Trumpin perseilyt

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Trumpin perseilyt

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Konteksti on nyt eri. Kukaan ei halunnut uhrata uraansa terojen takia, mutta nämä salakuljettajat eivät herätä niin paljoa tunteita koko kansassa, joten aiheella voi pelata poliittista peliä.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2025 9:31 ^
Mitä arvioisit sääntöpohjaisen systeemin kannattajiksi maailmassa? Joku 15% väestöstä?
En tiedä, eikä minua oikeastaan edes kiinnosta muodostaa omaa arviota tästä asiasta. Nyt just mua kiinnostaa enemmän se kotimainen ja yleisemmin länsimainen kaksinaismoralismi, jolla esimerkiksi ulkoministeri Valtonen puhui lauantain ykkösaamussa - erinomaisen viisaasti ja kannatettavasti - kansainvälisen sääntöpohjan tärkeydestä Suomelle ja maailmalle suhteessa Ukrainan sotaan ja sen mahdollisiin ratkaisuihin, mutta onnistuu kuitenkin olemaan varsin hiljaa samoista asioissa suhteessa vaikkapa Gazaan tai USA:n toimiin Karibialla. (No, Gazaan hän on ehkä ottanut kantaa niin vahvasti kuin herätyskristillisen laitaoikeiston hyväksynnästä riippuvaisen hallituksen ministerille on mahdollista ilman hallituksen kriisiytymistä.) Lisäksi mua kiinnostaa, missä tällaisessa kysymyksessä menee raja tympeän whataboutismin ja perustellun systeemisen näkökulman sääntöpohjaiseen kv-järjestelmään välillä.
Viimeksi muokannut urpiainen, 02.12.2025 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Geminin mukaan

Täydet demokratiat: Vain 6,6 % maailman väestöstä (esim. Pohjoismaat, Uusi-Seelanti).

Puutteelliset demokratiat: 38,4 % väestöstä (esim. Yhdysvallat, Intia, Brasilia). Näissä maissa on vapaat vaalit, mutta ongelmia esimerkiksi hallinnon toimivuudessa, poliittisessa kulttuurissa tai kansalaisvapauksissa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2025 9:55 ^^
Konteksti on nyt eri. Kukaan ei halunnut uhrata uraansa terojen takia, mutta nämä salakuljettajat eivät herätä niin paljoa tunteita koko kansassa, joten aiheella voi pelata poliittista peliä.
Tuo poliitiikkojen esiintulo ilmeisesti suoraan liittyi tähän huumesalakuljettajien tappamiseen :think:
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tuota juuri tarkoitin. Teroja tapettiin, vangittiin ja kidutettiin. Tuota eivät poliitikot kovin näkyvästi arvostelleet, koska se olisi ollut poliittisen uran loppu. Salakuljettaminen ei samalla lailla yhdistä kansaa kuin 9/11, joten tällä aiheella uskaltaa pelata. Kuitenkin samaan aikaan 70% kansasta tukee iskuja: https://www.aol.com/news/americans-over ... jRYh1gB0lx
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2025 10:54 ^
Tuota juuri tarkoitin. Teroja tapettiin, vangittiin ja kidutettiin. Tuota eivät poliitikot kovin näkyvästi arvostelleet, koska se olisi ollut poliittisen uran loppu. Salakuljettaminen ei samalla lailla yhdistä kansaa kuin 9/11, joten tällä aiheella uskaltaa pelata. Kuitenkin samaan aikaan 70% kansasta tukee iskuja: https://www.aol.com/news/americans-over ... jRYh1gB0lx
Ok nyt ymmärsin, mitä tarkoitat.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2025 9:35 Tämä tuore juttuhan liittyy siis suoraan tähän

viewtopic.php?p=840499#p840499

Jotkut entiset Yhdysvaltojen armeijassa palvelleet poliitikot muistuttivat, että laittomia käskyjä ei pidä noudattaa. Sotaministeriö vastasi uhkaamalla sotaoikeudella.
Moraalittomiakaan käskyjä ei pidä noudattaa. On turha vedota (olen sotilas, minun pitää noudattaa käskyjä) rooliin. Niin kauan kuin tietoisuus on vapaa, toimintakin on vapaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

Homeboy65 kirjoitti: 02.12.2025 11:31
James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2025 9:35 Tämä tuore juttuhan liittyy siis suoraan tähän

Jotkut entiset Yhdysvaltojen armeijassa palvelleet poliitikot muistuttivat, että laittomia käskyjä ei pidä noudattaa. Sotaministeriö vastasi uhkaamalla sotaoikeudella.
Moraalittomiakaan käskyjä ei pidä noudattaa. On turha vedota (olen sotilas, minun pitää noudattaa käskyjä) rooliin. Niin kauan kuin tietoisuus on vapaa, toimintakin on vapaa.
Menisitkö mielummin omien teloituskomppanian eteen kuin noudattaisit moraalitonta käskyä? Minä noudattaisin käskyä.
Homeboy65
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2025 11:32
Homeboy65 kirjoitti: 02.12.2025 11:31

Menisitkö mielummin omien teloituskomppanian eteen kuin noudattaisit moraalitonta käskyä? Minä noudattaisin käskyä.
Niin minäkin. Tarkoitin noin niin kuin periaatteena.
James Potkukelkka
Kitisijä

Periaatteessa olen erinomainen ihminen, josta kaikkien tulisi ottaa mallia.
Homeboy65
Kitisijä

Sarkasmimittarini näyttää punaista. :|
James Potkukelkka
Kitisijä

Siis mitä? Periaatteessa olen ideaali-ihminen. Käytännössä en ole.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2025 11:46 Siis mitä? Periaatteessa olen ideaali-ihminen. Käytännössä en ole.
Ihan noin niinkuin periaatteesta mä en edes halua olla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 02.12.2025 12:29
James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2025 11:46 Siis mitä? Periaatteessa olen ideaali-ihminen. Käytännössä en ole.
Ihan noin niinkuin periaatteesta mä en edes halua olla.
No totuuden nimessä en minäkään, mutta ehkä toisen kertaluvun periaatteena voisi olla ideaali.
urpiainen
Kitisijä

Jos löydän jostain foliohattuni, saatan arvella, että epstein-aineistoista on tulossa jotain. Tai sitten ihan vain perinteinen öljy kiinnostelee, drill baby drill!

Latinalainen Amerikka | Trump aikoo iskeä Venezuelaan
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011665764.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Toivottavasti Stubb osaa pitää turpansa kiinni Suomen vihreästä kullasta.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 02.12.2025 22:43 Jos löydän jostain foliohattuni, saatan arvella, että epstein-aineistoista on tulossa jotain. Tai sitten ihan vain perinteinen öljy kiinnostelee, drill baby drill!

Eikös siellä ole myös joukkotuhoaseita?
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 02.12.2025 23:55 ^
Toivottavasti Stubb osaa pitää turpansa kiinni Suomen vihreästä kullasta.
:mrgreen:
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2025 8:30
urpiainen kirjoitti: 02.12.2025 22:43 Jos löydän jostain foliohattuni, saatan arvella, että epstein-aineistoista on tulossa jotain. Tai sitten ihan vain perinteinen öljy kiinnostelee, drill baby drill!

Eikös siellä ole myös joukkotuhoaseita?
Ai niin, ne tietysti.
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Jos jotain positiivista niin Madurolla ei ole nyt aikaa uhitella Guyanalle.
Matalamman sietotason järvikala.
Homeboy65
Kitisijä

Vähän yli kolmen vuoden päästä USA:ssa on toinen pressa. Toivottavasti.
James Potkukelkka
Kitisijä

Jos seuraava presidentti on JD Vance, en tiedä, onko se Euroopan kannalta parempi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
JD Vance vaikuttaa ihan puhtaalta opportunistilta. Hän tuntuu huomattavasti välkymmältä kuin Trump, mutta karismaosastolla jää jälkeen. Ennen Trumpin toista kautta olin sitä mieltä, että Vance voisi palauttaa järjen Yhdysvaltojen johtoon, jos hän seuraisi Trumppia. Nyt Trump on kuitenkin lähtenyt niin härskin korruptoituneelle linjalle, että Vance saattaisi opportunistina seurata perässä.

Ehkä EU:n pitäisi vain sijoittaa Unkarin EU-tuet kultaiseen vasikka-patsaaseen ja lahjoittaa mestarillinen taideteos Trumpille. Teoksen nimi voisi olla vaikka Rauhan Vasikka.
James Potkukelkka
Kitisijä

En tiedä, onko demokraateilla vahvaa ehdokasta. Gavin Newsom ehkä. Kalifornian kuvernööristä on ennenkin tullut Yhdysvaltojen presidentti ja hänellä on valtakunnallista tunnettuutta, koska trollaa Trumpia lahjakkaasti. Trumpin hänelle antama lempinimi on "Newscum"

Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Eikö se ole imartelua, kun Trump joutuu keksimään lempinimen. The game is on.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.