Kesä
-
Homeboy65
- Kitisijä
- Viestit: 16182
- Liittynyt: 15.08.2005 13:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kesä
www.timosoini.fi
Soini kirjoittaa taas abortista. Väestöräjähdys on aikamme suurin ongelma ja sitten käydään romanttista keskustelua onko sikiö ihminen vai ei.
Soini kirjoittaa taas abortista. Väestöräjähdys on aikamme suurin ongelma ja sitten käydään romanttista keskustelua onko sikiö ihminen vai ei.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Lolita
- Kitisijä
- Viestit: 8744
- Liittynyt: 14.08.2005 18:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kesä
Olen kiihkeä aborttioikeuden puolustaja, joten haluan mainostaa: https://www.womenonweb.org
Yksi tärkeimpiä naisen oikeuksia on oikeus omaan kehoon.
Yksi tärkeimpiä naisen oikeuksia on oikeus omaan kehoon.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Kesä
Onko? Paikallisesti tarkasteltuna ehkä, mutta globaalisti tarkasteltuna pitäisin väestöräjähdystä merkittävästi isompana ongelmana.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Kesä
Ei kiinnosta Soinin kanta asiaan, koska kuitenkin jotain vanhoillista uskonnollissävytteistä kakkaa. Lolitan kannalle sen sijaan 100% tuki.Lolita kirjoitti: 25.06.2026 12:56 Olen kiihkeä aborttioikeuden puolustaja, joten haluan mainostaa: https://www.womenonweb.org
Yksi tärkeimpiä naisen oikeuksia on oikeus omaan kehoon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26487
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Kesä
Globaalisti kaikki hyvä tulee vauvakatomaista. Jos nämä maat joutuvat ongelmiin, niin aika vähän on uutta tekniikkaa ja innovaatioita luvassa niille väestöräjähdysmaille.Vagabondo kirjoitti: 25.06.2026 13:09Onko? Paikallisesti tarkasteltuna ehkä, mutta globaalisti tarkasteltuna pitäisin väestöräjähdystä merkittävästi isompana ongelmana.
-
Bluntly
- Kitisijä
- Viestit: 25138
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Kesä
YhteenvetoVagabondo kirjoitti: 25.06.2026 13:09 Onko? Paikallisesti tarkasteltuna ehkä, mutta globaalisti tarkasteltuna pitäisin väestöräjähdystä merkittävästi isompana ongelmana.
Maailman väkiluku kasvaa yhä, mutta väestöräjähdys on käytännössä ohi. Nyt suurin muutos on kasvun hidastuminen ja pitkällä aikavälillä jopa väheneminen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Kesä
Onneksi. Maapallon kantokyvyn kannalta nykyisellä elintasolla ihmisiä on ihan liikaa. Puolittuminen jonnekin 80-luvun tasolle ei olisi mitenkään huono asia ympäristön kannalta.Bluntly kirjoitti: 25.06.2026 13:17 Maailman väkiluku kasvaa yhä, mutta väestöräjähdys on käytännössä ohi. Nyt suurin muutos on kasvun hidastuminen ja pitkällä aikavälillä jopa väheneminen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Kesä
En kiistä tätä, mutta ei vielä tarkoita, että vauvakato olisi isompi ongelma globaalisti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26487
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Kesä
^
Grok: Syntyvyyden lasku (erityisesti pitkäaikainen väestön supistuminen) on globaalisti suurempi ongelma kuin väestöräjähdys. Väestöräjähdys on paikallinen ongelma tietyissä köyhissä maissa (ympäristö, resurssit), mutta globaalisti olemme jo siirtyneitä laskevan syntyvyyden aikakauteen. Syntyvyyden romahdus kehittyneissä maissa ja yhä useammissa kehitysmaissa uhkaa talouskasvua, innovaatiota, hyvinvointivaltioita ja geopoliittista dynamiikkaa (esim. Kiinan ja Venäjän heikentyminen suhteessa nuorempiin maihin).
Grok: Syntyvyyden lasku (erityisesti pitkäaikainen väestön supistuminen) on globaalisti suurempi ongelma kuin väestöräjähdys. Väestöräjähdys on paikallinen ongelma tietyissä köyhissä maissa (ympäristö, resurssit), mutta globaalisti olemme jo siirtyneitä laskevan syntyvyyden aikakauteen. Syntyvyyden romahdus kehittyneissä maissa ja yhä useammissa kehitysmaissa uhkaa talouskasvua, innovaatiota, hyvinvointivaltioita ja geopoliittista dynamiikkaa (esim. Kiinan ja Venäjän heikentyminen suhteessa nuorempiin maihin).
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Kesä
Joo, mutta asia ei ole ihan yksiselitteinen. Vastaus riippuu vähän siitä mitä asioita painotetaan ja mitä asioita huomioidaan. Mä en oikein tiennyt miten näitä lähtisi vertailemaan, niin kysyin geminiltä ja se oli alkuun vauvakadon puolella, mutta kun poistin ratkaistavuuden kriteerien listalta, niin mielipide tasoittui. Kun lisäsin tekoälykehityksen mukaan yhtälöön, niin:
"Kun tekoäly tuodaan mukaan yhtälöön, globaali väestönkasvu nousee huomattavasti suuremmaksi ja räjähdysherkemmäksi ongelmaksi kuin länsimaiden vauvakato."
Mä en oikein näe pitkien tekoälyviestien suoraa kopimista mielekkäänä, mutta pääasialliset syyt:
Tekoälykehitys lievittää vauvakadosta syntyviä taloudellisia haasteita ja toisaalta kärjistää köyhien maiden väestönkasvun ongelmia teollistumispolun sulkeutumisen ja massatyöttömyyden kautta kun suurelle määrälle heikostikoulutettuja ei oikein löydy työtä.
Mun mielestä noista vastauksista puuttuu vielä väestönkasvun aiheuttama paine maahanmuuttoon ja sen luomat ongelmat ja hyödyt.
"Kun tekoäly tuodaan mukaan yhtälöön, globaali väestönkasvu nousee huomattavasti suuremmaksi ja räjähdysherkemmäksi ongelmaksi kuin länsimaiden vauvakato."
Mä en oikein näe pitkien tekoälyviestien suoraa kopimista mielekkäänä, mutta pääasialliset syyt:
Tekoälykehitys lievittää vauvakadosta syntyviä taloudellisia haasteita ja toisaalta kärjistää köyhien maiden väestönkasvun ongelmia teollistumispolun sulkeutumisen ja massatyöttömyyden kautta kun suurelle määrälle heikostikoulutettuja ei oikein löydy työtä.
Mun mielestä noista vastauksista puuttuu vielä väestönkasvun aiheuttama paine maahanmuuttoon ja sen luomat ongelmat ja hyödyt.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Kesä
En pakota valitsemaan. Mä en suunnitellut muodostavani vankkaa mielipidettä asiaan.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 14:11 ^
Aihe on tietenkin äärimmäisen monimutkainen, mutta jos pitää valita, niin minusta vauvakato on väestöräjähdystä suurempi globaali ongelma.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.