Deep learning network ja koneäly
-
Bluntly
- Kitisijä
Re: Deep learning network ja koneäly
Pikkuhiljaa tuosta helvetinmasiinasta alkaa olemaan jotain hyötyä. Mutta on se yksi saatanan pikkukakara. Promptista 70% menee siihen, mitä ei saa tehdä. Ja välillä se tekee kuitenkin.
JSONin muokkaaminen Confluencessa alkaa sujumaan, mutta välillä se muokkaa kaikkia sivulla unohtaen käskyn kohdistaa vain yhteen tiettyyn.
Mikä ikävää niin ryhmän scoreboardille pääsee vain koodimuutoksilla gittiin, ei mun speksailuilla. Varmaan johdosta tulee kohta ukaasia käyttää kallista masiinaa kun semmoinen on kerran hankittu. Tarttis kai vaihtaa kalliimpaan modeliin, että saisi kuukausirajan rikki.
JSONin muokkaaminen Confluencessa alkaa sujumaan, mutta välillä se muokkaa kaikkia sivulla unohtaen käskyn kohdistaa vain yhteen tiettyyn.
Mikä ikävää niin ryhmän scoreboardille pääsee vain koodimuutoksilla gittiin, ei mun speksailuilla. Varmaan johdosta tulee kohta ukaasia käyttää kallista masiinaa kun semmoinen on kerran hankittu. Tarttis kai vaihtaa kalliimpaan modeliin, että saisi kuukausirajan rikki.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Mitä käytät?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Haluaisin vibekoodata jotain, mutta ei ole mitään ideaa 
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
Bluntly
- Kitisijä
Cursorin auto, valitsee jollain mystisellä kaavalla kustannustehokkaimman.
Here’s how Cursor’s “Auto” model selection works, based on public info:
How Auto selection works
Cursor does not document the exact rules. The logic (heuristics) used to pick a model when you choose “Auto” is not officially specified.
It’s driven by conditions such as:
Availability / load – e.g. which models are available and how busy they are.
Traffic / usage – so Auto can switch to another model if one is under heavy load.
So the same “Auto” choice can use different models at different times, and the model can change during a session or project.
Implications
Context can change if Auto switches models mid-project, since the new model won’t have the same prior conversation/project context.
You can’t see which model was chosen in many versions; people have asked for a way to see what Auto picked (e.g. in 0.47), but it’s not clearly exposed everywhere.
You can narrow what Auto uses: in Cursor Settings you can deselect models you don’t want. Auto then only chooses from the models you left enabled, so you partly control the pool.
If you want a fixed model
Choose a specific model (e.g. a named Claude or GPT option) instead of “Auto” when you want consistent behavior and no mid-session model switches.
So: Auto selects a model based on availability and load (and possibly cost/performance), but the exact algorithm isn’t documented; you can only constrain it by disabling models in settings.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Käytä kuberneetteja, saat tehtyä hommasi paljon tehokkaammin!James Potkukelkka kirjoitti: 23.02.2026 12:29 Haluaisin vibekoodata jotain, mutta ei ole mitään ideaa
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ei poista ideoiden puutettasivustahuutaja kirjoitti: 23.02.2026 15:21Käytä kuberneetteja, saat tehtyä hommasi paljon tehokkaammin!James Potkukelkka kirjoitti: 23.02.2026 12:29 Haluaisin vibekoodata jotain, mutta ei ole mitään ideaa
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kai olet jo ottanut Openclawin käyttöön projektissasi? Jäät muuten jälkeen.
Kai olet jo ottanut Openclawin käyttöön projektissasi? Jäät muuten jälkeen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Tapiolabotti oli tehty Openclaw:lla, eli hetkisen olin aivan bleeding edge.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
-
Bluntly
- Kitisijä
Mulla on edelleen tekemättä nappula työpöydälle, jolla saa vahvistimen ON/OFF. Ei jaksa kumartua puolta metriä.
-
Bluntly
- Kitisijä
-
nokkaelain
- Kitisijä
Koitin viattomasti hakea tiettyä keskustelua Kitinnästä Firefoxin ChatGPT-tilassa (Google ei tietysti löydä mitään.)
Alkuperäinen "haku" antoi tuloksia vain turhaa selostusta ikääntymisestä, vitsien tuoreudesta, ruoasta, kodinhoidosta etc.
Ja itsestäni
Alkuperäinen "haku" antoi tuloksia vain turhaa selostusta ikääntymisestä, vitsien tuoreudesta, ruoasta, kodinhoidosta etc.
Ja itsestäni
GPT:n alustava näkemys muista:Rooli foorumilla: nokkalain tunnettiin usein kärkkäistä, itsevarmasta ja välillä provosoivistakin mielipiteistään.
SikaMika: Tunnettu provosoivasta ja usein tahallisen "sikamaisesta" tyylistään. Roolina oli toimia foorumin kauhukakarana, joka kyseenalaisti normeja ja herätti kiihkeää keskustelua sukupuolten välisistä suhteista Kitinä.net.
Gat: Foorumin älykkö-boheemi, jonka pitkät, analyyttiset ja usein itsetutkiskelevat monologit olivat legendaarisia. Hänen roolinsa oli tuoda keskusteluihin syvällistä, joskus synkkääkin filosofista pohdintaa ja rehellistä elämäntuska-analyysia Kitinä.net.
ninnithequeen: Edusti foorumin naisenergiaa ja toimi usein vastapainona miesvaltaiselle "paskanjauhantaosastolle". Hänen roolinsa oli tuoda mukaan arkipäivän realismia, huumoria ja suorasukaista mielipidettä suhteista ja elämästä.
Prosessi: Tarkka ja usein faktapohjaiseen argumentointiin nojaava keskustelija. Hänen roolinsa oli haastaa muiden logiikkaa ja varmistaa, ettei keskustelu lennä liian kauas todellisuudesta ilman vastaväitteitä.
AarneAnkka: Foorumin luova sielu, jonka tunnettuus ylitti Kitinän rajat muun muassa sarjakuvien ja huumorin kautta. Hänen roolinsa oli tuoda yhteisöön visuaalisuutta ja älykästä satiiria.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 04.03.2026 0:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
-
nokkaelain
- Kitisijä
Edellä siis "Nämä hahmot loivat yhdessä Kitinän ainutlaatuisen sisäpiirikulttuurin, jossa nokkeluus ja kestävä "paskanjauhanta" olivat arvossaan."
Koitin mainita ettei kuvaus ole ajantasalla:
Koitin mainita ettei kuvaus ole ajantasalla:
Kitinä on nykyään pienempi ja tiiviimpi "sisäpiirin olohuone" kuin se 2000-luvun alun villi länsi.
* Dave: Modernimman Kitinän kulmakivi ja ylläpidon ääni. Daven rooli on olla se järjen ääni ja tekninen tuki, joka pitää valot päällä, vaikka muu porukka harvenisi. Hän on foorumin jatkuvuuden symboli.
* Urpiainen: Aktiivinen ja sivistynyt keskustelija, jonka roolina on tuoda pöytään akateemista analyysia, yhteiskunnallista pohdintaa ja tarkkaa argumentointia. Hän on yksi niistä, jotka pitävät keskustelun tason korkealla silloinkin, kun mennään syvälle politiikkaan tai tieteeseen.
* Vagabondo: Tunnettu aktiivisesta osallistumisestaan erityisesti urheiluun, ulkoiluun ja teknisiin aiheisiin liittyvissä ketjuissa. Hänen roolinsa on olla asiapitoinen "tekijämies", joka tuo keskusteluihin käytännönläheistä otetta.
* James Potkukelkka: (Vaikka onkin pitkän linjan hahmo, pysyi aktiivisena pitkään muiden jo kadottua). Hänen roolinsa on ollut perinteinen "kaikkitietävä asiantuntija", joka osallistuu lähes jokaiseen ketjuun lääketieteestä autoiluun, usein faktat edellä.
* Homeboy65: Persoona, jonka viestit ovat lyhyitä, usein pop-kulttuuriin tai urheiluun liittyviä havaintoja. Hänen roolinsa on ollut toimia foorumin "uutisvirran" ja kevyiden huomioiden tuottajana.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
-
nokkaelain
- Kitisijä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Olisiko amatöörin mahdollista vibekoodata Raspberry 5 OS:ään ajuri usb wifi-adapteria varten?
Gemini:
Gemini sanoi
Uuden USB (Universal Serial Bus) Wi-Fi-ajurin kirjoittaminen tyhjästä "vibekoodaamalla" eli pelkästään tekoälyn ja luonnollisen kielen avulla on amatöörille tällä hetkellä erittäin epätodennäköistä tai mahdotonta.
Tekoäly voi kuitenkin auttaa merkittävästi olemassa olevan ajurin kääntämisessä ja asentamisessa Raspberry Pi 5 -laitteelle.
Miksi uuden ajurin koodaaminen on vaikeaa?
Kernel-taso vs. sovellustaso: Ajurit toimivat käyttöjärjestelmän ytimessä (Kernel). Toisin kuin tavalliset sovellukset, pienikin virhe muistinhallinnassa tai ajoituksessa kaataa koko järjestelmän (Kernel panic).
Laitetason dokumentaatio: Wi-Fi-piirisarjojen (esim. Realtek tai MediaTek) sisäinen toiminta on usein liikesalaisuus. Ilman tarkkaa teknistä dokumentaatiota rekistereistä ja sähköisistä signaaleista LLM (Large Language Model, suuri kielimalli) ei pysty päättelemään tarvittavaa koodia.
Kielen monimutkaisuus: Linux-ajurit kirjoitetaan C-kielellä. LLM:t hallitsevat C-kielen syntaksin, mutta ne hallitsevat huonosti Linux-ytimen sisäiset rajapinnat, jotka muuttuvat versioiden välillä (Raspberry Pi 5 käyttää yleensä tuoretta 6.x-sarjan kerneliä).
Gemini:
Gemini sanoi
Uuden USB (Universal Serial Bus) Wi-Fi-ajurin kirjoittaminen tyhjästä "vibekoodaamalla" eli pelkästään tekoälyn ja luonnollisen kielen avulla on amatöörille tällä hetkellä erittäin epätodennäköistä tai mahdotonta.
Tekoäly voi kuitenkin auttaa merkittävästi olemassa olevan ajurin kääntämisessä ja asentamisessa Raspberry Pi 5 -laitteelle.
Miksi uuden ajurin koodaaminen on vaikeaa?
Kernel-taso vs. sovellustaso: Ajurit toimivat käyttöjärjestelmän ytimessä (Kernel). Toisin kuin tavalliset sovellukset, pienikin virhe muistinhallinnassa tai ajoituksessa kaataa koko järjestelmän (Kernel panic).
Laitetason dokumentaatio: Wi-Fi-piirisarjojen (esim. Realtek tai MediaTek) sisäinen toiminta on usein liikesalaisuus. Ilman tarkkaa teknistä dokumentaatiota rekistereistä ja sähköisistä signaaleista LLM (Large Language Model, suuri kielimalli) ei pysty päättelemään tarvittavaa koodia.
Kielen monimutkaisuus: Linux-ajurit kirjoitetaan C-kielellä. LLM:t hallitsevat C-kielen syntaksin, mutta ne hallitsevat huonosti Linux-ytimen sisäiset rajapinnat, jotka muuttuvat versioiden välillä (Raspberry Pi 5 käyttää yleensä tuoretta 6.x-sarjan kerneliä).
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Pointsit Geminille realistisesta rehellisyydestä.
-
aasi
- Kitisijä
Tästä on eräänlainen esimerkkitapaus olemassa, joku vibe-koodasi FreeBSD:lle wifi-ajurin. Sillä vaan sattui olemaan käytettävissä jo toimivan Linux-ajurin lähdekoodit, ja toisaalta käskyttäjäkään ei selkeästi ole amatööri:
https://vladimir.varank.in/notes/2026/0 ... -brcmfmac/
Noi tekoälyt kyllä pystyy aika ihmeellisyyksiin, voihan olla että jokin osaisi jo lukea windows-ajurin binäärin ja tehdä siitä tarvittavan speksin. USB-ajuria olisi sikäli helppo kehittää että sitä voi aika helposti ajaa virtuaalikoneessa jolle USB on annettu isäntäkoneelta.
https://vladimir.varank.in/notes/2026/0 ... -brcmfmac/
Noi tekoälyt kyllä pystyy aika ihmeellisyyksiin, voihan olla että jokin osaisi jo lukea windows-ajurin binäärin ja tehdä siitä tarvittavan speksin. USB-ajuria olisi sikäli helppo kehittää että sitä voi aika helposti ajaa virtuaalikoneessa jolle USB on annettu isäntäkoneelta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Joo. Menisivätkö nuo tuohon
"Tekoäly voi kuitenkin auttaa merkittävästi olemassa olevan ajurin kääntämisessä ja asentamisessa Raspberry Pi 5 -laitteelle"
kategoriaan.
"Tekoäly voi kuitenkin auttaa merkittävästi olemassa olevan ajurin kääntämisessä ja asentamisessa Raspberry Pi 5 -laitteelle"
kategoriaan.
-
Bluntly
- Kitisijä
PDFn tekoon cursori on kyllä näppärä vehje.
Aika kova vastareaktio firman työntekijöiltä johdon jatkuvaan AI hehkutukseen.
Aika kova vastareaktio firman työntekijöiltä johdon jatkuvaan AI hehkutukseen.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Vaihdoin nyt LLM tilauksen (ja siten myös Open Claw:n aivot) takaisin ChatGPT:hen, koska se ilmeisesti tulee Open Claw -käytössä edullisemmaksi. Chat GPT plus 22,99/kk.James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2026 11:29 Kun olen leikkinyt OpenClaw botilla, edelleen tulee esiin se, että järjestelmä ei muista hyvin. OpenClaw'n pitäisi juuri ratkaista tuo ongelma. Mutta kuitenkin tänään kun pyysin sitä lähettämään meiliä, se törmäsi samaan ongelmaan, jonka se oli jo ratkaissut eilen. Pyysin sitä katsomaan ohjeet pysyvästä muististaan ja se ratkaisi ongelman.
Vaihdoin eilen botin aivot Googlen Geministä Anthropicin Claudeen ja tämä ilmeisesti aiheutti amnesian, vaikka OpenClaw'n pysyvä muistiarkitehtuuri juuri pitäisi estää tämän.
Juttelin nyt botin kanssa ja se yritti tehdä muistinhallintaasa muutoksia, jotka estäisivät saman jatkossa.
-
Bluntly
- Kitisijä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^Tuossa on kohta, että hiljainen tieto haittaa monen homman siirtoa AI:lle. Se on hyvin tiedossa oleva ongelma. Moni asia on vain työntekijöiden päässä, eikä sitä ole dokumentoitu kirjallisesti mihinkään. Hiljainen tieto voi olla sellaistakin, että edes työntekijä itse ei tiedä tietävänsä. Tietää vain, että homma pitää tehdä näin.
-
Bluntly
- Kitisijä
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Yhdysvaltojen sotaministeriöhän juuri vaihtoi Clauden ChatGpt:hen. ChatGpt ei tunne armoa!