Kerro vaivasta
-
Penix-lintu
- Elämätön Kitisijä
Re: Kerro vaivasta
Horjahdin kävellessäni bussille, suuntana Yrittäjien vaikuttajafoorumi2026.
Pääsee taas ponnistamaan yrittäjän sosiaaliturvaa, saa nähdä saako paskotulla polvella saikkua.
Pääsee taas ponnistamaan yrittäjän sosiaaliturvaa, saa nähdä saako paskotulla polvella saikkua.
Puni's Cab Company, Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
>>
-
Lolita
- Kitisijä
Ei ole minua vielä koetelu tarpeeksi!
Keskiviikkona näkökenttään ilmestyi iso roska, joka liikkui katseen mukana. Torstaina oli edelleen paikoillaan, joten vähän vitsinä googlasin: lasiaisen irtoama, ihan normaalia. Jos alkaa näkyä nokisadetta tai mustia kohtia, pitää mennä nopeasti lääkäriin. Ei siis hätää. Sitten alkoi nokisade. Ei vieläkään hätää, mulla oli torstaina työterkkarin tarkastus, otan sen siellä puheeksi.
Terkkari varasi heti lääkärin iltakuudeksi. Lääkäri tutki hyvin ja sanoi, että on aihetta mennä silmälääkäriin. Hän ei voinut lähetettä kirjoittaa, sen voisi kirjoittaa vain työterveyslääkäri, hän laittaa seuraavan päivän työlistalle.
Perjantaina puolilta päivin oli lähete, joten kahdeksi silmälääkärille: repeämä verkkokalvossa ja lasiaisen irtoama vielä kiskoo verkkokalvoa. Pikainen lähete HUS:iin. Soittele sinne, jos alkuviikosta ei kuulu mitään.
Tänään klo 16 jälkeen tuli puhelu, että silmäklinikalla on hiljaista, tulisitko heti. Olin puoli kuuden jälkeen paikalla ja seitsemään mennessä oli silmä laseroitu.
Neljä päivää vaivan alkamisesta ja silmä on korjattu! Reilun viikon päästä kontrolli, jotta onko laserointi arpeutunut hyvin ja verkkokalvo turvassa kiskovalta lasiaiselta.
Keskiviikkona näkökenttään ilmestyi iso roska, joka liikkui katseen mukana. Torstaina oli edelleen paikoillaan, joten vähän vitsinä googlasin: lasiaisen irtoama, ihan normaalia. Jos alkaa näkyä nokisadetta tai mustia kohtia, pitää mennä nopeasti lääkäriin. Ei siis hätää. Sitten alkoi nokisade. Ei vieläkään hätää, mulla oli torstaina työterkkarin tarkastus, otan sen siellä puheeksi.
Terkkari varasi heti lääkärin iltakuudeksi. Lääkäri tutki hyvin ja sanoi, että on aihetta mennä silmälääkäriin. Hän ei voinut lähetettä kirjoittaa, sen voisi kirjoittaa vain työterveyslääkäri, hän laittaa seuraavan päivän työlistalle.
Perjantaina puolilta päivin oli lähete, joten kahdeksi silmälääkärille: repeämä verkkokalvossa ja lasiaisen irtoama vielä kiskoo verkkokalvoa. Pikainen lähete HUS:iin. Soittele sinne, jos alkuviikosta ei kuulu mitään.
Tänään klo 16 jälkeen tuli puhelu, että silmäklinikalla on hiljaista, tulisitko heti. Olin puoli kuuden jälkeen paikalla ja seitsemään mennessä oli silmä laseroitu.
Neljä päivää vaivan alkamisesta ja silmä on korjattu! Reilun viikon päästä kontrolli, jotta onko laserointi arpeutunut hyvin ja verkkokalvo turvassa kiskovalta lasiaiselta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle. Ehkä lääkäri tarkoitti, että ei voi kirjoittaa lähetettä yksityiselle niin, että työantajan työterveyshuolto maksaisi. Muussa tapauksessa muunneltua totuutta lääkärin puolelta.Lolita kirjoitti: 07.02.2026 21:26
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Yhden päivän omavastuu. Ensin tulee yrittäjän sairauspäivärahaa, sitten 9:n päivän jälkeen Kelan. Monelta yrittäjältä tosin meinaa unohtua, että jos nostetaan sairauspäivärahaa, silloin ei tehtä töitä. Eo. ei viittaa sinuun, vaan yleisellä tasolla.Penix-lintu kirjoitti: 07.02.2026 9:49 Horjahdin kävellessäni bussille, suuntana Yrittäjien vaikuttajafoorumi2026.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Bluntly
- Kitisijä
Ei tullut vielä puukkoa. Ruuttaavat jotain töhnää niveleen kokeeksi.
Harmi kun tämä ei taida olla saatavilla meikäläisen elinaikana vaikka olisikin toimiva.
Mahdollinen läpimurto nivelrikon hoidossa: tutkijat saivat nivelruston elpymään
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
Penix-lintu
- Elämätön Kitisijä
Ei päde, jos on tuomittu TE-toimiston lausumalla päätöksen sijaan yrittäjäksi, muttei nosta YEL-tuloa. Silloin on täysin lainsuojaton sosiaaliturvan suhteen, ei voi saada työttömyyskorvausta, koska valituskelvoton päätös ja ei voi saada yrittäjän työttömyyskorvausta, koska ei YEL-tuloa.James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 8:33 Yhden päivän omavastuu. Ensin tulee yrittäjän sairauspäivärahaa, sitten 9:n päivän jälkeen Kelan. Monelta yrittäjältä tosin meinaa unohtua, että jos nostetaan sairauspäivärahaa, silloin ei tehtä töitä. Eo. ei viittaa sinuun, vaan yleisellä tasolla.
Osapäiväisiä yrittäjiä on taas yhtä paljon kuin yksisarvisia, Kelan ja TE-"palveluiden" mielestä.
>>
>>
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ok. Tämmöisestä en ole kuullutkaan. Luulisin (olematta aasintuntija), että tuossa syntyisi velvollisuus hankkia YEL-vakuutus? Toki ymmärrettävää, että jos ei maksa vakuutusta, ei saa vakuutuskorvausta (tässä tapauksessa YEL-sairauspäivärahaa).Penix-lintu kirjoitti: 09.02.2026 19:36Ei päde, jos on tuomittu TE-toimiston lausumalla päätöksen sijaan yrittäjäksi, muttei nosta YEL-tuloa.James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 8:33 Yhden päivän omavastuu. Ensin tulee yrittäjän sairauspäivärahaa, sitten 9:n päivän jälkeen Kelan. Monelta yrittäjältä tosin meinaa unohtua, että jos nostetaan sairauspäivärahaa, silloin ei tehtä töitä. Eo. ei viittaa sinuun, vaan yleisellä tasolla.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Tod näk hyaluronaattia. Laittelen tuota suht usein. Käypähoito-ohje
https://www.kaypahoito.fi/hoi50054#s13Hyaluronaattiruiskeita voidaan kokeilla polvinivelrikon hoidossa kliinisen harkinnan perusteella, erityisesti potilailla joilla samanaikaiset sairaudet tai riskitekijät rajoittavat muiden lääkehoitojen käyttöä.
Hyaluronaatti on nivelrustossa ja nivelnesteessä esiintyvä makromolekyyli. Sen vaikutusmekanismia ei tunneta 178.
Hyaluronaatti näyttää lievittävän nivelrikkoon liittyvää kipua ja parantavan toimintakykyä hieman paremmin kuin lumelääke B. Tutkimuksissa on annettu 1–5 nivelensisäistä injektiota viikon välein.
-
Bluntly
- Kitisijä
Ei hajua litkusta. Vakuutus korvaa työn, mutta mössö täytyy maksaa. Melko kallista, satanen lähes perseeseen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Hinnan perusteella on hyaluronaattia. Kannattaa huomata, että lainsäädännön näkökulmasta suurin osa noista ei ole rekisteröity lääkkeeksi, vaan lääkinnälliseksi laitteeksi. Siitä taas seuraa, että hinta ei ole säännelty. Eli hinta vaihtelee eri paikoista ostettaessa.Bluntly kirjoitti: 10.02.2026 8:43 Ei hajua litkusta. Vakuutus korvaa työn, mutta mössö täytyy maksaa. Melko kallista, satanen lähes perseeseen.
-
Penix-lintu
- Elämätön Kitisijä
Niin, tämä on melkoinen epäkohta. Kuriositeettina kerrottakoon, että koska en saa työttömyyskorvausta koska valituskelvoton TE-lausunto enkä alas ajetusta firmasta tuloa (tilinpäätöskin selkeästi tappiollinen), Kela on puolestani vienyt asian hallinto-oikeuteen käsiteltäväksi, koska puuttuva ensisijainen etuus (joka taas on nykyään määritelty haettavaksi pakollisena ennen viimesijaista etuutta, toimeentulotukea).James Potkukelkka kirjoitti: 10.02.2026 8:25 Ok. Tämmöisestä en ole kuullutkaan. Luulisin (olematta aasintuntija), että tuossa syntyisi velvollisuus hankkia YEL-vakuutus? Toki ymmärrettävää, että jos ei maksa vakuutusta, ei saa vakuutuskorvausta (tässä tapauksessa YEL-sairauspäivärahaa).
Lisäksi suurimmalla osalla osapäiväisiä on tällä hetkellä sellainen tilanne, että minimi-YEL on enemmän, mitä saisi työttömyyskorvausta hommien mennessä etelään, mutta tämä on toki julkinen debaatti sekä populistisikojen että lobbaajien piirissä; vihkoon se on mennyt ja menee kovaa vauhtia uudestaan, kun satiaiselle annetaan oikeus randompoloida tilastoista YEL-tulon ehdotukset sen sijaan, että se katsottaisiin toteumasta.
Lisäksi YEL:n rahastoimattomuus käytännössä varmistaa, ettei raha ikinä mene mihinkään muualle kun savuna ilmaan kestävän kehityksen sijaan.
Taitaa mennä vähän offille säikeen aiheesta...
>>
>>
-
Bluntly
- Kitisijä
Jos menisin muualle, maksaisin toimenpiteet itse, niin kokonaishinta ylittäisi reilusti töhnässä säästetyn summan.James Potkukelkka kirjoitti: 10.02.2026 8:44 Siitä taas seuraa, että hinta ei ole säännelty. Eli hinta vaihtelee eri paikoista ostettaessa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Pitääkö sun ostaa valmiste tuosta kioskista, missä se pistetään? Itse toimin niin, että annan potilaalle ohjeen mitä ostaa ja hän sitten tulee otille ruiskun kanssa.Bluntly kirjoitti: 10.02.2026 12:27Jos menisin muualle, maksaisin toimenpiteet itse, niin kokonaishinta ylittäisi reilusti töhnässä säästetyn summan.James Potkukelkka kirjoitti: 10.02.2026 8:44 Siitä taas seuraa, että hinta ei ole säännelty. Eli hinta vaihtelee eri paikoista ostettaessa.
-
Bluntly
- Kitisijä
Minä mikään konitohtori ole, tottelen määräyksiä. Ei siinä mitään vaihtoehtoja annettu.
Kai tuon operaation hoitaa röntgenlekuri, jos oikein muistan eilisen valkotakkisen hörinöitä.
No radiologi, kai se on sama asia?
Kai tuon operaation hoitaa röntgenlekuri, jos oikein muistan eilisen valkotakkisen hörinöitä.
-
Lolita
- Kitisijä
Siis ei-määrätty-työterveyslääkärini ei voinut sopparin mukaan kirjoittaa lähetettä erikoislääkärille lafkan sisällä. Määrätty työterveyslääkäri vain saa tehdä lähetteet. Julkiselle puolelle tottakai saa lähetteen keneltä tahansa. Nyt kävin siis työterveysfirman silmälääkärillä.James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 8:30Kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle. Ehkä lääkäri tarkoitti, että ei voi kirjoittaa lähetettä yksityiselle niin, että työantajan työterveyshuolto maksaisi. Muussa tapauksessa muunneltua totuutta lääkärin puolelta.Lolita kirjoitti: 07.02.2026 21:26
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
JOs lääkäri sun tapauksessa noin on suunnitellut.Bluntly kirjoitti: 10.02.2026 12:35 Minä mikään konitohtori ole, tottelen määräyksiä. Ei siinä mitään vaihtoehtoja annettu.
Yleisesti ottaen lääketieteessä lääkäri voi tehdä mitä tahansa toimenpiteitä, joita osaa. Ei ole pakko olla radiologi siis.
Oli väärinkäsitys, kts jäljenpänä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.02.2026 12:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Juu. Noin se yleensä menee, että työterveyden maksamalle erikoislääkärille voi lähettää vain nimetty työterveyslääkäri.Lolita kirjoitti: 10.02.2026 12:42Siis ei-määrätty-työterveyslääkärini ei voinut sopparin mukaan kirjoittaa lähetettä erikoislääkärille lafkan sisällä. Määrätty työterveyslääkäri vain saa tehdä lähetteet. Julkiselle puolelle tottakai saa lähetteen keneltä tahansa. Nyt kävin siis työterveysfirman silmälääkärillä.James Potkukelkka kirjoitti: 09.02.2026 8:30Kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle. Ehkä lääkäri tarkoitti, että ei voi kirjoittaa lähetettä yksityiselle niin, että työantajan työterveyshuolto maksaisi. Muussa tapauksessa muunneltua totuutta lääkärin puolelta.Lolita kirjoitti: 07.02.2026 21:26
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Satanenhan on tosi halpa hinta oikein mistään? Ja ihan helvetin halpa hinta, jos auttaa yhtään.Bluntly kirjoitti: 10.02.2026 8:43 Ei hajua litkusta. Vakuutus korvaa työn, mutta mössö täytyy maksaa. Melko kallista, satanen lähes perseeseen.
Jos kymppitonnilla saisin lonkan kuntoon, ottaisin heti. EDIT: Perhana, näkyy tarjouksesta saavan lonkkaleikkauksen kympillä. Pitää laittaa harkintaan. On mennyt vähän vittumaiseksi viime aikoina. Olen vain niin nuori, 50+, että en ole kiirehtinyt laikkausta toivoessani tekniikan kehittyvän. Jos joskus 75v joutuu uusimaan tekonivelen, niin se on mielestäni vähän paska ikä tuollaiseen.
-
Bluntly
- Kitisijä
Eikös lonkan tekonivelleikkaus ole nykyisin ihan toimivaa tekniikkaa?
Ehkäpä mielummin olisin ottanut sen leikkauksen kuin töhnän, kun olisi mennyt vakuutuksen piikkiin koko paska. Töhnän toimivuus taitaa kuitenkin olla marginaalista.
Tiedä sitten jos tuo ruston palauttava lääke on toimiva niin tekonivel taitaa blokata sen?
Ehkäpä mielummin olisin ottanut sen leikkauksen kuin töhnän, kun olisi mennyt vakuutuksen piikkiin koko paska. Töhnän toimivuus taitaa kuitenkin olla marginaalista.
Tiedä sitten jos tuo ruston palauttava lääke on toimiva niin tekonivel taitaa blokata sen?
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
KOrjaus aiempaan: luulin, että bluntlyllä oli puhe polvesta. Onkin lonkka. Joo, siihen yleensä pistää radiologi.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
On. Mutta jos on 50+ ja eliniän odote on n. 80, niin nykytekniikalla uusimisen tarver tulee hyvinkin 70-75 kohdilla, joka on aika paska ikä isolle leikkaukselle. Toiveena on ollut, että leikkaus joskus 55-60 ja sitten tuohon tekonivelelle joku 30v kesto, niin ollaan jo niin haudan partalla, ettei mitään väliä.Bluntly kirjoitti: 10.02.2026 12:53 Eikös lonkan tekonivelleikkaus ole nykyisin ihan toimivaa tekniikkaa?
Nyt on alkanut lonkka vaan oireilemaan niin paljon, että pitänee muuttaa suunnitelmaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Nenä vuotaa kuin sulhaspojan mulkku häissä.
Onneksi oli laukussa Otrivin Compia. Laitoin maskin päähän ja sorvaan nyt tämän päivän. Täyyy illalla katsoa, mihin kääntyy.
Onneksi oli laukussa Otrivin Compia. Laitoin maskin päähän ja sorvaan nyt tämän päivän. Täyyy illalla katsoa, mihin kääntyy.
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
Mä en tuota sanontaa ymmärrä, mutta kiiltää kuin sulhasen kulli hääyönä on onnistunut vertaus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Pre cumYlermi Ylihankala kirjoitti: 11.02.2026 10:22Mä en tuota sanontaa ymmärrä, mutta kiiltää kuin sulhasen kulli hääyönä on onnistunut vertaus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-ejaculate
Some individuals do not produce any pre-ejaculate fluid,[3] while others emit as much as 5 ml (0.18 imp fl oz; 0.17 US fl oz).[1][4]
-
Ylermi Ylihankala
- Kitisijä
^ Juu, mutta eihän kenenkään kulli tuolla lailla toimi. Jos tässä haetaan todella kovan vuotamisen vertauskohdetta, on sanonta mielestäni ontuva.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.