Enonkosken mies tienaa 400k vuodessa tekemällä tällaista
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011605528.html
Käännösvirhe lienee aika selkeä (virhe)käännös ruotsin domkyrkasta, jossa dom ei viittaa tuomioon, vaan perinteiseen piispanistuimen katedraaliin (esim. italian duomo) ja edelleen latinan domukseen. Kirkkosanasto on muutenkin aika hassusti ruotsista väliin käännettyä ja väliin äännelainattua. Esim. kirkkopaimen kyrkoherdestä on tullut kätevästi kirkkoherra.James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 8:29 ^Itse olin ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden kirkossa laulamassa joululauluja ja ihmettelin Tuomiokirkon (tämä kait jokin käännösvirhe??) penkkien päissä olevia ovia. Yritin pikaisesti googletella, mutta en oikein löytänyt hyvää selitystä.
No ei se tietenkään vaadi, ja varmaan suurin osa tuollaisista ovista on rakennettu sen takia, että kuuluu asiaan ja niin on tapana kirkkorakentamisessa tehdä. Mutta silti keksimäni teoria on minusta hyvä, ja ainakin toistaiseksi pidän sitä perustelluimpana minun tiedossani olevana teoriana ovien kulttuurihistoriasta (kilpaileva teoria voisi olla jonkinlainen ovien yleisempi ja aika ilmeinen rooli erilaisessa uskonnollissävytteisessä mystiikassa shintolaisuudesta the doorsiin, kun ollaan tekemisissä maallisen ja mystisen tuomisessa vuorovaikutukseen, mutta ehkä tämän voi nähdä yhteensopivana minun teoriani kanssa, ja muutenkin tämä sopii ehkä enemmän vaikka kuoriaitoihin kuin penkkien oviin).sivustahuutaja kirjoitti: 22.12.2025 11:40 ^
Ei tuo istumajärjestys vaadi ovia. Sama systeemi on ollut normipenkillisissä kirkoissa.
Mainio kirjoitus tuo linkittämäsi, oli hauska lukea! Lämmön säilyttäminen ja veto kuulostavat väärinymmärryksiltä siitä, minkälaisista ovista tässä kai puhumme.sivustahuutaja kirjoitti: 22.12.2025 14:23 ^
Penkeistä on ilmeisesi maksettu ihan rahaa ja ne ovat olleet yksi tulonlähde kirkolle:
https://kalmistopiiri.fi/2022/03/30/pen ... 0-luvulla/
Helpompi aina pyytää rahaa, kun antaa vastineeksi jotain mahdollisimman selkeästi korvamerkittyä.
Lämmön säilyttäminen ja vedon vähentäminen mainitaan myös ovien perusteluna.
Joo. Eli kirkossa käymättömille jumalattomille selvennyksenä, että kyseessä siis penkkirivien päissä olevat ovet.urpiainen kirjoitti: 22.12.2025 15:21 Lämmön säilyttäminen ja veto kuulostavat väärinymmärryksiltä siitä, minkälaisista ovista tässä kai puhumme.
Kirkot olivat lämmittämättömiä ja siellä istuttiin pitkään. Jos penkkirivin välistä ilmanvaihtoa rajoitetaan, niin jalkoihin virtaa vähemmän kylmää ilmaa.James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 16:00Joo. Eli kirkossa käymättömille jumalattomille selvennyksenä, että kyseessä siis penkkirivien päissä olevat ovet.urpiainen kirjoitti: 22.12.2025 15:21 Lämmön säilyttäminen ja veto kuulostavat väärinymmärryksiltä siitä, minkälaisista ovista tässä kai puhumme.
Ainahan siellä on helvetin tuli loimottanut kellarissa. Itse valtakunnanperkele Halla-aho on vieraillut jokaisessa.
Aika harvalla myöskään on noin vikkelä muna.
Koska nykyään muutkin kun juppihippipunkkarit lentää.
Tuo sana kurjistui Suomessa nopeasti. USA:ssa sillä oli positiivinen konnotaatio, Suomessa siitä tuli pilkkanimi...
Mielestäni Putin. Trump on kuitenkin demokraattisilla vaaleilla valittu, eli äänestäjät halusivat hänet.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.03.2026 11:43 En osaa päättää, kumpi on isompi pahis Trump vai Putin.