Syksy saa
-
Bluntly
- Kitisijä
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
Re: Syksy saa
Oi, lokakuu
Taivas itkee, kyynelistä maa haalistuu
Oi, lokakuu
Vanhaan suomifilmiin aika seisahtuu
Taivas itkee, kyynelistä maa haalistuu
Oi, lokakuu
Vanhaan suomifilmiin aika seisahtuu
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
urpiainen
- Kitisijä
Ei kyllä vielä ole lokakuu, vaan kesästä on ainakin aavistus vielä jäljellä. Eli mennään toisella kotimaisella:
Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörkna minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut.
Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörkna minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Mä en ole koskaan tajunnut tuon "Syksy saa" -merkitystä. TArkoittaako se, että syksy saapuu vai että syksy saa jonkin omistukseensa?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Kai se tarkoittaa, että Syksy Kaihoinen saa munaa.
Kai se tarkoittaa, että Syksy Kaihoinen saa munaa.
-
urpiainen
- Kitisijä
Mulle auktoriteetti on selittänyt, että "saa" tarkoittaa tässä "saapumisesta". Lienee vanhahtava, murteellinen tai mahdollisesti poeettisuuden erikoisvaatimuksiin taipuva väännös.James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2026 10:17 Mä en ole koskaan tajunnut tuon "Syksy saa" -merkitystä. TArkoittaako se, että syksy saapuu vai että syksy saa jonkin omistukseensa?
viewtopic.php?p=825764#p825764
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Näköjään olen vuoden -24 jälkeen siirtynyt Dunning–Krugerissä x-akselilla oikealle.urpiainen kirjoitti: 08.09.2026 10:28Mulle auktoriteetti on selittänyt, että "saa" tarkoittaa tässä "saapumisesta"James Potkukelkka kirjoitti: 08.09.2026 10:17 Mä en ole koskaan tajunnut tuon "Syksy saa" -merkitystä. TArkoittaako se, että syksy saapuu vai että syksy saa jonkin omistukseensa?
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Chatgpt kertoo
Sivu 197
Chatgpt on lukenut koko netin..
https://journal.fi/virittaja/article/do ... hatgpt.comKotimaista kielentutkimusta edustavassa Virittäjä-lehden artikkelissa todetaan, että saada-verbin vanha merkitys on ”tulla, saapua, saavuttaa”, ja että tästä merkityksestä on nyky-suomessa enää vähän jälkiä. Esimerkkinä artikkeli mainitsee nimenomaan arkaisen ilmauksen ”syksy saa”.
Sivu 197
Chatgpt on lukenut koko netin..
-
Penix-lintu
- Elämätön Kitisijä
Yli syyskuun päivät niinkuin varisparvi raahautuu.
Puni's Cab Company, Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.