Orpon hallitus 2023-

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Orpon hallitus 2023-

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva

Vesa Keskinenen ei pyydä silmienvääntelyä anteeksi!
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.01.2026 11:43 Joo, en mä kyllä tuota varsinaisesti sinulle tarkoittanut. Mutta asiaan. Alkaa tasoittua:

https://yle.fi/a/74-20202898
Tyhmä otsikko YLE:ltä. Miksi typerä silmienvääntely-kohu olisi _laskenut_ persujen kannatusta? Suomesta tukin löytyy yhtä ainutta pöyristynyttä, joka olisi ennen pöyristymistään äänestänyt persuja.

YLE voisi faktantarkistaa tuollaiset otsikot ja muuttaa niitä, jos ne perustuvat täysin perusteettomiin odotuksiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Joo. Mietin samaa.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

^
"Silmienvääntely­kohu ei iskenyt perussuomalaisten kannatusta kanveesiin"

Ihan käsittämätön otsikko. Persut näyttävät kaiken lisäksi olevan nousutrendissä.

Gemini ei osannut vastata, miksi persut romahtivat toukokuussa. Oliko tuohon joku syy? Kohuttiinko Purran leikkauksista tuolloin? Kuntavaalien heikko menestys realisoitui noihin aikoihin myös, joten olisiko liittynyt siihen.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Mun mielestä kiinnostavinta on ehkä Orpon hallituksen kokonaiskannatuksen kehitys ja erityisesti kolmen suuren puolueen (kok, pers, sdp) lähentyminen kannatustasoissaan. SDP:ssä pitäisi ehkä keksiä tai edes sanoa jotain jostain.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 08.01.2026 12:46 SDP:ssä pitäisi ehkä keksiä tai edes sanoa jotain jostain.
Mielestäni ei. SDP:n kannatus on edelleen niin suurta, että parempi olla tekemättä mitään isoa.

Ennen toissavaalejahan SDP valitsi juuri sen taktiikan, että johtoasemassa ei haluttu sanoa mitään. Voitto tuli.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Komppaan. Ei Lidtman voi kuin pilata homman tässä kohtaa. Varsinkin leikkaukset ovat sellaisia, että ihmiset harhoissaan kuvittelevat SDP:llä ehkä olevan jotain parempia vaihtoehtoja. Sitten kun pitää puhua edes vähän totta, paljastuu, ettei SDP:llä ole mitään taikaseinää, josta saa rahaa.
urpiainen
Kitisijä

No en mä tiedä. Edelliset vaalit voitettiin voimakkailla lupauksilla velkasi elämisen lopettamisesta, työllisyyden nostosta ja ties mistä. Sitä edelliset ainakin vappusatasella ja sen sellaisella. Olisiko Sipilä edellinen, joka voitti vaikenemistaktiikalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 08.01.2026 12:55 No en mä tiedä. Edelliset vaalit voitettiin voimakkailla lupauksilla velkasi elämisen lopettamisesta, työllisyyden nostosta ja ties mistä. Sitä edelliset ainakin vappusatasella ja sen sellaisella. Olisiko Sipilä edellinen, joka voitti vaikenemistaktiikalla.
Joo. Se olikin Sipilä, joka piilotui perunakuoppaan kuukausiksi ennen vaaleja.

Mutta ehkä tässä siis nimenomaan oli se, että Kepun johtoasema ennen vaaleja oli kait vahva. Pari viime vaaleja menty tiukassa taistelussa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2026 13:10 Mutta ehkä tässä siis nimenomaan oli se, että Kepun johtoasema ennen vaaleja oli kait vahva. Pari viime vaaleja menty tiukassa taistelussa.
Tämä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2026 13:10
urpiainen kirjoitti: 08.01.2026 12:55 No en mä tiedä. Edelliset vaalit voitettiin voimakkailla lupauksilla velkasi elämisen lopettamisesta, työllisyyden nostosta ja ties mistä. Sitä edelliset ainakin vappusatasella ja sen sellaisella. Olisiko Sipilä edellinen, joka voitti vaikenemistaktiikalla.
Joo. Se olikin Sipilä, joka piilotui perunakuoppaan kuukausiksi ennen vaaleja.

Mutta ehkä tässä siis nimenomaan oli se, että Kepun johtoasema ennen vaaleja oli kait vahva. Pari viime vaaleja menty tiukassa taistelussa.
Joo. Kuten sanottu, mä oletan, että kokoomuksen vaalikone ja ylivoimainen rahoitus, sekä mahdollisesti laaja globaali tuki persuille (ainakin zeitgeist), tekee joka tapauksessa tästäkin asetelmasta tiukan vaalien lähestyessä.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Riikka Purran synkät ja kyyniset talouspuheet. RP ei tajua että talous on pitkälle psykologiaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
James Potkukelkka
Kitisijä

^Tuo on vaikeaa. Pitää luoda kriisitietoisuutta, jotta saadaan leikkaukset läpi, mutta toisaalta kriisitietoisuus pahentaa tilannetta.

Aprikos, mielestäni hyvin mielenkiintoista, että ilmeisesti esim. Ranskassa suuri yleisö ei ole lainkaan huolissaan valtionvelasta, vaikka maa ajaakin kaasu pohjassa kohti seinää. Ranskassa valtionvelka nähdään valtion ja eliitin ongelmana, joka ei kosketa kansaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse en ole huolissaan valtionvelasta. On tietenkin harmi, että se kasvaa, mutta miksi olisin siitä huolissani?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.01.2026 13:38 Itse en ole huolissaan valtionvelasta. On tietenkin harmi, että se kasvaa, mutta miksi olisin siitä huolissani?
Ei tietenkään velka an sich kosketa yksityistä kansalaista, vaan sen seuraukset.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tietenkin valtionvelka koskettaa yksittäistä kansalaista. Valtiohan on saanut velan otettua verotusoikeuden takia, eli velkoja luotta siihen, että valtio saa verotuloilla aikanaan maksettua velan pois. Korvamerkinnöistä nillittäminen on tässä yhteydessä turhaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2026 13:49 ^
Tietenkin valtionvelka koskettaa yksittäistä kansalaista. Valtiohan on saanut velan otettua verotusoikeuden takia, eli velkoja luotta siihen, että valtio saa verotuloilla aikanaan maksettua velan pois. Korvamerkinnöistä nillittäminen on tässä yhteydessä turhaa.
No toki. Mutta aivan kirjaimellisesti valtionvelka on valtionvelkaa ja yksityinen kansalainen voi halutessaan muuttaa pois maasta. Toki, jos maastapoistumisvero tulee, tämä ei enää toimi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Toki korvamerkinnoistä voi nillittää, vaikka se aivan turhaa onkin.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 13:19 ^Tuo on vaikeaa. Pitää luoda kriisitietoisuutta, jotta saadaan leikkaukset läpi, mutta toisaalta kriisitietoisuus pahentaa tilannetta.
Mm. Lisäksi mitä vahvempi on kriisitietoisuus, sitä todennäköisemmin äänestäjät ymmärtävät ja ehkä jopa hyväksyvät vaalilupausten rikkomisen ja kannattajapohjan ostovoiman heikkenemisen. Ei ihme, että nimenomaan Purra korostaa tilanteen synkkyyttä. Talous on psykologiaa joo, mutta niin on äänestyspäätöskin, ja se saattaa tässä huolestuttaa Purraa enemmän.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 09.01.2026 14:42
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2026 13:19 ^Tuo on vaikeaa. Pitää luoda kriisitietoisuutta, jotta saadaan leikkaukset läpi, mutta toisaalta kriisitietoisuus pahentaa tilannetta.
Mm. Lisäksi mitä vahvempi on kriisitietoisuus, sitä todennäköisemmin äänestäjät ymmärtävät ja ehkä jopa hyväksyvät vaalilupausten rikkomisen ja kannattajapohjan ostovoiman heikkenemisen. Ei ihme, että nimenomaan Purra korostaa tilanteen synkkyyttä. Talous on psykologiaa joo, mutta niin on äänestyspäätöskin, ja se saattaa tässä huolestuttaa Purraa enemmän.
Tämäkin pitää paikkansa.
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 29.12.2025 9:33 Laitoin meiliä Hesarin taloustoimitukseen ja pyysin aiheen käsittelyä.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 45295.html

Liian vaatimatonta. Vaadin parempaa!
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Saas nähdä, leikkaako valtaan mahdollisesti nouseva "äärioikeistolainen" Bardella reilusti valtion menoja, vai jatkaako hän sosialistista touhuamista.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Miten olisi byrokratian vähentämistalkoot?
Sveitsissä on reippaasti enemmän asukkaita kuin Suomessa mutta virkamiehiä ja viranhaltijoita yli 50 % vähemmän.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
urpiainen
Kitisijä

Ei muutoksia

HS-gallup | Vasemmistoliiton kannatus piristyi hieman
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011753269.html
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Persut jatkaa nousutrendissä, kepu laskussa, sdp tasaantunut ja kokoomus lievässä laskutrendissä.