Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Erikoinen tuo Guardianin linja päästää maksamattomat vapaasti lukemaan lehteä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 07.01.2026 16:02 Olenko mä tämä tyyppi?

https://www.theguardian.com/commentisfr ... vilization
Ei kun sinä olet Trump. Trump ei suvainnut suvaitsematonta Maduroa ja Venezuelaa.

Trum ei näytä suvaitsevan myöskään suvaitsematonta venäjää ja aikoo lisätä öljypakotteita:
https://apnews.com/article/donald-trump ... 738f4aec93
sivustahuutaja
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2026 12:24 ^Erikoinen tuo Guardianin linja päästää maksamattomat vapaasti lukemaan lehteä.
Onko tuo sellainen "lue 3 uutista ja sitten maksumuuri nousee"? Hesarillahan oli sama.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.01.2026 12:49
James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2026 12:24 ^Erikoinen tuo Guardianin linja päästää maksamattomat vapaasti lukemaan lehteä.
Onko tuo sellainen "lue 3 uutista ja sitten maksumuuri nousee"? Hesarillahan oli sama.
Mun mielestä se antaa vapaan lukuoikeuden, mutta kyllä säännöllisesti vetoaa, että olen lukenut tänä vuonna jo x juttua, enkö haluaisi maksaa vapaaehtoista tukimaksua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen
Kitisijä

Ei kun sinä olet Trump. Trump ei suvainnut suvaitsematonta Maduroa ja Venezuelaa.

Trum ei näytä suvaitsevan myöskään suvaitsematonta venäjää ja aikoo lisätä öljypakotteita:
Trump on silleen kyllä aika avoin, että nyt joissain haastatteluissa Trumpille on oikein tarjottu valmiiksi paketoituna tätä sinunkin harrastamaasi pesua, että poistamalla diktaattorin Trump vapauttaa Venezuelan kansan ikeen alta, mutta Trump sen kun korjaa, että ei toki, tuo on ihan satunnainen sivuvaikutus ja mahdollisesti lyhytaikainen, oikea motiivi on öljy ja Monroen-Trumpin doktriini.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 08.01.2026 12:53
Mun mielestä se antaa vapaan lukuoikeuden, mutta kyllä säännöllisesti vetoaa, että olen lukenut tänä vuonna jo x juttua, enkö haluaisi maksaa vapaaehtoista tukimaksua.
Juu. Ainakaan mulle ei ole kertaakaan muuria tullut vastaan, mutta passiivis-aggressivista syyllisyyden herättelyä kyllä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 08.01.2026 12:58

Trump on silleen kyllä aika avoin, että nyt joissain haastatteluissa Trumpille on oikein tarjottu valmiiksi paketoituna tätä sinunkin harrastamaasi pesua, että poistamalla diktaattorin Trump vapauttaa Venezuelan kansan ikeen alta, mutta Trump sen kun korjaa, että ei toki, tuo on ihan satunnainen sivuvaikutus ja mahdollisesti lyhytaikainen, oikea motiivi on öljy ja Monroen-Trumpin doktriini.
Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Trump on tosiaan usein hyvin avoin ja rehellinen. Se on ihan päivän selvää, että tässä ollaan hakemassa hyötyjä hänelle ja lähipiirille.

On tässä kuitenkin myös geopoliittinen kulma. Kiina oli juuri saanut rakennettua ison Venezuelan öljylle sopivan jalostamon. Nyt Trump kääntää tuon öljyn Texasin jalostamoihin, jotka ovat niitä harvoja, jotka kykenevät Venezuelan öljyä jalostamaan. Venezuelan öljyntuotanto on kuitenkin heikossa hapessa ja ei sieltä alun pikavoittojen jälkeen saa paljoakaan ulos ilman massiivisia investointeja.

Venäjä, Kiina ja Kuuba ovat myös ihan oikeasti olleet aktiivisia Venezuelassa ja toimineet Yhdysvaltojen etuja vastaan. En nyt tiedä, onko kiintoavaimen heittäminen neljän diktatuurin koneistoon kovin paha juttu, jos vielä venezuelalaisetkin touhua kannattavat. Minusta vapaat demokratiat voivat käyttää pakotteita ja voimaa epädemokraattisia maita kohtaan. Itse edustan näkemystä, jossa kv-sopimuksia noudatetaan vain kun toinenkin osapuoli niitä noudattaa. Vapaiden maiden pitää huolehtia siitä, että niiden yhteenlaskettu talouskasvu ja innovatiivisuus mahdollistavat ylivertaisen sotakoneiston vapauden puolustamiseksi.
nokkaelain
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Käsittääkseni tuo on vielä niin, että Venezuelan öljyn hyödyntymiseen paikalle pitää raahata kevyempää öljyä - muuten se ei kulje putkessa ja ei ole edes etäisesti kannattavaa kuskata sitä nykyhinnoilla muuten. USA:ssa tehtiin jalostamoja tuolle, ja osin saadaan Kanadasta nyt mutta se on kalliimpaa kuin koko ajan Venezuelasta, pakotteista riippumatta, virrannut.

Trump puhuu toista, mutta kannattavuus on koko ajan ihan rajoilla, eivätkä yhtiöt halua välttämättä investoida epävarmaan paikkaan vuosikymmenien päästä saatavilla tuotoilla. Onneksi Trump sanoo, että maa otetaan haltuun ainakin vuosiksi.
liukuu kuin avaruusalus momentitta avaruudessa
urpiainen
Kitisijä

Tästäkin on vamasti Kitinässä monet kerrat keskustelu, mutta mun on vaikea ajatella, etteikö Aadlärkröits olisi ilman muuta oikeassa:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011891204.html
James Potkukelkka
Kitisijä

^Juu. Toki on oikeassa. Jos opetuksen ei ole tarkoitus olla tunnustuksellista, luonnollisesti kaikille sama opetus.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ilman muuta. Kouluissamme ei ole sellaista ongelmaa, että tapakristityille opetettaisiin liian vähän kristinuskosta. Sen sijaan kouluissamme saattaa olla sellainen ongelma, että uskontokuntiin kuuluville ei opeteta riittävästi laajempaa maailmankatsomusta. Joku voisi tutkia, että millaiset asenteet peruskoulusta valmistuvilla on esim. naisten tasa-arvon suhteen.
urpiainen
Kitisijä

Mä en ole hirveän innostunut ollut tästä Martelasta ja jutuistaan, eikä tämäkään ehkä nyt hirveän syvällinen ja uusia oivalluksia tuottava teksti ole. Mutta sanoittaa kuitenkin ihan hyvin sitä, mikä minuakin rassaa tässä usein peräänkuulutetussa toivopuheessa.

Kolumni | Toivo on kaksiteräinen miekka
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 55226.html
sivustahuutaja
Kitisijä

^ tykkään enemmän termistä luotto. Luotossa on tiedossa joku mekanismi, johon liittyy epävarmuuksia. Esim sopivan korkeakoulutuksen mukanaan tuoma korkea tulotaso on todennäköinen, mutta siihen liittyy epävarmuuksia. Pitää vaan luottaa siihen, että maailma luultavasti toimii tavoitellun mukaisesti. Toivo tietty houkuttelee, kos ei ole halua ottaa selvää, eikä halua tehdä valintoja.
urpiainen
Kitisijä

Mä olen ihan tuuliviiri. Luulen, että Lammenranta on oikeassa, ja Martelan toivo-kritiikki on vielä keskeneräistä: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011958154.html

Voi olla, että Martelan ajatuksissa kestävää on se, mikä ei olekaan niinkään toivoa vastaan, vaan tavoittelee sitä, miten Pihlström on tarjonnut meliorismia optimismin ja pessimismin väliin: https://www.hs.fi/elama/art-2000011382312.html
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/nakemys/art-2000011975893.html
Velkajarrusta sopinut työryhmä aliarvioi sopeutustarpeen ja sopeutuksen haitat
Vain työmarkkinauudistukset voivat pelastaa Suomen talouden. Saksan taannoinen muutos ”Euroopan sairaasta miehestä” työllisyysihmeeksi on tästä hyvä esimerkki.
Hyvä idea. Valitettavasti mahdoton toteuttaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

^Toi on mielenkiintoinen, että jos finanssipolitiikan kerroin on 1, niin 1 miljardin säästö supistaa BKT:ta 1 miljardin. Tulisi siitä silloinkin kait nettosäästöä, koska veroaste ei ole 100%.
sivustahuutaja
Kitisijä

^^
Meinasin jo todeta, että lukematta paskaa, mutta olihan tuolla juttua myös tulonsiirtoihin kajoamisesta.

Minusta on todella päätöntä kuvitella, että työmarkkinat olisivat Suomen pääongelma. Juu, ne ovat yksi isoimpia ongelmia, mutta eihän uudistuksilla saavuteta mitään, jos työtä tekemällä saa silti saman verran kuin työttömänä. Sosiaaliturvan uudistus, turhien menojen leikkaukset ja markkinoiden edistäminen olisivat ne todelliset tarvittavat toimet.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2026 13:23 ^^
Meinasin jo todeta, että lukematta paskaa, mutta olihan tuolla juttua myös tulonsiirtoihin kajoamisesta.

Minusta on todella päätöntä kuvitella, että työmarkkinat olisivat Suomen pääongelma. Juu, ne ovat yksi isoimpia ongelmia, mutta eihän uudistuksilla saavuteta mitään, jos työtä tekemällä saa silti saman verran kuin työttömänä. Sosiaaliturvan uudistus, turhien menojen leikkaukset ja markkinoiden edistäminen olisivat ne todelliset tarvittavat toimet.
Tuollaisia kirjoittaja taisi haikailla. Vaikea vain uskoa, että Kekkoslovakiassa olisi mahdollista.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Minusta on äärimmäisen vaarallista puhua tämmöisistä jutuista "työmarkkinat" -sateenvarjon alla. Tuossa päädytään vain 3 vuodeksi Hakaniemen saunaan viilaamaan lauantailisiä.

Tarvittaisiin joku "Suur-Suomi, NYT!".
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012056768.html

Vestman suvivirsigatesta ja Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnasta.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Toivon totisesti, että Espoo ei maksa mitään korvauksia, eikä muuta käytäntöjäänkään. Täysin tarpeettoman ihmisten ajan tuhlaamisen ja kansantaloudellisen vahingon tuottamisen suullisen suvivirsivaroituksen muodossakin voi lopettaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012043364.html

Teknisesti ei mielipidekirjoitus, mutta kuuluu silti tänne.

En ole Oulan teksteistä puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin.

En kyllä aio omaa elintasoani vapaaehtoisesti laskea eurollakaan Ukrainan tai ilmastonmuutoksen takia.

Oulan viestin perillemenon kannalta varmaan haitallista, että ollut vihreiden ehdokas. Nyt kaikkea katsotaan sen läpi. Toki voi olla aivan viisasta yrittää pyrkiä päättäjien joukkoon.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Ukraina on ihan hyvä sijoitus. Olisi ollut halvempaa tukea Ukrainaa vieläkin enemmän ja lisätä pakotteita Venäjää kohtaan, kuin maksaa mielettömät miljardit puolustuskyvyn parantamisesta.

Ilmastonmuutos on hankalampi juttu. Uskon kuitenkin, että hiilen poltto kannattaa lopettaa sopivan löysällä aikataululla. En sitten tiedä, onko Oula kovaan ääneen kannattanut ydinvoimaa 2000-luvun alussa. Gemini ei löytänyt hänen ajatuksiaan ennen vuotta 2019. Siinä Oula kyllä puhuu paskaa, että siirtolaisuuden syynä olisi ilmasto. Meille tulee ihan puhtaita elintasopakolaisia, joiden tulo loppuisi tukien lakkauttamiseen. Esim Oulan kommentti "Kun kuumuus käristää pellon, afrikkalaisviljelijä lähtee etsimään leipää muualta.". Kuitenkin satelliittikuvien perusteella Afrikka vihertyy, ja esim paljon kohkattu saharan aavikon laajeneminen on kääntynyt. Myös maatalouden hehtaarisadot ovat kasvaneet viimeisen 20v aikana, mutta vähemmän kuin väestö on kasvanut. Oula puhuu siis puppua. Hänen pitäisi puhua siitä, että koska väestö on kasvanut, niin alkeellisesti hoidetut pellot eivät enää jaksa elättää paisunutta väkilukua. Tuokin olisi kuitenkin väärin, koska ruoka on nykyisin niin halpaa, että afrikkalaisilla on varaa ostaa sitä, vaikka omilta pelloilta ei ruokaa tarpeeksi tulisikaan. Aliravitsemus Afrikassa on laskenut: https://ourworldindata.org/grapher/prev ... ourishment
aasi
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.06.2026 9:07 Olisi ollut halvempaa tukea Ukrainaa vieläkin enemmän ja lisätä pakotteita Venäjää kohtaan, kuin maksaa mielettömät miljardit puolustuskyvyn parantamisesta.
Mä oon miettinyt että uskookohan sotilaatkaan että Venäjästä on enää hetkeen todelliseksi uhaksi, mutta tietävät että nyt on pakko takoa kun rauta on kuumaa ja piikki auki ja hankkia ne varusteet millä mennään seuraavat kolmekymmentä vuotta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.