Kesä

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 16182
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James ilmeisesti kesälaitumella. :napu:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 16182
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

www.timosoini.fi
Soini kirjoittaa taas abortista. Väestöräjähdys on aikamme suurin ongelma ja sitten käydään romanttista keskustelua onko sikiö ihminen vai ei.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vauvapula on kyllä suurempi ongelma kuin väestöräjähdys.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8744
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Olen kiihkeä aborttioikeuden puolustaja, joten haluan mainostaa: https://www.womenonweb.org

Yksi tärkeimpiä naisen oikeuksia on oikeus omaan kehoon.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11032
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 12:47 Vauvapula on kyllä suurempi ongelma kuin väestöräjähdys.
Onko? Paikallisesti tarkasteltuna ehkä, mutta globaalisti tarkasteltuna pitäisin väestöräjähdystä merkittävästi isompana ongelmana.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11032
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lolita kirjoitti: 25.06.2026 12:56 Olen kiihkeä aborttioikeuden puolustaja, joten haluan mainostaa: https://www.womenonweb.org

Yksi tärkeimpiä naisen oikeuksia on oikeus omaan kehoon.
Ei kiinnosta Soinin kanta asiaan, koska kuitenkin jotain vanhoillista uskonnollissävytteistä kakkaa. Lolitan kannalle sen sijaan 100% tuki.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 25.06.2026 13:09
sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 12:47 Vauvapula on kyllä suurempi ongelma kuin väestöräjähdys.
Onko? Paikallisesti tarkasteltuna ehkä, mutta globaalisti tarkasteltuna pitäisin väestöräjähdystä merkittävästi isompana ongelmana.
Globaalisti kaikki hyvä tulee vauvakatomaista. Jos nämä maat joutuvat ongelmiin, niin aika vähän on uutta tekniikkaa ja innovaatioita luvassa niille väestöräjähdysmaille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 25138
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 25.06.2026 13:09 Onko? Paikallisesti tarkasteltuna ehkä, mutta globaalisti tarkasteltuna pitäisin väestöräjähdystä merkittävästi isompana ongelmana.
Yhteenveto

Maailman väkiluku kasvaa yhä, mutta väestöräjähdys on käytännössä ohi. Nyt suurin muutos on kasvun hidastuminen ja pitkällä aikavälillä jopa väheneminen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11032
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 25.06.2026 13:17 Maailman väkiluku kasvaa yhä, mutta väestöräjähdys on käytännössä ohi. Nyt suurin muutos on kasvun hidastuminen ja pitkällä aikavälillä jopa väheneminen.
Onneksi. Maapallon kantokyvyn kannalta nykyisellä elintasolla ihmisiä on ihan liikaa. Puolittuminen jonnekin 80-luvun tasolle ei olisi mitenkään huono asia ympäristön kannalta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11032
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 13:14 Globaalisti kaikki hyvä tulee vauvakatomaista.
En kiistä tätä, mutta ei vielä tarkoita, että vauvakato olisi isompi ongelma globaalisti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Grok: Syntyvyyden lasku (erityisesti pitkäaikainen väestön supistuminen) on globaalisti suurempi ongelma kuin väestöräjähdys. Väestöräjähdys on paikallinen ongelma tietyissä köyhissä maissa (ympäristö, resurssit), mutta globaalisti olemme jo siirtyneitä laskevan syntyvyyden aikakauteen. Syntyvyyden romahdus kehittyneissä maissa ja yhä useammissa kehitysmaissa uhkaa talouskasvua, innovaatiota, hyvinvointivaltioita ja geopoliittista dynamiikkaa (esim. Kiinan ja Venäjän heikentyminen suhteessa nuorempiin maihin).
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11032
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joo, mutta asia ei ole ihan yksiselitteinen. Vastaus riippuu vähän siitä mitä asioita painotetaan ja mitä asioita huomioidaan. Mä en oikein tiennyt miten näitä lähtisi vertailemaan, niin kysyin geminiltä ja se oli alkuun vauvakadon puolella, mutta kun poistin ratkaistavuuden kriteerien listalta, niin mielipide tasoittui. Kun lisäsin tekoälykehityksen mukaan yhtälöön, niin:

"Kun tekoäly tuodaan mukaan yhtälöön, globaali väestönkasvu nousee huomattavasti suuremmaksi ja räjähdysherkemmäksi ongelmaksi kuin länsimaiden vauvakato."

Mä en oikein näe pitkien tekoälyviestien suoraa kopimista mielekkäänä, mutta pääasialliset syyt:

Tekoälykehitys lievittää vauvakadosta syntyviä taloudellisia haasteita ja toisaalta kärjistää köyhien maiden väestönkasvun ongelmia teollistumispolun sulkeutumisen ja massatyöttömyyden kautta kun suurelle määrälle heikostikoulutettuja ei oikein löydy työtä.

Mun mielestä noista vastauksista puuttuu vielä väestönkasvun aiheuttama paine maahanmuuttoon ja sen luomat ongelmat ja hyödyt.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Aihe on tietenkin äärimmäisen monimutkainen, mutta jos pitää valita, niin minusta vauvakato on väestöräjähdystä suurempi globaali ongelma.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 11032
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 14:11 ^
Aihe on tietenkin äärimmäisen monimutkainen, mutta jos pitää valita, niin minusta vauvakato on väestöräjähdystä suurempi globaali ongelma.
En pakota valitsemaan. Mä en suunnitellut muodostavani vankkaa mielipidettä asiaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ otin vain kantaa homien postaukseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 19821
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä on jotenkin aika mielenkiinnotonta vängätä siitä, kumpi on isompi ongelma ja millä mittarilla. Vähän enemmän kiinnostavaa, mutta aika yllätyksetöntä, on sitten se, että Homie nimeää ilman muuta väestöräjähdyksen *aikamme* suurimmaksi ongelmaksi.

Noin niinku hatusta heittäisin, että "väestöräjähdys" terminä ilmestyi kielenkäyttöön joskus 1960-luvulla, ja siitä sitten kohkattiin 70-luvulla ja ehkä vielä 80-luvulla, jonka jälkeen teeman kulta-aika kului sitten viimeistään 1990-luvun aikana loppuun. Asiaan liittyy paljon yhä ajankohtaisia, vakavia ongelmia, mutta aika, jolloin väestöräjähdys ymmärrettiin ilman muuta aikamme suurimmmaksi ongelmaksi, oli siis ehkä jostain ensimmäisestä kuulennosta Berliinin muurin murtumiseen, tai jotain.

Sopii erinomaisesti Homien taiteilijakuvaan, että hänen aikansa on kutakuinkin just tuo. Toistuvasti hän jäsentää 2020-luvun asioita nimenomaan tuon ajan keskustelujen kautta. Silloin hän on ehkä ollut kiinni maailman tapahtumissa ja ajankohtaisessa keskustelussa. Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa Venäjän hyökkäystä Ukrainaan koskeva keskustelu toisessa ketjussa, jossa Homie hämmentää yleisöä vähän vinksahtaneella aikaperspektiivillään. Eikä juuri ole sellaista yhteiskunnalista keskustelua, jossa Homie ei olisi ajan hermolla seuraamalla Eero Paloheimon ajankohtaisia pointteja.

Mutta itse asiaan: Kuten Vagabondollakin, täysi tuki Lolitan pointille. Tästä näkökulmasta jotenkin erityisen makaaberilta vaikuttaa Homien assosiaatio, johon Sivustahuutaja lähti heti mukaan, jossa aborttikeskustelu liitetään ilman muuta toivottaviin syntyvyyslukemiin, olipa huolen aiheena sitten globaali väestöräjähdys tai kehittyneiden maiden laskeneet lapsiluvut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Onneksi meistä kukaan muu ei perusta maailmankuvaansa esim. 80-luvun Ruotsiin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 5460
Liittynyt: 28.01.2011 22:35

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 25.06.2026 11:57 Väestöräjähdys on aikamme suurin ongelma
Ei se ihmisten määrä, vaan koko. Kaikki ongelmat johtuvat ylipainosta ja ylensyönnistä.
..when your military people start doing it (Amanita muscaria), and then wars becomes impossible. -Joe Rogan
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 26491
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kesä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ihmiset ja ihmisten eläimet ovat 96% maailman nisäkkäiden biomassasta.