Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
aasi
Kitisijä

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja aasi »

https://yle.fi/a/74-20178356

Jos paikalla on Suomen puolustusvoimien edustaja sekä Saksan, Britannian, Ranskan ja Italian asevoimien päälliköt, niin lienee jo aika varmaa että Suomessa on päätetty lähettää joukkoja Ukrainaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu. Kyllä Suomessa selkeästi on tahtotila olla mukana. Tytti Tuppurainenkin puhuu siihen malliin, että demarit ovat mukana rintamassa.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ukrainasta pyysivät, että Tuppuraista ei päästettäisi Itä-Ukrainaa valvomaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 20.08.2025 9:58 ^
Ukrainasta pyysivät, että Tuppuraista ei päästettäisi Itä-Ukrainaa valvomaan.
Tuppurainen nimenomaan neuvottelee lopullisen diilin Putinin kanssa! Sanna päivystää kännykällä festareilla, jos tarvitaan apua.
Ristiriidat voivat olla seurausta ihmisen vajavaisuudesta ymmärtää, ei itse ilmoituksen ongelmasta
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/maailma/art-200001140 ... ost=414999
Bloombergin lähteet: Noin 10 maata olisi valmiita lähettämään sotilaitaan Ukrainaan
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Onko meillä tiedossa uskottavaa analyysiä siitä, mikä sai TACOn peräytymään Venäjälle asettamistaan tulitauko-takarajoistaan, joilla oli vielä raskaat pakoteuhkailut tukenaan? Voisi ajatella, että ne toimivat, kun saivat Putinin Yhdysvaltain maaperälle muuttamaan asiaa. Millä Putin sai Trumpin paitsi perääntymään tulitauon takarajoista ja niitä tukevista massiivisista taloudellisista sanktioista, myös luopumaan koko tulitaukoajatuksesta epärealistisen suoran rauhansopimuksen tieltä? Millä Putin muutti Trumpin kurssin totaalisesti siitä, mitä eurooppalaisten johtajien kanssa oli ihan hetkeä aiemmin puhuttu?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Pyydät mahdottomia. TACO:n käytös näyttää monin osin irrationaalliselta ja silloin sitä on aika hankala analysoida.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ryssäläisten kiinnostus päätyä raadoiksi vähenee.

Venäjän armeijassa jyrkkä käänne
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Venäjä vetäytyy kidutuksen vastaisesta sopimuksesta. Ja yllättyneitä olivat... :evil:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Homeboy65
Kitisijä

Venäjä raivostui Suomen suosuunnitelmasta. Yllättävää. :perse:
James Potkukelkka
Kitisijä

En ollut tuota huomannutkaan

Tämähän on loistava idea, mikäli lasketaan Naton puolustusmenoihin.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a6a ... 0f273b03bc

Suomi saa samalla vaivalla sekä ennallistamisasetuksen että puolustusmenot hoidettua.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.economist.com/europe/2025/0 ... se-missile

Toivottavasti tämä on totta ja saavat riittävissä määrin valmistettua.
Homeboy65
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 28.08.2025 10:01 Venäjä raivostui Suomen suosuunnitelmasta. Yllättävää. :perse:
Suosuunnitelma on erittäin fiksu. Sekavinkaan sodanjohto tuskin lähettää jalkaväkeä hyökkäämään vetisen aapasuon yli. Riittävän pehmeisiin allikoihin imeytyvät myös useimmat hyökkäysvaunut...
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 01.09.2025 10:12
Homeboy65 kirjoitti: 28.08.2025 10:01 Venäjä raivostui Suomen suosuunnitelmasta. Yllättävää. :perse:
Suosuunnitelma on erittäin fiksu. Sekavinkaan sodanjohto tuskin lähettää jalkaväkeä hyökkäämään vetisen aapasuon yli. Riittävän pehmeisiin allikoihin imeytyvät myös useimmat hyökkäysvaunut...
Joo. Tätä voi kannattaa, vielä kun saadaan tosiaan ennaltamis- ja natobudjetointiin.
Homeboy65
Kitisijä

Naisten pakollista maanpuolustusta olisi syytä pohtia. :think:
James Potkukelkka
Kitisijä

^Pukusuoli neutraali tulee kyllä kymmen
vuoden kuluessa
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.09.2025 15:29 ^Pukusuoli neutraali tulee kyllä kymmen
vuoden kuluessa
Mut kumpi tulee ensin, sukupuolineutraali asevelvollisuus vai kaikille yhteinen katsomusaine kouluihin?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 01.09.2025 14:22 Naisten pakollista maanpuolustusta olisi syytä pohtia. :think:
Miksi? Kai sulla jotain perusteluja oli tälle heitolle?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Muuttuneessa turvallisuustilanteessa pitäisi ensin lopettaa selkärangattomien paapominen. Asepalveluksen sijaan aseettomaan palvelukseen, ainakin aluksi. Opetetaan vaikka linnoitteiden rakentamiseen ja logistiikkatoimiin aka esineiden kanteluun.

Jos alkaa kuulumaan jotain ei jaksa ei kykene niin avaria naamaan kunnes juoksuhautaa alkaa syntymään. Palvelusaika vaikka kolmevuotiseksi niin voi kiinnostus oikeaan palveluun nousta. Kustannuskaan ei huimasti nouse verrattuna kuinka noita elätetään siviilissä.

Loppusotana vaikka puoleksi vuodeksi Ukrainaan rakentamaan pommisuojia siviileille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 01.09.2025 18:21
Homeboy65 kirjoitti: 01.09.2025 14:22 Naisten pakollista maanpuolustusta olisi syytä pohtia. :think:
Miksi? Kai sulla jotain perusteluja oli tälle heitolle?
No kait tuo on aika lailla itsestään selvää? Onhan törkeä tasa-arvorikkomus, että asevelvollisuus koskee vain miehiä.

Toki asia voidaan hoitaa myös niin, että asevelvollisuus muuttuu kaikille vapaaehtoiseksi.

JOssain maassahan asia on ratkaistu niin, että armeijalla on jokin kiintiö, mikä otetaan joka vuosi. Jos vapaaehtoisia riittää, ketään ei tarvitse määrätä. JOs ei riitä, arvotaan (koskee sekä miehiä että naisia). Mielestäni tuo on aika hyvä systeemi.

Edit: Tanska

https://www.bbc.com/news/articles/c1e0094n5d3o
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 8:28 No kait tuo on aika lailla itsestään selvää? Onhan törkeä tasa-arvorikkomus, että asevelvollisuus koskee vain miehiä.

Toki asia voidaan hoitaa myös niin, että asevelvollisuus muuttuu kaikille vapaaehtoiseksi.

JOssain maassahan asia on ratkaistu niin, että armeijalla on jokin kiintiö, mikä otetaan joka vuosi. Jos vapaaehtoisia riittää, ketään ei tarvitse määrätä. JOs ei riitä, arvotaan (koskee sekä miehiä että naisia). Mielestäni tuo on aika hyvä systeemi.
Mielestäni isompi rikkomus on miesten pakollisen rinnalla tarjota naisille vapaaehtoista ja vielä peruuttamismahdollisuudella, jos tuntuu ettei ollutkaan kiva idea.

Mutta käsittääkseni puolustusvoimat ei pode suurta puutetta alokkaiden määrän suhteen, joten jos nykysysteemi jossain vaiheessa muuttuu, niin se tapahtuunee miesten palveluksen muuttamisella vapaaehtoisemmaksi. Koko ajan teknisemmäksi menevä armeija tarvitsee vähemmän mutta paremmin koulutettua väkeä, niin se ei oikein tue tarvetta kasvattaa merkittävästi saapumiseriä. Eikö tuo reservin ikärajan nostokin viittaa tähän suuntaan, että koitetaan pitää pidempään kiinni niistä yksilöistä joihin eniten koulutusta on panostettu? En oikein näe, että ikärajan nosto mitenkään käytännössä koskisi alikersantin tasolle jäänyttä kertausharjoituksista vuosikymmeniä sitten pudonnutta useamman taudin vaivaamaa persoonaani.

Ihan henk. koht. mielipiteenä olen vanhanaikaisesti sitä mieltä, että kun naiset kuitenkin edelleen kantaa päävastuun lapsien synnyttämisestä ja keskimäärin menettävät enemmän työvuosia sen takia, niin on ihan kohtuullista, että miehet kantaa päävastuun maanpuolustuksesta. Molemmat kuitenkin yhteiskunnalle tärkeitä palveluksia.

Tosin vallitsevassa maailmanpoliittisessa tilanteessa tuskin tapahtuu muutoksia vaan näillä mennään ainakin parikymmentä vuotta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:13
Ihan henk. koht. mielipiteenä olen vanhanaikaisesti sitä mieltä, että kun naiset kuitenkin edelleen kantaa päävastuun lapsien synnyttämisestä ja keskimäärin menettävät enemmän työvuosia sen takia, niin on ihan kohtuullista, että miehet kantaa päävastuun maanpuolustuksesta. Molemmat kuitenkin yhteiskunnalle tärkeitä palveluksia.
Lasten hankkimista ei ole vankeusrangaistuksen uhalla säädetty pakolliseksi.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:16
Mitä sitten? Ei muuta sanomaani mitenkään.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:21 Ihan henk. koht. mielipiteenä olen vanhanaikaisesti sitä mieltä, että kun naiset kuitenkin edelleen kantaa päävastuun lapsien synnyttämisestä ja keskimäärin menettävät enemmän työvuosia sen takia, niin on ihan kohtuullista, että miehet kantaa päävastuun maanpuolustuksesta. Molemmat kuitenkin yhteiskunnalle tärkeitä palveluksia.
Näin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 02.09.2025 9:21
James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2025 9:16
Mitä sitten? Ei muuta sanomaani mitenkään.
Muuttaahan se täysin. Suuri osa naisista on lapsettomia. Miten he osallistuvat maanpuolustukseen tai lasten synnyttämiseen?