Ehkä pervitiini kuitenkin kääntää talouden.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.09.2026 12:31 Pressa vielä näyttää ärsyttävää mallia, jossa mökkimölkky laitamyötäisessä on vaihtunut triathloniin ja urheilujuomaan.
SUOMI nousuun!
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
Re: SUOMI nousuun!
-
urpiainen
- Kitisijä
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Homeboy65
- Kitisijä
Vaikka hallituksen leikkaukset suututtavat niin ihmettelen miten ihmeessä sellaiset keskipalkkaiset kuin sairaanhoitajat ja poliisit voivat vakavalla naamalla puhua "toimeentulovaikeuksista"?
Turha sanoa että kun on niin paljon noita menoja. Menot pitää sovittaa tulojen mukaan. Elää suu säkkiä myöten.
Turha sanoa että kun on niin paljon noita menoja. Menot pitää sovittaa tulojen mukaan. Elää suu säkkiä myöten.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
Homeboy65
- Kitisijä
Soininvaara kirjoittaa työperäisestä maahanmuutosta: www.soininvaara.fi
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
^
Naurettavaa intoilla datakeskus-investoinneista. Niiden rauta tulee pääosin tuontitavarana. Sen sijaan esimerkiksi tuulivoimalat toimittaa Humppilalainen Vestas tai Persjönsterin General Electric. Nuo ovat noita suomalaista työtä sisältäviä Todellisia Investointeja.
Naurettavaa intoilla datakeskus-investoinneista. Niiden rauta tulee pääosin tuontitavarana. Sen sijaan esimerkiksi tuulivoimalat toimittaa Humppilalainen Vestas tai Persjönsterin General Electric. Nuo ovat noita suomalaista työtä sisältäviä Todellisia Investointeja.
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012277596.htmlurpiainen kirjoitti: 07.08.2026 8:35Mä olin tosi sinisilmäinen. "Luistaminen täytyy perustella paremmin". Tai no, ehkä "maraton, pikamatka, ehhehee" on parempi.urpiainen kirjoitti: 20.10.2025 12:55Joo. Ajattelisin kuitenkin, että lain ollessa voimassa tavoitteesta, johon on itse sitoutunut, luistaminen täytyy perustella aiempaa paremmin ja altistaa sekä poliittiselle että talousopillisille kritiikille. Tämä on varmaan edistystä nykytilaan, jossa hallituksen päälupaus oli velaksi elämisen lopettaminen ja työllisyysasteen nosto, ja kun molemmissa mennään väärään suuntaan, ollaan vaan että eipä mitään, tällaista tämä on.
En tiedä, olisko edes järkevää yrittää noin nopeasti kiristää 11 miljardia. Mutta eniveis, niin ei tehdä.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
Joo. Toistaiseksi siis Orpon nykyinen hallitus pitää velkajarrun eetosta pilkkanaan tekemällä velanottoa kasvattavan budjetin vuodelle 2027, mutta silti puolueet ovat sitoutuneet velkajarruun seuraavalla hallituskaudella. ETLA pitää velkajarrua mahdottomana ja siis kuolleena kirjaimena, ja Liike Hjallis irtautui velkajarrusovusta kai jo kokonaan. Hyrköllä ei taida olla rivikansanedustajan roolia tymäkämpää asema puolueessaan, mutta onhan tuo aika erikoinen keekoilu, että ollaan muka edelleen kiinni velkajarrussa, mutta halutaan tuoda laskennallisia poikkeuksia EU:n alijäämäsääntöön, joka on velkajarrun perustalla. Vaikka muka pitää kiinni velkajarrusta, niin taitaa olla oikeasti vielä kauempana siitä kuin vasemmistoliitto, jolle sentään on toistaseksi kelvannut EU:n säästötavoite ilman uusia poikkeuksia.James Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2026 14:02https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012277596.htmlurpiainen kirjoitti: 07.08.2026 8:35Mä olin tosi sinisilmäinen. "Luistaminen täytyy perustella paremmin". Tai no, ehkä "maraton, pikamatka, ehhehee" on parempi.urpiainen kirjoitti: 20.10.2025 12:55 Joo. Ajattelisin kuitenkin, että lain ollessa voimassa tavoitteesta, johon on itse sitoutunut, luistaminen täytyy perustella aiempaa paremmin ja altistaa sekä poliittiselle että talousopillisille kritiikille. Tämä on varmaan edistystä nykytilaan, jossa hallituksen päälupaus oli velaksi elämisen lopettaminen ja työllisyysasteen nosto, ja kun molemmissa mennään väärään suuntaan, ollaan vaan että eipä mitään, tällaista tämä on.
Irtiottoja velkajarrusta eivät puolueista toistaiseksi ole tehneet demarit eikä kepu. Onkohan kohta niiden vuoro.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Vasta nyt hokasin, että tämä Suomen velkajarru ei siis astu voimaan vielä seuraavalla hallituskaudella? Naurettavaa tehdä nyt päätöksiä siitä, mitä viiden vuoden päästä tehdään. Hyvin mahdollista, että kukaan nyt päättävistä ei ole enää silloin puikossa.Suomen oma velkajarru on rakennettu EU:n finanssipoliittisten sääntöjen päälle. Ensi vaalikauden aikana velkajarru on EU-sääntöjen mukainen, ja kansalliset lisäpykälät astuvat voimaan vasta sitä seuraavalla vaalikaudella.
Eläköidyn seitsemän vuoden kuluttua. Päätän nyt, että seuraajani työskentelee pro bono periaatteella päivän viikossa.
-
urpiainen
- Kitisijä
En ole varma, miten juridiset elementit tulevat voimaan, tai tarkkaa suhdetta EU-sääntöihin, mutta näistä huolimatta mun mielestä puolueilla on yksiselitteisesti sopu siitä, ettäJames Potkukelkka kirjoitti: 18.09.2026 14:35Vasta nyt hokasin, että tämä Suomen velkajarru ei siis astu voimaan vielä seuraavalla hallituskaudella? Naurettavaa tehdä nyt päätöksiä siitä, mitä viiden vuoden päästä tehdään. Hyvin mahdollista, että kukaan nyt päättävistä ei ole enää silloin puikossa.Suomen oma velkajarru on rakennettu EU:n finanssipoliittisten sääntöjen päälle. Ensi vaalikauden aikana velkajarru on EU-sääntöjen mukainen, ja kansalliset lisäpykälät astuvat voimaan vasta sitä seuraavalla vaalikaudella.
Eläköidyn seitsemän vuoden kuluttua. Päätän nyt, että seuraajani työskentelee pro bono periaatteella päivän viikossa.
(i) tämän vuoden loppupuolella tulee talouspolitiikan arviointineuvoston arvio siitä, mikä on valtiontalouden sopeutustarve hallituskaudella 2027-2031, ja
(ii) puolueet ovat sitoutuneet siihen, että tätä sopeutusta lähdetään toteuttamaan.
Hallitusohjelma sitten kesällä 2027 kertoo, millä tavalla sopeutus tehdään.
Oletusarvo on, että sopeutus tulee olemaan kovaa. Siksi talouspolitiikan arviontineuvosto antoi jo loppukesällä 2026 lausunnon, että jo vuoden 2027 budjetin tulee edes ajatuksellisesti edesauttaa hallituskauden 2027-2031 sopeutusurakkaa, vaikka muodollisesti vuoden 2027 budjetti tehdäänkin jo syyskuussa 2026 eli ennen ensimmäistä hallituskauden mittaista sopeutusarviota ja sille rakentavaa kesän 2027 velkajarruhallitusohjelmaa. Tästä huolimatta ennätysvelkahallitus pamautti syyskuussa 2026 vuodelle 2027 budjetin, joka päinvastoin lisää velanottoa ja tekee seuraavien vuosien urakasta entistä hirmuisemman.