Pienten harmitusten ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 24244
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Länsiväylällä tuo on ratkaistu niin, että idästä tullessa Kehä II liittymään ryhmittyvä kaista on erotettu kokonaan. Toimii paremmin kuin kiilauskisat.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10321
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.08.2025 7:42 ^ Länsiväylällä tuo on ratkaistu niin, että idästä tullessa Kehä II liittymään ryhmittyvä kaista on erotettu kokonaan. Toimii paremmin kuin kiilauskisat.
Ihan eri asia, koska siinä 2 kaistaa ei sulaudu yhdeksi, mutta joo tuo pitkä liityntäkaista toimii hyvin. Samalla tavalla kehä 1 liittymä Helsingin suuntaan ajettaessa irtoaa jo hyvissä ajoin suoraan menevistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10321
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2025 6:14 Ärsyttävää, kun suomessa ei osa ajaa kahta kaistaa siististi yhteen vetoketjuna, vaan yli-innokkaat jonottajat venyttävät oikean kaistan jonon paljon vasenta kaistaa pidemmäksi...
Ärsyttää myös kun ihmiset ei osaa käyttää 2 kaistaa liikennevaloissa tai liikenneympyrässä paikoissa missä suunnittelijat ne on sinne piirtäneet parantaakseen kriittisen pisteen läpäisykykyä. Pöljänä vaan tukitaan liikenne rakentamalla pitkä jono yhdelle kaistalle.

Eniten ärsyttää ne 2 kaistaisessa liikenneympyrässä oikojat, jotka eivät sitten edes pysy sillä valitsemallaan kaistalla vaan yrittävät ajaa kylkeen, kun itse käyttää sitä toista kaistaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 18566
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 18.08.2025 6:14
urpiainen kirjoitti: 17.08.2025 22:33 Mä tulin Porvoon moottoritietä. Muuten ei ruuhkat haitanneet, mutta tien vetokyky ei riitä siinä kohtaa, jossa ensin Porvoon ja Lahden motarit yhtyvät, ja sitten Kehä I erkanee oikealle. Porvoon motarilla ennen yhtymäkohtaa meni ihan kävelyvauhdiksi, välillä jopa pysähtyen. Vetäisi varmaan paremmin, jos kaikki pysyisivät jonossa oikealla kaistalla, mutta aina joidenkin bmw-miesten pitää koettaa ohittaa jonoa vasenta kaistaa (joka siis päättyy ennen teiden yhtymäkohtia) ja sitten tunkea väkisin sinne oikean kaistan jonoon, jolloin jono alkaa jarrupumppaamaan. Ärsyttävää.
Ärsyttävää, kun suomessa ei osa ajaa kahta kaistaa siististi yhteen vetoketjuna, vaan yli-innokkaat jonottajat venyttävät oikean kaistan jonon paljon vasenta kaistaa pidemmäksi ja ottavat nokkiinsa eikä tee tilaa, kun toiset ajavat vasenta kaistaa liityntäkohtaan ja pyrkivät siististi liittymään joka toiseen väliin.
Mietin kyllä tuota siinä jonottaessani, mutta kun tuo ei ole käytäntö, kyllä ohittajat asettuivat muista piittaamattomiksi kokonaisuuden optimaalisuuden nakertajiksi. Ja hidastivat jonoa. Ehkä siihen pitäisi laittaa sellainen uudehko (?) liikennemerkki, joka nimenomaan ohjeistaa kahden kaistan käyttöön ja vetoketjuun.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 10321
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pienten harmitusten ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 18.08.2025 9:47 Mietin kyllä tuota siinä jonottaessani, mutta kun tuo ei ole käytäntö, kyllä ohittajat asettuivat muista piittaamattomiksi kokonaisuuden optimaalisuuden nakertajiksi. Ja hidastivat jonoa. Ehkä siihen pitäisi laittaa sellainen uudehko (?) liikennemerkki, joka nimenomaan ohjeistaa kahden kaistan käyttöön ja vetoketjuun.
Tämähän se ongelma on. Tasapuolinen ja toimiva vetoketju vaatii, että molempien kaistojen jonot on yhtä pitkiä eikä vaihdella kaistoja liian aikaisin, vaan mennään kiltisti vuoron perään liityntäkohdassa. Jos suurin osa muodostaa yhden jonon hyvissä ajoin, niin toki siinä käy just noin kun sanot, mutta vikaa on sekä yli-innokkaiden jonottajien että optimaalisuuden nakertajien ajotavoissa.

Mä toisinaan tälläisissä tilanteissa jään siihen vasemmalle kaistalle ajamaan samaa vauhtia kuin oikea, jolloin liikenne tasoittuu vaikka joku BMW mies saattaa siitä ärsyyntyä. Toki sen verran vedän kotiinpäin etten ihan jonon hännän kohdalla hidastele, mutta hyvissä ajoin ennen kaistan loppua kuitenkin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.