Omassa Ilmarisenen ja Rettan hallinnoimassa vaihdettiin , nyt ovat tippuneet alas, milloinhan tullaa tarkastamaan, ne eivät olevastuullani olen nostellut varoittimet näkyviin paikkoihin asunnossani, jos joku tulisi ne uusimaan/uudelleen kiinnittämään?
Palovaroittimet
-
Niba
- Kitisijä
Palovaroittimet
Siirtyneet taloyhtiöitten ja muitten vuokraajien ristiksi, mutta miten omassa asunnossasi?
Omassa Ilmarisenen ja Rettan hallinnoimassa vaihdettiin , nyt ovat tippuneet alas, milloinhan tullaa tarkastamaan, ne eivät olevastuullani olen nostellut varoittimet näkyviin paikkoihin asunnossani, jos joku tulisi ne uusimaan/uudelleen kiinnittämään?

Pyyhin Netikettiin..
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Re: Palovaroittimet
Ymmärtääkseni taloyhtiössäni taloyhtiö lain mukaisesti hoitaa. Mökillä itse.
Mökissä kolme varoitinta. Yksi oli entisen omistajan. Siitä paristo loppu. Vaihdoin. Kaksi uutta ostin. Laitoin kattoon tällä
https://www.puuilo.fi/safemate-palovaro ... zsEALw_wcB
Toinen jo kerran putosi
Nyt yritin painaa kovempaa. JOs vielä putoaa, täytyy ruuvata kiinni.
Mökissä kolme varoitinta. Yksi oli entisen omistajan. Siitä paristo loppu. Vaihdoin. Kaksi uutta ostin. Laitoin kattoon tällä
https://www.puuilo.fi/safemate-palovaro ... zsEALw_wcB
Toinen jo kerran putosi
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Bluntly
- Kitisijä
Viime viikolla taloyhtiö asensi eteiseen ja makkariin palovaroittimet. Ennestään oli makkarissa ja olkkarissa taloyhtiön antamat, mutta itse asennetut.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
Niba
- Kitisijä
Kannttaa puhdistaa alusta tai katto mahdollisimman hyvin ja käyttää elkuperäistä kaksipuoliteippia vaikka mallia , suomalaiset kopiot on roskateippejä.James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2025 10:42 Toinen jo kerran putosiNyt yritin painaa kovempaa. JOs vielä putoaa, täytyy ruuvata kiinni.
Pyyhin Netikettiin..
-
Niba
- Kitisijä
Mulla asentaja repi vanhat huut'hiiteen!Bluntly kirjoitti: 10.09.2025 11:20 Viime viikolla taloyhtiö asensi eteiseen ja makkariin palovaroittimet. Ennestään oli makkarissa ja olkkarissa taloyhtiön antamat, mutta itse asennetut.
Pyyhin Netikettiin..
-
Lolita
- Kitisijä
Kolmisen viikkoa sitten kävi taloyhtiön värväämän yrityksen asentaja ja ruuvasi eteiseen ja makuuhuoneeseen 10 vuoden varoittimet. Eteisessä ja olkkarissa on omat vanhat ja saavat ollakin. Aion olkkariin jopa vaihdella paristoja, eteisestä heitän pois pariston loputtua.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
nokkaelain
- Kitisijä
Palovaroittimien käyttöikä on 10v vaikka "toimisivat" pariston vaihtamalla. Kymmenen vuotta sitten rappukäytävän alemman kerroksen varoitin piippasi pariston loppumista kolmatta yötä, joten irrotin sen (ei ollut vaihtoparistoa) ja teippasin seinään lapun kera, jossa kerrottiin em. vaihtovälistä (talo on nyt 25v vanha, ja paristo kestää sen > 5v.) Vaaransin varmaan turvallisuuden, mutta nukkumisyritystä häiritsi jatkuva PIIP. Kahteen käytävän varoittimeen oli jo aiemmin omatoimisesti vaihtanut pariston.
Edit: ja miksi vaihtaa itse: Ei kukaan tule illalla/yöllä vaihtamaan paristoa. Parempi vaihtaa itse niin piippaus seinän takana loppuu.
Edit: ja miksi vaihtaa itse: Ei kukaan tule illalla/yöllä vaihtamaan paristoa. Parempi vaihtaa itse niin piippaus seinän takana loppuu.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 13.09.2025 3:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
-
nokkaelain
- Kitisijä
Vanhemillani on ok:ssa kaksi varoitinta, toinen kasarilta. Mökillä on ongelma, että kun laitettiin avotakan tilalle varaava takka, se ei koskaan vedä aluksi niin hyvin, ettei tulisi savua sisään.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
nokkaelain kirjoitti: 13.09.2025 2:50 Palovaroittimien käyttöikä on 10v vaikka "toimisivat" pariston vaihtamalla.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Ei lähdettä, mutta muistelen itsekin lukeneeni sen sensorin ikääntyvän.
Ei lähdettä, mutta muistelen itsekin lukeneeni sen sensorin ikääntyvän.
-
Bluntly
- Kitisijä
Säteilylähteen isotoopin puoliintumisaika vaikuttaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Täytyy kysyä Chatgpt:ltä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kyllä. Palovaroittimilla on tyypillisesti määrätty käyttöikä, yleensä 10 vuotta.
Syy tähän on, että palovaroittimen savuanturi (yleensä ionisaatio- tai optinen anturi) sekä elektroniikka vanhenevat ajan myötä ja niiden herkkyys heikkenee. Tämä voi johtaa siihen, että palovaroitin ei enää havaitse savua luotettavasti.
Keskeiset asiat:
• Useimmissa maissa, myös Suomessa, suositellaan palovaroittimen vaihtoa 10 vuoden välein.
• Vaihtotarve ilmoitetaan usein laitteen takakannessa olevassa tarrassa (valmistusvuosi).
• Jotkut mallit piippaavat erikoisella “end of life” -äänellä käyttöiän päätyttyä.
• Paristo pitää tarkistaa ja vaihtaa useammin (yleensä kerran vuodessa, ellei käytössä ole 10 vuoden paristomalli).
Haluatko, että annan sinulle tarkan ohjeen, miten voit tarkistaa oman palovaroittimesi iän ja vaihtotarpeen kotona?
Syy tähän on, että palovaroittimen savuanturi (yleensä ionisaatio- tai optinen anturi) sekä elektroniikka vanhenevat ajan myötä ja niiden herkkyys heikkenee. Tämä voi johtaa siihen, että palovaroitin ei enää havaitse savua luotettavasti.
• Useimmissa maissa, myös Suomessa, suositellaan palovaroittimen vaihtoa 10 vuoden välein.
• Vaihtotarve ilmoitetaan usein laitteen takakannessa olevassa tarrassa (valmistusvuosi).
• Jotkut mallit piippaavat erikoisella “end of life” -äänellä käyttöiän päätyttyä.
• Paristo pitää tarkistaa ja vaihtaa useammin (yleensä kerran vuodessa, ellei käytössä ole 10 vuoden paristomalli).
Haluatko, että annan sinulle tarkan ohjeen, miten voit tarkistaa oman palovaroittimesi iän ja vaihtotarpeen kotona?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tässä tarkempi, teknisempi selitys palovaroittimen käyttöiästä ja sen vanhenemisesta:
⸻
1. Anturityyppien ikääntyminen
Palovaroittimia on kahta päätyyppiä:
Tyyppi Toimintaperiaate Miten vanhenee
Ionisaatiovaroitin Sisältää pienen määrän americium-241 -isotooppia, joka ionisoi ilman. Sähkövirran muutos havaitsee savun. Ionisaatiokammion pinnat voivat kerätä pölyä ja kosteutta → ionisaatiovirta muuttuu → väärä herkkyys.
Optinen (fotoelektrinen) LED lähettää valonsäteen kammioon; savu sirottaa valoa, joka osuu fotodetektoriin. LED:n valoteho ja fotodiodin herkkyys heikkenevät (materiaalin ikääntyminen). Lisäksi pöly ja hyönteiset likaavat optista kammioita.
Näiden seurauksena laite voi antaa joko vääriä hälytyksiä tai, mikä pahempaa, ei reagoi ajoissa todelliseen savuun.
⸻
2. Elektroniikan ikääntyminen
• Kondensaattorit kuivuvat → virransyötön vakaus heikkenee.
• Paristoliittimet voivat hapettua.
• Mikropiirit ja referenssijännitteet voivat ajautua pois kalibroinnista → väärä laukaisuherkkyys.
⸻
3. Standardit ja määräykset
• EN 14604 (eurooppalainen standardi): määrää, että palovaroittimella pitää olla ilmoitettu valmistuspäivä ja käyttöikä.
• Valmistajat yleensä määrittävät 10 vuoden enimmäiskäyttöiän (sekä paristollisille että verkkovirtaan kytketyille malleille).
⸻
4. Käyttöiän loppu -signaalit
Monissa moderneissa malleissa on sisäänrakennettu ”End of Life” -ajastin:
• Kun 10 vuotta on kulunut, varoitin alkaa piipata eri äänellä kuin paristovaroitus.
• Tämä on sähköinen muistutus siitä, että koko laite pitää vaihtaa, ei pelkkää paristoa.
⸻
5. Ympäristötekijät
Kova lämpö, kosteus, pöly ja rasvapartikkelit (esim. keittiön läheisyydessä) nopeuttavat anturin vanhenemista. Siksi jotkut valmistajat suosittelevat vaihtoa jo 5–7 vuoden välein vaativissa olosuhteissa.
⸻
Haluatko, että teen sinulle pienen tarkistuslistan, jolla voit nopeasti arvioida omien palovaroittimiesi kunnon (ikä, testaus, puhdistus, paristot)? Tämä olisi käytännöllinen tapa varmistaa, että ne toimivat optimaalisesti.
⸻
1. Anturityyppien ikääntyminen
Palovaroittimia on kahta päätyyppiä:
Tyyppi Toimintaperiaate Miten vanhenee
Ionisaatiovaroitin Sisältää pienen määrän americium-241 -isotooppia, joka ionisoi ilman. Sähkövirran muutos havaitsee savun. Ionisaatiokammion pinnat voivat kerätä pölyä ja kosteutta → ionisaatiovirta muuttuu → väärä herkkyys.
Optinen (fotoelektrinen) LED lähettää valonsäteen kammioon; savu sirottaa valoa, joka osuu fotodetektoriin. LED:n valoteho ja fotodiodin herkkyys heikkenevät (materiaalin ikääntyminen). Lisäksi pöly ja hyönteiset likaavat optista kammioita.
Näiden seurauksena laite voi antaa joko vääriä hälytyksiä tai, mikä pahempaa, ei reagoi ajoissa todelliseen savuun.
⸻
2. Elektroniikan ikääntyminen
• Kondensaattorit kuivuvat → virransyötön vakaus heikkenee.
• Paristoliittimet voivat hapettua.
• Mikropiirit ja referenssijännitteet voivat ajautua pois kalibroinnista → väärä laukaisuherkkyys.
⸻
3. Standardit ja määräykset
• EN 14604 (eurooppalainen standardi): määrää, että palovaroittimella pitää olla ilmoitettu valmistuspäivä ja käyttöikä.
• Valmistajat yleensä määrittävät 10 vuoden enimmäiskäyttöiän (sekä paristollisille että verkkovirtaan kytketyille malleille).
⸻
4. Käyttöiän loppu -signaalit
Monissa moderneissa malleissa on sisäänrakennettu ”End of Life” -ajastin:
• Kun 10 vuotta on kulunut, varoitin alkaa piipata eri äänellä kuin paristovaroitus.
• Tämä on sähköinen muistutus siitä, että koko laite pitää vaihtaa, ei pelkkää paristoa.
⸻
5. Ympäristötekijät
Kova lämpö, kosteus, pöly ja rasvapartikkelit (esim. keittiön läheisyydessä) nopeuttavat anturin vanhenemista. Siksi jotkut valmistajat suosittelevat vaihtoa jo 5–7 vuoden välein vaativissa olosuhteissa.
⸻
Haluatko, että teen sinulle pienen tarkistuslistan, jolla voit nopeasti arvioida omien palovaroittimiesi kunnon (ikä, testaus, puhdistus, paristot)? Tämä olisi käytännöllinen tapa varmistaa, että ne toimivat optimaalisesti.
-
Homeboy65
- Kitisijä
Palovaroitin eteisessä. Onneksi en polta tupakkia enkä kynttilöitä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ostin mökille häkävaroittimen. Vasta mökillä huomasin, että oli valmistettu jo muutama vuosi sitten. Jos haluaisi, voisi tietysti lähteä reklamoimaan, mutta en nyt taida jaksaa, kun on lievää päänsärkyä ja pahoinvointia sekä huimausta, oksentelua, väsymystä ja nopeaa sykettä.