Kitinäläinen ihmettelee

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Kitinäläinen ihmettelee

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Enonkosken mies tienaa 400k vuodessa tekemällä tällaista :shock:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011605528.html
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tästä vaan 169€ tilaus vetämään ja biisit tulille:
https://www.image-line.com/fl-studio/pricing

DJ KXsled
James Potkukelkka
Kitisijä

Pitäisikö heti jättää päivätyö?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bhven
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Olen ihmetellyt miksi kirkon penkkisalia kutsutaan laivaksi, vaikka airot puuttuvat, mutta onhan tuosta olemassa wikipedia-artikkeli. Etymologia englanninkielisessä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Laiva_(arkkitehtuuri)
Matalamman sietotason järvikala.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Itse olin ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden kirkossa laulamassa joululauluja ja ihmettelin Tuomiokirkon (tämä kait jokin käännösvirhe??) penkkien päissä olevia ovia. Yritin pikaisesti googletella, mutta en oikein löytänyt hyvää selitystä.
Bhven
Kitisijä

^ En nyt oikein keksi muuta selitystä kuin että uskontojoukkueen rivipelaajat rinnastetaan kaleeriorjiin.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 8:29 ^Itse olin ensimmäistä kertaa sitten lapsuuden kirkossa laulamassa joululauluja ja ihmettelin Tuomiokirkon (tämä kait jokin käännösvirhe??) penkkien päissä olevia ovia. Yritin pikaisesti googletella, mutta en oikein löytänyt hyvää selitystä.
Käännösvirhe lienee aika selkeä (virhe)käännös ruotsin domkyrkasta, jossa dom ei viittaa tuomioon, vaan perinteiseen piispanistuimen katedraaliin (esim. italian duomo) ja edelleen latinan domukseen. Kirkkosanasto on muutenkin aika hassusti ruotsista väliin käännettyä ja väliin äännelainattua. Esim. kirkkopaimen kyrkoherdestä on tullut kätevästi kirkkoherra.

Penkkien ovista en varsinaisesti tiedä, mutta jokin aika sitten opin, että kirkkojen istumajärjestys on ollut suomalaisen luokkayhteiskunnan ydintä, ja kaikilla ryhmillä on ollut tarkasti määrätty paikkansa kirkossa. Pienemmissä seurakunnissa tämä on ollut paikallisempaa, ja joku 1600-luvun kirkkolaki määräsi maaseutukirkkoja määrittelemään istumajärjestyksen hyvin tarkkaan siten, että isoilla suvuilla/taloilla oli omat rivinsä tai osastonsa kirkossa, joiden koko riippui tilan koosta ja kai vähän lahjoituksistakin seurakunnalle. Veikkaan, mutta en siis tiedä, että ovet juontavat juurensa tähän maailmaan, jossa kirkkosalista oli eroteltu erikseen eri suvuille, taloille, ammattiryhmille jne. omat alueensa, jossa saivat istua ja jonne muut eivät saaneet mennä. Tuomiokirkko on sen verran uusi, ja seurakunta sen verran suuri, että siellä ei varmaan koskaan ole ollut tätä käytäntöä, mutta tänne tapa varmaan kuitenkin johtaa. Ehkä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ei tuo istumajärjestys vaadi ovia. Sama systeemi on ollut normipenkillisissä kirkoissa. Ihan hyvä systeemi sinänsä aikanaan. kun kirkon rooli on ollut isompi. On ollut lisäkannustinta päästä yhteiskunnassa eteenpäin.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.12.2025 11:40 ^
Ei tuo istumajärjestys vaadi ovia. Sama systeemi on ollut normipenkillisissä kirkoissa.
No ei se tietenkään vaadi, ja varmaan suurin osa tuollaisista ovista on rakennettu sen takia, että kuuluu asiaan ja niin on tapana kirkkorakentamisessa tehdä. Mutta silti keksimäni teoria on minusta hyvä, ja ainakin toistaiseksi pidän sitä perustelluimpana minun tiedossani olevana teoriana ovien kulttuurihistoriasta (kilpaileva teoria voisi olla jonkinlainen ovien yleisempi ja aika ilmeinen rooli erilaisessa uskonnollissävytteisessä mystiikassa shintolaisuudesta the doorsiin, kun ollaan tekemisissä maallisen ja mystisen tuomisessa vuorovaikutukseen, mutta ehkä tämän voi nähdä yhteensopivana minun teoriani kanssa, ja muutenkin tämä sopii ehkä enemmän vaikka kuoriaitoihin kuin penkkien oviin).

Vaikuttaisi siltä, että ajatus yhtenäisistä ja yhdenmukaisista penkeistä kirkkotilasta yleistyi vasta reformaation myötä (random-googlauksena esim. sivulla 24 tuolla näyttää olevan ihan mielenkiintoista keskustelua). Katolisena aikana kirkkotila koostui epäyhtenäisistä, sukujen tai vaikka ammattikuntien rakennuttamista omista osa-alueistaan. Jotain tästä periytyi protestanttiselle ajalle, kun eri suvuilla ja porukoilla oli omat, muilta suljetut penkkinsä. Penkkirivin ovi symboloi tätä hyvin, ja sen saattoi tuunata oman sukunsa tunnuksilla tms. Tai kuten Kristiinankaupungin Ulrika Eleonoran kirkossa (ks. hyvä kuva tuolla) numeroimalla penkit ja laittamalla numero penkin oveen istumajärjestyksen pitämiseksi selkeänä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Penkeistä on ilmeisesi maksettu ihan rahaa ja ne ovat olleet yksi tulonlähde kirkolle:
https://kalmistopiiri.fi/2022/03/30/pen ... 0-luvulla/

Helpompi aina pyytää rahaa, kun antaa vastineeksi jotain mahdollisimman selkeästi korvamerkittyä.

Lämmön säilyttäminen ja vedon vähentäminen mainitaan myös ovien perusteluna.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.12.2025 14:23 ^
Penkeistä on ilmeisesi maksettu ihan rahaa ja ne ovat olleet yksi tulonlähde kirkolle:
https://kalmistopiiri.fi/2022/03/30/pen ... 0-luvulla/

Helpompi aina pyytää rahaa, kun antaa vastineeksi jotain mahdollisimman selkeästi korvamerkittyä.

Lämmön säilyttäminen ja vedon vähentäminen mainitaan myös ovien perusteluna.
Mainio kirjoitus tuo linkittämäsi, oli hauska lukea! Lämmön säilyttäminen ja veto kuulostavat väärinymmärryksiltä siitä, minkälaisista ovista tässä kai puhumme.
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 22.12.2025 15:21 Lämmön säilyttäminen ja veto kuulostavat väärinymmärryksiltä siitä, minkälaisista ovista tässä kai puhumme.
Joo. Eli kirkossa käymättömille jumalattomille selvennyksenä, että kyseessä siis penkkirivien päissä olevat ovet.
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Kirkon ovien sijoittelu liittyy usein sen arkkitehtuuriin ja toiminnallisuuteen: pääovet ovat yleensä läntisellä puolella (maailmaa kohti), pääsisäänkäynnin kautta astutaan kirkon "maailmaan" ja sitten kohti "taivasta" (kuoria/alttaria), ja ovet toimivat vieraanvaraisuuden symbolina sekä erottavat maallisen ja pyhän tilan, usein urut ja niiden julkisivut vaikuttavat sijoitteluun.

Sijoittelun Periaatteet:
Länsi-itä-suuntaus: Perinteisesti kirkot suunnataan niin, että pääovi on lännessä (missä aurinko laskee) ja alttari idässä (missä aurinko nousee), symboloiden Kristuksen tulemista ja valoa.
Maailmasta pyhään: Pääsisäänkäynnin kautta kuljetaan "maallisesta" maailmasta kohti pyhää tilaa (kuoria), mikä korostaa siirtymää ja vieraanvaraisuutta.
Keskus- ja sivusijainti: Usein on pääsisäänkäynti, josta siirrytään kirkon päälaivaan, ja mahdollisesti myös sivusijainteja esimerkiksi seurakuntasaleihin tai sakaristoihin.
Urut: Urkujen sijoittelu, erityisesti niiden julkisivun (fasadin) ulkonäkö, on olennainen osa kirkon sisäarkkitehtuuria ja voi vaikuttaa ovien ja käytävien suunnitteluun, kuten Helsingin kirkkojen piirustuksissa näkyy.

Symboliikka ja Toiminta:
Vieraanvaraisuus: Kirkon ovi on symboli kutsua ja vieraanvaraisuutta, toivottaen ihmiset tervetulleiksi jumalanpalvelukseen, hiljentymään tai muihin toimiin.
Siirtymä: Ovi toimii rajana ulkoisen ja sisäisen tilan välillä, ohjaten kulkijaa kohti keskipistettä, jossa tapahtuvat keskeiset liturgiset toiminnot.

Lyhyesti sanottuna, kirkon ovien sijoittelu ei ole sattumaa, vaan se tukee kirkon symboliikkaa, toiminnallisuutta ja arkkitehtonista kokonaisuutta.
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 22.12.2025 16:00
urpiainen kirjoitti: 22.12.2025 15:21 Lämmön säilyttäminen ja veto kuulostavat väärinymmärryksiltä siitä, minkälaisista ovista tässä kai puhumme.
Joo. Eli kirkossa käymättömille jumalattomille selvennyksenä, että kyseessä siis penkkirivien päissä olevat ovet.
Kirkot olivat lämmittämättömiä ja siellä istuttiin pitkään. Jos penkkirivin välistä ilmanvaihtoa rajoitetaan, niin jalkoihin virtaa vähemmän kylmää ilmaa.
Bhven
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 22.12.2025 17:19 Kirkot olivat lämmittämättömiä
Ainahan siellä on helvetin tuli loimottanut kellarissa. Itse valtakunnanperkele Halla-aho on vieraillut jokaisessa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Jeffrey Epstein oli kyllä taitava mies.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Teit virheen, kun ostit mökin mantereelta.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Ei musta olisi muutenkaan noin sosiaaliseksi.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 16:40 ^Ei musta olisi muutenkaan noin sosiaaliseksi.
Aika harvalla myöskään on noin vikkelä muna.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Miksi sanaa juppi ei enää käytetä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Penix-lintu
Elämätön Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Penix-lintu »

Homeboy65 kirjoitti: 13.02.2026 16:01 Miksi sanaa juppi ei enää käytetä?
Koska nykyään muutkin kun juppihippipunkkarit lentää.
Homeboy65
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Penix-lintu kirjoitti: 13.02.2026 17:40
Homeboy65 kirjoitti: 13.02.2026 16:01 Miksi sanaa juppi ei enää käytetä?
Koska nykyään muutkin kun juppihippipunkkarit lentää.
Tuo sana kurjistui Suomessa nopeasti. USA:ssa sillä oli positiivinen konnotaatio, Suomessa siitä tuli pilkkanimi...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En osaa päättää, kumpi on isompi pahis Trump vai Putin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 23.03.2026 11:43 En osaa päättää, kumpi on isompi pahis Trump vai Putin.
Mielestäni Putin. Trump on kuitenkin demokraattisilla vaaleilla valittu, eli äänestäjät halusivat hänet.
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Putin on pienempi vihollinen mun salkulle kuin Trump.

Ja isolla kartalla Trump taitaa saada enemmän tuhoa aikaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.