Alkaa olemaan aika kun vähän tuumattava näitäkin juttuja.
Hyvä tarkennus – nyt haluat mallin, jossa ensimmäiset 10 vuotta nostetaan 30 % suurempaa kuukausisummaa kuin viimeiset 5 vuotta, ja lopussa säästöt menevät nollaan. Tämä on ns. kahden vaiheen annuiteettilaskelma.
Laskentaperiaate
- Alkusumma: PV=400000 €
- Korko: 4\% vuodessa → r=0.003333 kuukaudessa
- Kokonaisaika: 15\cdot 12=180 kuukautta
- Ensimmäinen vaihe: 120 kuukautta (10 vuotta), nosto 1.3\cdot X
- Toinen vaihe: 60 kuukautta (5 vuotta), nosto X
Tavoite: löytää X, jolloin lopussa saldo = 0.
Lasku
- Diskontataan loppuvaiheen nostot nykyhetkeen (hetkeen 120):
PV_{phase2}=X\cdot \frac{1-(1+r)^{-60}}{r}
- Diskontataan tämä takaisin alkuhetkeen:
PV_{phase2,0}=PV_{phase2}\cdot (1+r)^{-120}
- Diskontataan ensimmäisen vaiheen nostot:
PV_{phase1}=1.3X\cdot \frac{1-(1+r)^{-120}}{r}
- Yhtälö:
PV_{phase1}+PV_{phase2,0}=400000
Vastaus
- Ensimmäiset 10 vuotta: 1.3\cdot X\approx 3150€ kuukaudessa
- Viimeiset 5 vuotta: X\approx 2420€ kuukaudessa
Näin säästöt menevät nollaan 15 vuoden lopussa 4 % vuotuisella tuotolla.
Jos ensimmäinen 10 vuotta päättyisi hetkeen kun pääsee virallisesti eläkeläiseksi, olikos se nyt 68v, niin voisi jäädä loisimaan 58 vuotiaana. Tai ainakin alkaa tekemään huomattavasti lyhyempää työviikkoa.
Viisi vuotta pienemmällä nostolla plus pieni työeläke. Tämän jälkeen pelkälle eläkkeelle. Tosin luultavasti sukanvarressa olisi kuitenkin jotain ja raihnaisuusaste olisi jo korkea.
400k alkupääoma vaatii toki tuuria. Ja mukaan voisi ottaa vaikka käänteisen asuntolainan.
^
Ihan looginen suunnitelma. En usko, että suomessa kannattaa olla juurikaan omaisuutta eläkkeelle jäädessä, eikä kansaneläkkeen ylittävistä eläkkeistä tule jäämään juurikaan enempää käteen kuin isommista. Toimeentulotuki tulee joka tapauksessa olemaan se minimi, joten kaikenlainen asumisen yms pohtiminen on turhaa. Omistusasujana tietty pystyy paremmin valitsemaan asuinpaikkansa ja tuo voi olla eläkkeelle jäädessä se tärkein henkiseen hyvinvointiin vaikuttava asia.
Hiukan eri näkökulmasta. Oppineet ovat pohtineet asiaa uudella mantereella ja päätyneet siihen, että sijoituspääomasta voi eläkkeellä nostaa 4% vuodessa ikuisesti. Tuolla tahdilla kestää bear-marketitkin. Toki voi kysyä, kannattaako himmailu, kun kukaan ei kuitenkaan elä ikuisesti.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
^
Ihmiskunnan historian perusteella ihan merkittävä osa vanhemmista pyrkii jättämään lapsilleen perintöä. Mikään muu ei mielestäni selitä toteutuneita perintöjä. On siis aika loogista, että merkittävä määrä yleisistä eläkeneuvoista sisältää tilanteen, jossa sitä perintöä jää.
sivustahuutaja kirjoitti: 12.12.2025 8:42
^
Ihmiskunnan historian perusteella ihan merkittävä osa vanhemmista pyrkii jättämään lapsilleen perintöä. Mikään muu ei mielestäni selitä toteutuneita perintöjä. On siis aika loogista, että merkittävä määrä yleisistä eläkeneuvoista sisältää tilanteen, jossa sitä perintöä jää.
Joo. Varmastikin hyvin moni haluaa tietää tason, jota voi pysyvästi nostaa ilman että tarvitsee syödä pääomaa. Tässä 4% säännössä siis ei saa nostaa bull-marketien aikaankaan enempää, jotta kestää bear-jaksot.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
^^
Olen 100% varma, että lähes kaikki ylimääräinen ulosmitataan meiltä jäädessämme eläkkeelle:
- eläkkeiden indeksileikkaukset
- verotus
- sote-maksut
- tulonsiirtojen leikkaus, mikäli omaisuutta löytyy
- jne.
En usko 7. desiilin eläkkeen, omistusasunnon ja mukavan osinkotuoton johtavan nettona merkittävästi parempaan elämäntasoon kuin kansaneläkkeellä olevan kaikkia tukia nauttivan persaukisen.
Palkansaajille pitää jättää pieni porkkana, jotta kävisivät töissä. Eläkeläisille ei tarvitse, joten heistä 90% voi tasapäistää loputtomilla ja näkymättömillä pikku kikoilla.
^^
Sen takiahan tilanne just menee huonoksi, että eläkkeitä ei nyt saada leikattua eläkeläisäänestäjien takia. Jos nyt leikattaisiin, niin meidän jäädessä eläkkeelle voisi näkyä jotain talouskasvua. Jos kasvua ei kuitenkaan tule, niin rahat vaan loppuu, eikä meidän kustannuksia ole maksamassa ketään tällä syntyvyydellä. Poliittisista syistä nimellisiä eläkkeitä suojellaan loppuun asti ja eläkeläisten tasapäistäminen tehdään kaikenlaisilla kikoilla.
^
Tulet maksamaan myös terveydenhoidon maksuja tulojen ja omaisuuden mukaan.
^
Juu, tietenkin jotain eläkettä maksetaan ulkomaille, mutta on ihan turha kuvitella saavansa käteensä sellaisia summia, joita nyt luvataan. Kun raha loppuu, niin se loppuu. Rahan loppuminen on isompi juttu kuin eläkkeiden leikkaus.
Ja missähän kohtaa työeläkeyhtiöiltä on rahat loppumassa?
Tilanne paranee kun ennen 1955 syntyneet tippuu pois rasittamasta ja vielä kun regulaatiota saataisiin höllennettyä ja raha paremmin tuottaviin kohteisiin.
Valtion maksamat kansaneläkkeet ei kiinnosta pätkääkään.
Mulla ei ole muita eläkesuunnitelmia kuin että joka päivä aion vaimon kanssa käydä kävelyllä. Olettaen että olemme hengissä ja kävelykunnossa. Kolopalloa ja salia myös.
James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2026 9:19
1.4.2033 tulee 65 vuotta ja 3kk täyteen ja hanskat tippuu välittömästi. Korona pudotti eläköitymisikää kuukaudella. Ennen sitä oli 65 vuotta ja 4kk.
Saapa nähdä. Mä en ihan usko, että maltat kokonaan lopettaa suorilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2026 9:19
1.4.2033 tulee 65 vuotta ja 3kk täyteen ja hanskat tippuu välittömästi. Korona pudotti eläköitymisikää kuukaudella. Ennen sitä oli 65 vuotta ja 4kk.
Saapa nähdä. Mä en ihan usko, että maltat kokonaan lopettaa suorilta.
Never say never, mutta nyt tuntuu tuolta.
James Potkukelkka kirjoitti: 12.02.2026 10:22
Mun käsittääkseni systeemi kyllä kestää. En ole aasintuntija, mutta noin oppineet vakuuttavat.
Jos me selvitään suurista ikäluokista, niin eiköhän sitten myös myöhemmistä. Meiltä kuitenkin jo eläkkeitä leikattu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
^
Minulla ei ole luottoa Suomen pyramidiin. Meillä paskotaan kotimaan asiat ja samaan aikaan nuorten pitäisi maksaa poskettomia eläkemaksuja eläkeläisille. Omaa lastani kannustan muuttamaan muualle, jossa se maksettu eläkeraha menee omaan pussiin.