Deep learning network ja koneäly

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Deep learning network ja koneäly

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Paljon sanoja, mutta pihvi jäi uupumaan. Kuka teki virheen?

Näytti siltä, että tekoäly ei ehkä ollut syyllinen:

"Tekoäly hälyttää tiedotteista toimitusta erillisellä kanavalla, josta toimitus poimii uutisaiheita tekoon.

Tekoälytyökalu oli tässä tapauksessa täysin virheellisesti otsikoinut Puolustus­ministeriön tiedotehälytyksen Venäjään liittyväksi, vaikka itse tiedotteessa ei puhuttu maasta mitään."

Tekoäly on luultavasti toiminut oikein luokitellessaan dronet Venäjään liittyviksi. Ilman venäjää ei olisi droneja. Kysymykseksi jääkin, kirjoittiko tekoäly otsikkoon dronejen olevan nimenomaan venäläisiä, vai tekikö ihminen tuon tulkinnan luokituksen pohjalta?
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jotenkin nyt tuli vain joku Mieleen.

vibe.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Jo ennen vibecodingia suurinta osaa sovelluskauppojen appseista ei oltu ladattu koskaan. Muistaakseni nyt tällä hetkellä tulee 600t uutta apsia Applen app storeen vuodessa.

Jo "2012 by analytical firm Adeven, it was reported that more than 60% of the apps in the App Store had never been downloaded."

Sinne hyvään seuraan! Jos luoja suo...
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
Bluntly
Kitisijä

Nämä on hyvää kamaa.

Bluntly
Kitisijä

James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.nature.com/articles/d41586-026-01551-3

Aika päräyttäävää, että Naturen pääkirjoitus muistuttaa, että ihmistäkin vielä tarvitaan tieteenteossa :mrgreen:

Viesti mielestäni kääntyy pääkirjoitustoimittajan oletettua pointtia vastaan...

En olisi uskonut, että vielä tässä vaiheessa tuollaista pääkirjoitusta kirjoitetaan.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Jatkoa samaan teemaan

https://openai.com/index/model-disprove ... onjecture/

Tästä on ollut pari päivää paljon parran pärinää.

Saattaa olla retrospektiivisesti hyvin historiallinen hetki. Tekoäly _todistetusti_ teki uuden tieteellisen keksinnön asiassa, jotta ihmiset olivat vuosikymmeniä pohtineet.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tuollainen on omiaan lisäämään kysyntää. Aika vaikea alkaa olla missään tutkimusryhmässä selittää, että ei meillä mitään tekoälyä käytetä.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.05.2026 8:30 Saattaa olla retrospektiivisesti hyvin historiallinen hetki. Tekoäly _todistetusti_ teki uuden tieteellisen keksinnön asiassa, jotta ihmiset olivat vuosikymmeniä pohtineet.
Toisaalla luin, että (DeepMindin) toinen saavutus on jäänyt tuon varjoon. Toisen tiimin kone varmisti Lean-verifyerilla jokaisen AI:n tekemän välituloksen, jotta ei ole mitään halliusinaatioita (ja virheitä tietysti oli.) Samalla löytyi matemattisesta kirjallisuudesta epätarkkuuksia ja virheitä.

Yksi linkki, joka tuli hakiessa, mitä en ajatuksella vielä lukenut: https://www.nature.com/articles/d41586-026-01553-1
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
James Potkukelkka
Kitisijä

nokkaelain kirjoitti: 26.05.2026 0:47
James Potkukelkka kirjoitti: 22.05.2026 8:30 Saattaa olla retrospektiivisesti hyvin historiallinen hetki. Tekoäly _todistetusti_ teki uuden tieteellisen keksinnön asiassa, jotta ihmiset olivat vuosikymmeniä pohtineet.
Toisaalla luin, että (DeepMindin) toinen saavutus on jäänyt tuon varjoon.
Mun mielestäni Open Ai:n todistus tuli ensin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Tässä Deep Mindin

Large language models (LLMs) increasingly excel at mathematical reasoning, but their unreliability limits their utility in mathematics research. A mitigation is using LLMs to generate formal proofs in languages like Lean. We perform the first large-scale evaluation of this method’s ability to solve open problems. Our most capable agent autonomously resolved 9 of 353 open Erdős problems at the per-problem cost of a few hundred dollars, proved 44/492 OEIS conjectures, and is being deployed in combinatorics, optimization, graph theory, algebraic geometry, and quantum optics research. A basic agent alternating LLM-based generation with Lean-based verification replicated the Erdős successes but proved costlier on the hardest problems. These findings demonstrate the power of AI-aided formal proof search and shed light on the agent designs that enable it.

https://arxiv.org/html/2605.22763v1

Boldaus mun.

Mun käsittääkseni monet vaikeiden ongelmien todistukset vievät ihmiseltä vuosia.

Edit: chatpgt samaa mieltä aikahaarukasta. Tosin en ole varma, ovatko nuo ratkaistut ongelmat riittävän vaativia.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/visio/art-2000011998494.html

Tässä ei kerrota, mihin tekniikkaan tämä perustuu. Hyvin tod näk LLM:iin tämäkin. Mutta miksi tämä osaisi fiksatata bugeja, joita frontier labsien mallit eivät osaa korjata? Jos osaa, niin yksisarvista pukkaa toki asap.

https://avrea.com/
James Potkukelkka
Kitisijä

Ei olekaan LLM. Tarkoitus on luoda nopea automaattinen ympäristö "Works on my machine” ongelman torjumiseen.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Eli luodaan erilaisia ympäristöjä testaamista varten? Jotenkin luulisi, että tuollaisia olisi jo saatavissa.
James Potkukelkka
Kitisijä

^ChatGpt:n mukaan Github actions ilmeisesti nyt käytössä yleisimmin tuohon tarkoitukseen, mutta tämä väittää olevansa nopeampi ja halvempi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Sitten pitäisi tietää, mikä se moat on ja onko tässä business case tarjotulla hinnalla. Kaikki pystyvät hetken tarjoamaan nopeampaa ja halvempaa tekemällä tappiota sijoittajien rahoilla.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Startup johon sijoitin teki pari vuotta hyvää
tulosta. Sitten huomasivat, että olivatkin myyneet projekteja liian halvalla ja sen jälkeen kääntyi punaiselle.

Eli voit myös itse luulla olevasi kannattava kunnes totuus tulee esiin😬

Tässä tapauksessa myytiin takuuhintaan asiakkaalle säästöä. Säästö kyllä saatiin, mutta sen tuottaminen olikin myyjälle oletettua kalliimpaa.

Asiakas sai säästöä sijoittajien rahoilla.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Minulla on räjähtävään kasvuun tähtäävä startup, joka myy kultaa tehokkaammin ja halvemmalla kuin muut. Pääomaa tarvitsisin ydintiimin sitouttamiseen ja kasvun mahdollistamiseen.
Bluntly
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 26.05.2026 11:30 ^
Eli luodaan erilaisia ympäristöjä testaamista varten? Jotenkin luulisi, että tuollaisia olisi jo saatavissa.
On ollut jo kauan. Nykyisin Docker rulettaa. Joita AI osaa kasata, jotenkuten.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 26.05.2026 12:07 ^
Minulla on räjähtävään kasvuun tähtäävä startup, joka myy kultaa tehokkaammin ja halvemmalla kuin muut. Pääomaa tarvitsisin ydintiimin sitouttamiseen ja kasvun mahdollistamiseen.
Pystytkö varmasti myymään kultaa halvemmalla kuin muut?!
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kyllä. Lisäksi hankintakanavieni kautta pystyn hankkimaan rajattomasti kultaa. Siis rajattomasti. Tarvitsen vain hieman pääomaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ilmeisesti olet sijoittamassa kullanmyyntifirmaani? Myyntifirma ostaa kultansa kullanhankintafirmaltani, joka kyllä pyörii ihan tulorahoituksella, kiitos vaan.
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tämmöisessä voi olla jännä network effect ja kilpailijoiden inertia etuna. Jos arkkitehtuuriset ratkaisut ovat sellaisia että muut (Microsoft..) eivät helposti pysty tai halua tehdä omiaan yhtä nopeiksi, niin tietty etu pysyy, ja toisaalta jos migraatio Githubista on hyvin yksinkertainen, on iso valmis markkina aika helposti saavutettavissa. Paljon helpompi varmaan kuin mikä Aivenilla oli, eikä silläkään mitään kummoista vallihautaa ole tai ollut.

Yksi exit-mahdollisuushan on ihan vain että joku Microsoft / Gitlab / Google ostaa pois kuleksimasta ja integroi omiin tarjontoihinsa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.