää hyödyttävää politiikkaa välittämättä kokonaisoptimaalisuudesta, kokoomuslaiset toimivat EK:n pamppujen asianajajina ja odottavat tästä henkilökohtaista palkintoa. Eli eivät odota ajamansa politiikan koituvan suoraan heidän edukseen, vaikka toki siinä tällaista on myös mukana. Muut eturyhmäpuolueet odottavat politiikan hyödyttävän heitä suoraan.
Pystytkö kertomaan mistä Antti Rinne sai nettona ne eurot, jotka hyödyttivät häntä hänen ajamiensa poliittisten päätösten suorana seurauksena? Vai oliko Antti Rinteen hyödyt samalla lailla välillisiä kuin mitä sanot kokoomuksen tavoittelevan?

Minusta EK on kaikissa tilanteissa tarjonnut espoolaiselle dippainssille paremman diilin kuin SDP. Diilit olisivat voineet olla parempia, mutta demarit ovat aina olleet tarjoamassa huonompaa.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:31
Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2025 10:30
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:23

Kumpi on Penti Perusinsinöörille parempi:
a) palkka 5000, veroaste 30% ja kuvaamasi palvelut
b)palkka 10000, veroaste 30% ja kuvaamasi palvelut

itse valitsisin Penttinä vaihtoehdon b, koska saisisin samat palvelut, mutta käteen jäisi vaihtoehdossa b 3500 enemmän kuukaudessa.
Samoin. Onkohan Pentti a kuitenkaan kovin onneton? En usko.
Tunnut siirtävän maalitolppia niin vauhdikkaasti, että hitaampi ei pysy perässä.
Jokainen suomalainen työssäkäyvä dippainssi kuuluu maailman rikkaimpaan 1 %:iin. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 10:24
sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2025 10:06
urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 9:53 Alan ymmärtää niitä, joiden mukaan on aikamoista jeesustelua pitää kokoomusta jonkinlaisena talouspuolueena.
Kaikki suomalaiset puolueet ovat sosiaalidemokraattisia etupuolueita. Poikkeuksena persut ja vihreät ajoittain ajavat omaa lompakkoa kirpaisevia asioita. Liberaalipuoluekin menee samaan etupuolueiden kastiin, koska jos tyypillinen äänestäjä on 40v dippainssi Espoosta, niin heidän linjansa hyödyttäisi juuri tätä dippainssiä ihan kivasti.
Vielä uudestaan tästä. Vähän vaikuttaisi siltä, että kokoomuksen erityispiirre voisi olla sellainen, että siinä missä vaikka demarit ajavat omaa viiteryhmää hyödyttävää politiikkaa välittämättä kokonaisoptimaalisuudesta, kokoomuslaiset toimivat EK:n pamppujen asianajajina ja odottavat tästä henkilökohtaista palkintoa. Eli eivät odota ajamansa politiikan koituvan suoraan heidän edukseen, vaikka toki siinä tällaista on myös mukana. Muut eturyhmäpuolueet odottavat politiikan hyödyttävän heitä suoraan.
Pidän itseäni kokoomuslaisena, eikä mua kiinnosta, pääseekö Kokoomuksen broileri EK:oon töihin, vaan mikä on mun veroasteeni.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2025 10:33
Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2025 10:30

Samoin. Onkohan Pentti a kuitenkaan kovin onneton? En usko.
Tunnut siirtävän maalitolppia niin vauhdikkaasti, että hitaampi ei pysy perässä.
Jokainen suomalainen työssäkäyvä dippainssi kuuluu maailman rikkaimpaan 1 %:iin. :wink:
Ei kuulu. Muutama kk sitten linkitin dataa, jonka mukaan 1%:iin päästäkseen pitää olla miljoonan nettovarallisuus.
James Potkukelkka kirjoitti: 27.02.2025 13:36
Homeboy65 kirjoitti: 27.02.2025 12:55 Lisäksi hän kuului maailman rikkaimpaan 1%:iin.
Pitää olla yli miljoonan nettovarallisuus, että pääsee globaaliin 1%:iin. En tiedä Jorma Palosta juuri mitään, toki saattoi (rahan arvo huomioiden) olla tuon yli, mutta saattoi olla myös alle.
approximately 56 million people (1.1% of adult population) have wealth over US$1,000,000.[19]
https://en.wikipedia.org/wiki/Distribut ... id_in_2020

Edit: tuossa verrattiin aikuisväestöön. JOs myös alaikäiset otetaan mukaan, sitten riittää alle 1 miljoona.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 24.04.2025 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:34
Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2025 10:33

Ei kuulu. Muutama kk sitten linkitin dataa, jonka mukaan 1%:iin päästäkseen pitää olla miljoonan nettovarallisuus.
:sir: Ok, olin väärässä.
James Potkukelkka
Kitisijä

^ja edelleen, siirtelet maalitolppia jatkuvasti. Minä puhun palkoista, sinä puhut ilmaisista palveluista, minä puhun edelleen palkoista, sinä puhut onnellisuudesta.
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:36 ^ja edelleen, siirtelet maalitolppia jatkuvasti. Minä puhun palkoista, sinä puhut ilmaisista palveluista, minä puhun edelleen palkoista, sinä puhut onnellisuudesta.
No nämä asiat liittyvät mielestäni toisiinsa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2025 10:39
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:36 ^ja edelleen, siirtelet maalitolppia jatkuvasti. Minä puhun palkoista, sinä puhut ilmaisista palveluista, minä puhun edelleen palkoista, sinä puhut onnellisuudesta.
Etkös sä nimenomaan ole väkevästi todistanut, että ne EIVÄT liity toisiinsa? Mun mielestäni sun kestoteesisi on, ettei rahan lisääminen lisää onnellisuutta? Ilmaiset palvelut vs palkat eivät myöskään liity, kuten Pentti Perusinsinöörin esimerkillä esitin. Pentti voi tienata enemmän ja edelleen nauttia "ilmaisista" palveluista.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:33
urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 10:24
sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2025 10:06 Kaikki suomalaiset puolueet ovat sosiaalidemokraattisia etupuolueita. Poikkeuksena persut ja vihreät ajoittain ajavat omaa lompakkoa kirpaisevia asioita. Liberaalipuoluekin menee samaan etupuolueiden kastiin, koska jos tyypillinen äänestäjä on 40v dippainssi Espoosta, niin heidän linjansa hyödyttäisi juuri tätä dippainssiä ihan kivasti.
Vielä uudestaan tästä. Vähän vaikuttaisi siltä, että kokoomuksen erityispiirre voisi olla sellainen, että siinä missä vaikka demarit ajavat omaa viiteryhmää hyödyttävää politiikkaa välittämättä kokonaisoptimaalisuudesta, kokoomuslaiset toimivat EK:n pamppujen asianajajina ja odottavat tästä henkilökohtaista palkintoa. Eli eivät odota ajamansa politiikan koituvan suoraan heidän edukseen, vaikka toki siinä tällaista on myös mukana. Muut eturyhmäpuolueet odottavat politiikan hyödyttävän heitä suoraan.
Pidän itseäni kokoomuslaisena, eikä mua kiinnosta, pääseekö Kokoomuksen broileri EK:oon töihin, vaan mikä on mun veroasteeni.
Mun hypoteesissani sä asetut enemmän EK:n kaltaiseksi toimijaksi, et kokoomusaktiiviksi. Idea oli, että kokoomusaktiivi ajattelee itse, että valtiontaloutta pitäisi tasapainottaa, mutta on silti valmis ajamaan politiikkaa, jossa valtiontalouden tasapainosta ei välitetä, tai ainakin hyvätuloisten veronalennukset priorisoidaan sen ohi, koska uskoo tämän olevan niiden tahojen tahto, jotka tulevista uranäkymistä päättävät. Voi olla, että tämä ajatus ei lennä, mutta koetan siis jotenkin rationalisoida vaikka niiden tuntemieni tyyppien toimintaa, jotka ovat nykypolitiikkaa selittämässä parhain päin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 10:40
Homeboy65 kirjoitti: 24.04.2025 10:39
Etkös sä nimenomaan ole väkevästi todistanut, että ne EIVÄT liity toisiinsa? Mun mielestäni sun kestoteesisi on, ettei rahan lisääminen lisää onnellisuutta? Ilmaiset palvelut vs palkat eivät myöskään liity, kuten Pentti Perusinsinöörin esimerkillä esitin.
EI. Totesin että jossakin tulee RAJA jolloin lisäraha ei lisää onnellisuutta TAI lisää sitä vain vähän. Esim. 300 euroa lisää siivojalle on aivan eri asia kuin 300 euroa lisää ekonomille.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 10:43 Mun hypoteesissani sä asetut enemmän EK:n kaltaiseksi toimijaksi, et kokoomusaktiiviksi. Idea oli, että kokoomusaktiivi ajattelee itse, että valtiontaloutta pitäisi tasapainottaa, mutta on silti valmis ajamaan politiikkaa, jossa valtiontalouden tasapainosta ei välitetä, tai ainakin hyvätuloisten veronalennukset priorisoidaan sen ohi, koska uskoo tämän olevan niiden tahojen tahto, jotka tulevista uranäkymistä päättävät. Voi olla, että tämä ajatus ei lennä, mutta koetan siis jotenkin rationalisoida vaikka niiden tuntemieni tyyppien toimintaa, jotka ovat nykypolitiikkaa selittämässä parhain päin.
Nyt alamme olla samaa mieltä! Minähän olen toistuvasti ollut huolissaan, että suomen kärkipoliitikot ajavat EU-myöteisiä asioita päästäkseen EU:n hillotolpille. Asiaan olisi hyvä puuttua ja kieltää moinen kokonaan.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2025 10:48 Nyt alamme olla samaa mieltä! Minähän olen toistuvasti ollut huolissaan, että suomen kärkipoliitikot ajavat EU-myöteisiä asioita päästäkseen EU:n hillotolpille.
Mun keittiöpsykologinen perssilmäni suhtautuu tähän varauksella. Aika iso osa kärkipoliitikoistamme on mun mielestä silminnähden kaukana mukavuusalueeltaan eurotehtävissä. Pitäisi puhua indoeurooppalaisia kieliä, seurustella sujuvasti, asua ulkomailla ja kaikkea muuta metsäugrille tosi hankalaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^ pelastetaan siis heidät ja kielketään EU hillotolpat! Ei enää proffaksi Italiaan.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

10 vuoden passit on tulossa takaisin. Hyvä. 5 vuoden välein uusiminen on ollut ihan turhaa näin aikuisiällä.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011188822.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 8:30 Ihanaa hallitus, ihanaa!

En olisi uskonut näkeväni tällaista päivää.

Hallituksen rohkeus yllätti. Talouden tasapainotus on sitten jo laajempi kysymys, mutta valtionvelka ei ole mun velkaani.
Hallituksen kokoonpanolla on sittenkin merkitystä. Aiemmin olen sanonut, että politiikka on täysin samaa kokoonpanosta huolimatta. Ei ole.
Hesarilta sama kommentti:

Kommentti | Kokoomus teki historiaa: Tämän ei pitänyt olla Suomessa mahdollista
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011188007.html
urpiainen
Kitisijä

Ja vielä Oden arvio kehysriihestä: https://www.soininvaara.fi/2025/04/24/m ... atoksista/
James Potkukelkka
Kitisijä

Hallitus tosiaan poisti polkupyöräni verotuen.

Taas työmiestä sorretaan ja herrat vain juo viinaa!
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 12:33 Hallitus tosiaan poisti polkupyöräni verotuen.

Vai juovatko? Mitä tarkoittaa, että alkoholivero indeksoidaan?
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 12:40
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 12:33 Hallitus tosiaan poisti polkupyöräni verotuen.

Tarkoittaisiko, että nostetaan automaattisesti kuluttahintaindeksin tai ansiotasoindeksin mukaan? Nyt mun mielestäni aina pitänyt päättää nostosta erikseen.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Herroilla on aina sen verran ulkomaanmatkaa, että viskit saa tuotua veroitta :paavi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 24.04.2025 13:00

Herroilla on aina sen verran ulkomaanmatkaa, että viskit saa tuotua veroitta :paavi:
Totta! Koskee myös maakunta-satraappeja, kun hallitus päätti myös turvata liityntälennot maakuntakentiltä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 11:58
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 8:30 Ihanaa hallitus, ihanaa!

En olisi uskonut näkeväni tällaista päivää.

Hallituksen rohkeus yllätti. Talouden tasapainotus on sitten jo laajempi kysymys, mutta valtionvelka ei ole mun velkaani.
Hallituksen kokoonpanolla on sittenkin merkitystä. Aiemmin olen sanonut, että politiikka on täysin samaa kokoonpanosta huolimatta. Ei ole.
Hesarilta sama kommentti:

Kommentti | Kokoomus teki historiaa: Tämän ei pitänyt olla Suomessa mahdollista
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011188007.html
Tän myötä voi jo olla aika tyytyväinen, että on jaksettu katsella persuja hallituksessa :ohyeah:

Ei tämä tälläistä pienituloista diplomi-insinööriä niin kosketa, mutta vaimon palkkatasolla tuo vaikuttaa selvästi.
urpiainen
Kitisijä

Onko se aika tarkkaan 100.000 e/a palkkataso kun etua alkaa kunnolla tulla? Hauska sinänsä, että Hesarin tyyppi ja Soininvaara käyttävät molemmat argumenttina havaintoa nelipäiväiseen työviikkoon siirtyneistä lääkäreistä, mutta argumenttinsa ovat täsmälleen päinvastaiset.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2025 12:45

Tarkoittaisiko, että nostetaan automaattisesti kuluttahintaindeksin tai ansiotasoindeksin mukaan? Nyt mun mielestäni aina pitänyt päättää nostosta erikseen.
Juu, totta kai :doh: Oletin jostain syystä, että alkoholivero olisi prosenttia hinnasta tms., mutta sehän taitaa tosiaan olla ihan senttiä litralta, jolloin indeksointi on järkevää.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 24.04.2025 13:25 Onko se aika tarkkaan 100.000 e/a palkkataso kun etua alkaa kunnolla tulla? Hauska sinänsä, että Hesarin tyyppi ja Soininvaara käyttävät molemmat argumenttina havaintoa nelipäiväiseen työviikkoon siirtyneistä lääkäreistä, mutta argumenttinsa ovat täsmälleen päinvastaiset.
Mun mielestäni emme vielä tiedä riittävästi. Leikkaako hallitus pelkästään niitä marginaaliveroja, jotka ylittävät 52% ja myös oleellisesti, että miten tuo lasketaan. Viimeksi mainittua mietin ennen nukkumaanmenoa (kyllä, mulla ei ole elämää).

Marginaalivero nimittäin vaihtelee kunnittain ja myös sen mukaan, kuuluuko henkilö kirkkoon vai ei (jos siis halutaan ottaa kirkollisvero mukaan laskentaan).

Esim. Veronmaksajien laskelmassa

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-j ... e#029b81d3

vero on laskettu käyttäen keskimääräistä verotettavilla tuloilla painotettua kunnallisveroprosenttia (7,54) ja kirkollisveroprosenttia (1,38).

Kun hallitus sanoo "52%", niin onko se laskenut sen myös samalla tavalla? Espoolaisen kirkkoon kuulumattoman henkilön marginaalivero on 3,62% alempi kuin Veronmaksajien laskelmissa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 24.04.2025 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.