NLAWeja ei ole vielä tullut tarpeeksi tilalle.sivustahuutaja kirjoitti: 17.03.2022 9:59 ^ Tänä vuona tuhottavien kessien puolustuksellinen arvo oli aika marginaalinen ja silti niiden lähettämistä piti vatuloida.
Ukrainan ja Venäjän sota
-
- Kitisijä
Re: Ukrainan ja Venäjän sota
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Humanitaarisesta avusta: BKT:hen suhteutettuna Suomessa pitäisi siis nyt olla yli 100.000 ukrainalaista pakolaista, jos auttaisimme yhtä paljon kuin Viro. Vertailun vuoksi ennätysvuotena 2015 pakolaisia tuli n. 30.000.
-
- Kitisijä
Toivottavasti tämä ei tarkoita mitään

Venäjän hallituksen koneita lähtee Moskovasta...
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija
-
- Kitisijä
Mites kun putinska ei saakkaan enää botoxia?
Amerikkalainen lääkeyhtiö AbbVie on keskeyttänyt Venäjän toimitukset Ukrainan sodan takia. Yhtiö kertoo verkkosivuillaan, että traagisten tapahtumien takia se ei toimita mitään tuotteita Venäjälle.
AbbVie on ollut Venäjällä tärkeä botoxien ja täyteaineiden toimittaja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
Söpöä! Vanhan miehen tyttäret ja hänen rakastajattarensa lapsineen asuvat ulkomailla. Vanhukselle tuli ikävä ja hän joutui aloittamaan sodan saadakseen läheisensä takaisin luokseen.James Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2022 10:44 Lisää putinin puheesta
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008687837.html
-
- Kitisijä

Mäntsälä is now having a bit of a problem because they also get a significant portion of their district heating from a datacenter.
owned by Yandex
-
- Kitisijä
Viro on antanut apua 200 miljoonaa. Suomen pitäisi antaa samassa suhteessa 1, 8 mijardia. Aseita, humaa tai rahaa, aivan sama.
-
- Kitisijä
^ "Suomen kansa ensin -ajattelu on haitallista" - SDP™. Ja selvästi myös Ukrainan kansa.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
-
- Kitisijä
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008690239.htmlJames Potkukelkka kirjoitti: 17.03.2022 11:01
Toivottavasti tämä ei tarkoita mitään
Venäjän hallituksen koneita lähtee Moskovasta...
-
- Kitisijä
^ Transponderit päällä = signalointia
Todellisessa tilanteessa lentäisivät pimeänä.
Todellisessa tilanteessa lentäisivät pimeänä.
-
- Kitisijä
^juu
-
- Kitisijä
Mulla kyllä hiukan tuli alushousuihin tahra, kun somessa aivan tuoreeltaan tilanteen ollessa päällä todettiin, että osa lennoista meni suoraan kohti
https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Yamantau
-
- Kitisijä
Tätä signalointia voi odottaa lisää sitä mukaan kun Venäjä ottaa kuokkaan.James Potkukelkka kirjoitti: 18.03.2022 8:33 Mulla kyllä hiukan tuli alushousuihin tahra, kun somessa aivan tuoreeltaan tilanteen ollessa päällä todettiin, että osa lennoista meni suoraan kohti
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
Tämä on tullut useammassa paikassa esiin viime aikoina. Katsoin eilen. Näin maallikkona vaikea sanoa, pitävätkö luennon teesit paikkaansa, mutta vaikuttaa uskottavalta.sivustahuutaja kirjoitti: 10.03.2022 9:47Kannattaa katsoa tämä luento: Venäläinen strateginen kulttuuri – Miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii?Ylermi Ylihankala kirjoitti: 10.03.2022 9:28 Tuo pelolla johtaminen on varmasti hankalaa sekin. Alaiset eivät uskalla raportoida asioita, kuten ne ovat, vaan valehtelevat Putinille. Jossain vaiheessa valheet paljastuvat. Jameksen kanssa samaa mieltä, että erikoista, että yhdessä asiassa valhe sopii ja toisessa taas ei.
Yleensä sivuutan tämmöiset jälkiviisasteluna (tämä luento on kuitenkin vuodelta 2018, joten jotain prefetiaa siinä on), mutta tästä tuli sellainen olo, että tässä selitetään tiettyjä piirteitä kulttuurin kautta. Erityisesti valehtelu, korruptio ja väkivalta esitetään kulttuurisina ilmiöinä, samoin kun kurjuuden sietäminen. Luento kuvaa myös, miksi Putin on teflonia ja syntipukki löytyy aina jostain.
Tosiaan huomioiden, että luento vuodelta 2018, niin on kyllä profeetallinen.
-
- Kitisijä
Mä olen katsonut nyt ekat 15 minuuttia. Ehkä katson jossain välissä loputkin, jos aikaa löytyy.James Potkukelkka kirjoitti: 18.03.2022 9:45 Tämä on tullut useammassa paikassa esiin viime aikoina. Katsoin eilen. Näin maallikkona vaikea sanoa, pitävätkö luennon teesit paikkaansa, mutta vaikuttaa uskottavalta.
Vähän mulla on kyllä vaikeuksia lähestymiskulman kanssa. Huikean pinnallisesti vedetään suuria linjoja siitä, miten viikiniajalta periytyy sitä, mongoliajalta tätä, 1600-luvun alusta tuota jne. suoraan venäläisen kulttuurin ja venäläisen sielun olemuksellisiksi palikoiksi ja jopa dna:ksi. Jotenkin tosi homogeeninen ja olemusajatteluun pohjaava kuva kansallisesta kulttuurista ja kansanluonteesta. Mut voi olla, että kyse on vaan tarkoituksellisen simppelistä ja kansanomaisesta kielestä ja esitystavasta. Voi olla, että jos joku Timo Miettinen esittäisi akateemisesti vivahteikkaammalla kielellä periaatteessa ihan samat ajatukset Venäjän aatehistoriasta tunnistettavista trendeistä, jotka jossain muodossa suodattuvat myös nykypäivän poliittiseen todellisuuteen ja diskurssiin, olisin vallan innoissani. Ehkä katson loputkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
^ Laita ihan vapaasti jakoon jotain kilpailevia tuotoksia. Toki niissä pitää olla jotain selkeitä selittäviä tekijöitä nykytapahtumille julkaistuna ennen nykypäivää, muuten niitä ei kukaan jaksa lukea, eikä pitäisikään.
-
- Kitisijä
^ Mä luulen, että ymmärrät kritiikkini väärin. Minusta esitys oli - ja olen siis nähnyt toistaiseksi vain alun johdannon - kiinnostava, kerta kaikkiaan. Mutta vähän vierastan tapahtumien selittämistä kansanluonteella ja monoliittisellä kulttuurilla. Tosin - koska olen nähnyt toistaiseksi vain alun - voi olla, että ei hän näillä selitäkään, vaan vasta rakentaa kontekstia. Ja kuten sanoin, ehkä tuo suoraviivainen armeijatyyli ei vain puhuttele mua, ja sama sisältö toisin viestittynä uppoaisi muhun paremmin.
Mutta yleisesti ottaen mulla on vähän sellainen tuntuma (ja, ihme kyllä, ymmärrän että saatan ola väärässä tässä tuntumassani), että suomalaisiin vetoavat nämä sodan selitykset jotka operoivat Putinin hulluudella tai venäläisten vuosisataisella kansanluonteella osin sen takia, että jengi, minä mukaan lukien, tuntee ja muistaa Itä-Euroopan tarkkaa historiaa niin huonosti. Ymmärrettävästi fokuksemme on ollut omassa Venäjä-suhteessamme, ja osin Viron. Liettuan suuriruhtinaskunnan mahtavaa historiaa tunnetaan jo huonommin, kuin myös Puolan roolia Baltian eteläpuolisessa Itä-Euroopassa (Puolahan muistetaan meillä lähinnä Suurvalta-Ruotsin alaviitteenä ja pilkattuna, natseille häviävänä ratsuväkenä). Ukrainan historiaa tai edes Ukrainan ehdottoman tärkeää roolia Neuvostoliiton hajoamisessa ei tunnu muistavan kukaan, ja jälki-neuvostoliittolaisen ajan yksityiskohdat - ja Venäjän ja Ukrainan ristiveto Ukrainan lännettysmiaskelien suhteen - tuntuvat nekin unohtuvan.
Siksi olen ehkä jo ennen hyökkäystäkin koettanut korostaa, että suurten linjojen kansanluonneselitysten sijaan voisi olla tärkeää katsoa myös tai jopa ensisijaisesti ihan tarkkaa historiaa, mitä todella on tapahtunut (ehkä Karikin tulee tähän myöhemmin luennossaan (tai ainakin täällä: https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/ark ... hlasali-c1)). Tästähän jo vähän samasta näkökulmasta keskustelin Daven kanssa ennen sodan syttymistä:
Mutta yleisesti ottaen mulla on vähän sellainen tuntuma (ja, ihme kyllä, ymmärrän että saatan ola väärässä tässä tuntumassani), että suomalaisiin vetoavat nämä sodan selitykset jotka operoivat Putinin hulluudella tai venäläisten vuosisataisella kansanluonteella osin sen takia, että jengi, minä mukaan lukien, tuntee ja muistaa Itä-Euroopan tarkkaa historiaa niin huonosti. Ymmärrettävästi fokuksemme on ollut omassa Venäjä-suhteessamme, ja osin Viron. Liettuan suuriruhtinaskunnan mahtavaa historiaa tunnetaan jo huonommin, kuin myös Puolan roolia Baltian eteläpuolisessa Itä-Euroopassa (Puolahan muistetaan meillä lähinnä Suurvalta-Ruotsin alaviitteenä ja pilkattuna, natseille häviävänä ratsuväkenä). Ukrainan historiaa tai edes Ukrainan ehdottoman tärkeää roolia Neuvostoliiton hajoamisessa ei tunnu muistavan kukaan, ja jälki-neuvostoliittolaisen ajan yksityiskohdat - ja Venäjän ja Ukrainan ristiveto Ukrainan lännettysmiaskelien suhteen - tuntuvat nekin unohtuvan.
Siksi olen ehkä jo ennen hyökkäystäkin koettanut korostaa, että suurten linjojen kansanluonneselitysten sijaan voisi olla tärkeää katsoa myös tai jopa ensisijaisesti ihan tarkkaa historiaa, mitä todella on tapahtunut (ehkä Karikin tulee tähän myöhemmin luennossaan (tai ainakin täällä: https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/ark ... hlasali-c1)). Tästähän jo vähän samasta näkökulmasta keskustelin Daven kanssa ennen sodan syttymistä:
Lisäksi olen ennekin korostanut, että kun maailmalla tapahtuu hurjia, kannattaa kuunnella mun suosikki-kokoomustyyppiäni koko maailmassa. Ja jos tuollaista profetioinnissa onnistumista halutaan, niin tämä esitelmä on semi-ok sekä siinä, miten selittää sekä Ukrainan erilaisen roolin suhteessa Venäjään kuin Baltialla (Suomesta puhumattakaan; näistä syistä Suomeen ei kohdistu välitöntä uhkaa) että spekuloi jo 2018 sillä, että Putinin huolehtiessa perinnöstään hänen kalvavin huolensa saattaa koskea sitä, että hän ei vain jäisi historiaan tsaarina, joka salli Ukrainan ja Venäjän kasvaa erilleen:urpiainen kirjoitti: 14.02.2022 9:33Joo. Kiinnostava tosiaan. Oivaltava myös tuo kuvaus ajatuksesta, että siinä missä lännessä oppositio on arvokas osa debattia, Venäjällä se on vaiennettava vihollinen. En tiedä, onko tämä kuitenkaan leimallisesti länttä ja Venäjää erotteleva tekjiä, vaan pikemminkin anti-demokraattisia tendenssejä deliberatiivisesta demokratiasta erotteleva piirre, joka nousee voimiinsa lännessäkin silloin tällöin. Ehkä persujen nousun myötä taas jälleen Suomessakin, puolin ja toisin.James Potkukelkka kirjoitti: 14.02.2022 9:12 https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008610484.html
Mielenkiintoinen juttu siitä, miten Venäjä vuosisatojen historian takia eroaa länsimaista.
Mut siinä missä tää oli kaikessa kiinnostavuudessaan todella isoja linjoja vetelevä laajan pensselin maalaus Venäjän perusluonteesta, törmäsin itse tekstiin, joka minusta kytkee nämä asiat varsin oivaltavasti konkreettisiin tapahtumiin Itä-Euroopan lähihistoriassa. Teksti on julmetun pitkä, mut hei, pistä punainen valo palamaan oven karmiin, ne potilaat ovat tottuneet odottelemaan lääkäriä määräämättömiä aikoja siellä käytävässä: https://jojalonen.wordpress.com/2022/02 ... uun-tykit/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
^
Sori, en nyt löytänyt selityksestäsi mitään relevanttia hyödynnettävää tämän hetkisen tilanteen ymmärtämiseen?
Historiasta jaarittelijoista ja jälkiviisastelijoista ei maailmassa ole pulaa. Heitä harva jaksaa kuunnella tai lukea. Karin luennossa oleellista oli sen ajankohta, joka edelsi usealla vuodella tämän vuoden tapahtumia.
Voihan se olla, että stategisen kulttuurin teoria on ihan huuhaata ja väärä tapa analysoida maiden strategista käyttäytymistä. Jos jokin teoria auttaa ymmärtämään strategista käyttäytymistä paremmin, niin siitä tietty olisi kiva kuulla.
Sori, en nyt löytänyt selityksestäsi mitään relevanttia hyödynnettävää tämän hetkisen tilanteen ymmärtämiseen?
Historiasta jaarittelijoista ja jälkiviisastelijoista ei maailmassa ole pulaa. Heitä harva jaksaa kuunnella tai lukea. Karin luennossa oleellista oli sen ajankohta, joka edelsi usealla vuodella tämän vuoden tapahtumia.
Voihan se olla, että stategisen kulttuurin teoria on ihan huuhaata ja väärä tapa analysoida maiden strategista käyttäytymistä. Jos jokin teoria auttaa ymmärtämään strategista käyttäytymistä paremmin, niin siitä tietty olisi kiva kuulla.
-
- Kitisijä
-
- Kitisijä
^ Marko Junkkari siteerasi jotain amerikkalaislähdettä, jonka mukaan ei koskaan pidä aliarvioida Venäjän kansan kykyä syödä kaalia.
-
- Kitisijä
^ Venäjä on painoindeksitaulukossa sijalla 72. Voivat olla helposti syömättä monta kuukautta.
Me and my fellow Gray Men had a Gray Pride parade. Nobody noticed.
-
- Kitisijä
Katsoin loputkin. Valitettavasti meni huonommaksi. Negatiivisesti tulkitsemalla meni melkein rasistiseksi puhuessaan siitä, miten erilaisia venäläiset vain ovat, positiivisesti tulkitsemalla toisti tyypillisiä suomalaisia mystifiointeja venäläisen kulttuurin olemuksesta.urpiainen kirjoitti: 18.03.2022 9:56Mä olen katsonut nyt ekat 15 minuuttia. Ehkä katson jossain välissä loputkin, jos aikaa löytyy.James Potkukelkka kirjoitti: 18.03.2022 9:45 Tämä on tullut useammassa paikassa esiin viime aikoina. Katsoin eilen. Näin maallikkona vaikea sanoa, pitävätkö luennon teesit paikkaansa, mutta vaikuttaa uskottavalta.
Vähän mulla on kyllä vaikeuksia lähestymiskulman kanssa. Huikean pinnallisesti vedetään suuria linjoja siitä, miten viikiniajalta periytyy sitä, mongoliajalta tätä, 1600-luvun alusta tuota jne. suoraan venäläisen kulttuurin ja venäläisen sielun olemuksellisiksi palikoiksi ja jopa dna:ksi. Jotenkin tosi homogeeninen ja olemusajatteluun pohjaava kuva kansallisesta kulttuurista ja kansanluonteesta. Mut voi olla, että kyse on vaan tarkoituksellisen simppelistä ja kansanomaisesta kielestä ja esitystavasta. Voi olla, että jos joku Timo Miettinen esittäisi akateemisesti vivahteikkaammalla kielellä periaatteessa ihan samat ajatukset Venäjän aatehistoriasta tunnistettavista trendeistä, jotka jossain muodossa suodattuvat myös nykypäivän poliittiseen todellisuuteen ja diskurssiin, olisin vallan innoissani. Ehkä katson loputkin.
Tarkoitan, että tavallaan hän varmaan oli oikeassa analysoimissaan venäjällä voimissaan olevan kulttuurin piirteistä. Mutta aika outoa, että joku vielä 2018 käsitteellistää tämän siten, että venäläiset ovat tuollaisia, ja me täällä lännessä olemme perustavanlaatuisesti erilaisia. Ei se - tietenkään - niin ole, vaan hän kuvasi liberaalin demokratian ja autoritäärisen oikeistopopulismin eroa. Kyllä 2018 olisi pitänyt ymmärtää, että hänen kuvauksensa venäläisestä kulttuurista on iso trendi myös länsimaissa, toki osin Putinin tukemana.
Kuulosti vähän hullulta, kun Kari selitti venäläiseen poliittiseen kulttuurin kuuluvan strategisen valehtelun tavalla, jota emme lännessä tunnista. Haloo! 2018 Trump oli presidentti ja brexit-kampanja voittanut. Samanlainen valehtelu oli todella menestyksekästä laitaoikeiston piirissä lännessä, toki osin Putinin ohjaamalla tavalla.
Outoa oli, kun hän selitti venäläiseen poliittiseen kulttuuriin kuuluvan oudot tuplastandardit, kun ääneen sanotaan yhtä vaikka kaikki tietävät todellisuuden olevan toisin. 2018 persut olivat kuitenkin meilläkin jo 15 vuotta vetäneet linjaa, jossa puhuvat yhtä, joka kirjaimellisesti ei ole rasistista tai vastaavaa, mutta kaikki tietävät, mitä oikeasti sanontaa. Edelleen, Kari puhui pitkään siitä, miten vaikka Tsetsenian suhteen iso osa venäläistä kuvittelee eurooppalaisen kulttuurin olevan hyökkäyksen kohteena islamilaisesta leiristä. Varmaan näin, mutta tämäkin on Lännen nationalisteille täysin peruskauraa.
Lopuksi Kari rupesi selittämään, miten venäläiselle ajattelulle on tyypillistä ulkoisen uhkan korostaminen, kuviteltuun kulta-aikaan palaaminen, perinteisten konservatiivisten arvojen korostaminen ja yleinen uhriutuminen koetuista vääryyksistä. Aivan selkeää maga- ja persu-meininkiä.
Kari on varmaan pitkälti oikeassa siinä, miten kuvaa venäläistä diskurssia. Mutta se, että käsitteellistää tämän diskurssin jonain syvästi perivenäläisenä juttuna, joka on täydellisen vieras lännelle, hän on jopa vaarallinen. Ihan sama poliittinen diskurssi on nostanut päätään lännessä hyvin suosittuna viime vuosikymmeninä, tosin osin toki Putinin tukemana. Emme me, valitettavasti, ole sille immuuneja, kuten pölhöoikeiston suosiosta näemme.
-
- Kitisijä
^
Tietenkin lännestä löytyy samoja elementtejä kuin Venäjältä. Me kuitenkin olemme samaa eläinlajia ja asumme samalla planeetalla samalla aikakaudella. Olisi aika erikoista, jos Venäjällä esiintyisi laajasti jotain sellaista, mitä ei esiintyisi missään muualla. Mutta eikös tuo vuodatuksesi nyt ole juuri sita whataboutthismia, josta muita kritisoit? Kyllähän persut, kyllähän Trump, hui katsokaa niitä ja natsit marssii?
Tietenkin lännestä löytyy samoja elementtejä kuin Venäjältä. Me kuitenkin olemme samaa eläinlajia ja asumme samalla planeetalla samalla aikakaudella. Olisi aika erikoista, jos Venäjällä esiintyisi laajasti jotain sellaista, mitä ei esiintyisi missään muualla. Mutta eikös tuo vuodatuksesi nyt ole juuri sita whataboutthismia, josta muita kritisoit? Kyllähän persut, kyllähän Trump, hui katsokaa niitä ja natsit marssii?
-
- Kitisijä
No minusta kritiikissäni ei ole ole ollenkaan kyse whataboutismista. Yritän esittää, että Kari epäilemättä tuntee venäläiset, mutta silti hänen analyysinsa vaikuttaisi olevan vaarallisella tavalla väärä. Hän maalaa kuvaa jostain vuosituhantisesta idän ja lännen vastakkainasettelusta. Oikeasti kyse on tietysti siitä, että kyse on liberaalin, ylikansallisiin instituutioihin tukeutuvan demokratian ja autoritaarisen, konservatiivisen nationalismin vastakkainasettelusta.sivustahuutaja kirjoitti: 19.03.2022 21:25 Mutta eikös tuo vuodatuksesi nyt ole juuri sita whataboutthismia, josta muita kritisoit? Kyllähän persut, kyllähän Trump
Se, mikä Venäjästä tekee kauhean ei ole jotain olemuksellisesti itäistä, jolle länsi on immuuni, vaan ihan samoja piirteitä näemme vaikuttavan myös länsimaissa. Ei sen torjumiseksi riitä muurin pystyttäminen itää vastaan, vaan liberaalia demokratiaa ja kansainvälisiä instituutioita on puolustettava täälläkin.