Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
urpiainen
Kitisijä

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2026 8:44 https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012043364.html

Teknisesti ei mielipidekirjoitus, mutta kuuluu silti tänne.

En ole Oulan teksteistä puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin.

En kyllä aio omaa elintasoani vapaaehtoisesti laskea eurollakaan Ukrainan tai ilmastonmuutoksen takia.

Oulan viestin perillemenon kannalta varmaan haitallista, että ollut vihreiden ehdokas. Nyt kaikkea katsotaan sen läpi. Toki voi olla aivan viisasta yrittää pyrkiä päättäjien joukkoon.
En tiedä, katsotko tätä sen läpi, että kirjoittaja on ollut Kepun jäsen (en muista, onko ollut ehdokkaana), mutta mun mielestä tämä on erinomainen ketju tähän asiaan. Vaikka siis itse suhtaudun aika paljon vastaanottavaisemmin velkajarruun kuin kirjoittaja.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^
Kansanvaltaisessa pohjoismaassa vastausten pitäisi tulla kuin itsestään. Talouselämä tulisi sopeuttaa sodan uhkaan, ei velkakuriin. Yhteiskunnan rakenteita tulisi vahvistaa, ei murentaa. Vähäosaisten kansalaisten turvaverkkoja tulisi parantaa, ei heikentää.
Oikeistolaisten mielestä aina on oikea aika alentaa veroja. Vasemmistolaisten mielestä aina on oikea aika ottaa velkaa ja parantaa sosiaaliturvaa.

Velkakuri ei tietenkään onnistu. Sen sanoin jo aiemmin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2026 12:34 ^
Kansanvaltaisessa pohjoismaassa vastausten pitäisi tulla kuin itsestään. Talouselämä tulisi sopeuttaa sodan uhkaan, ei velkakuriin. Yhteiskunnan rakenteita tulisi vahvistaa, ei murentaa. Vähäosaisten kansalaisten turvaverkkoja tulisi parantaa, ei heikentää.
Oikeistolaisten mielestä aina on oikea aika alentaa veroja. Vasemmistolaisten mielestä aina on oikea aika ottaa velkaa ja parantaa sosiaaliturvaa.
Tavallaan, mutta kyllä talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli ja vastaavat yhteiskunnallisen jos ei nyt ihan solidaarisuuden niin ainakin yhtenäisyyden vahvistamisen ilmiöt ovat olleet aika keskeisessä roolissa Suomen resilienssin vahvistamisessa ulkoisen uhan edessä. Mun mielestä Orpo teki yksiselitteisen virheen, kun ei edes yrittänyt sinipunaa (vaikka oli se Hakaniemen ja Etelärannan yhteinen pohjapaperi taloudestakin olemassa), vaan valitsi kumppaniksi populistisen vihapuolueen, jonka käyttövoimaa ovat sisäinen eripura ja sisäisten viholliskuvien maalaaminen.

On myös kiinnostavaa, että vielä hetki sitten esimerkiksi järjestökentällä oli puolustusvoimienkin mielestä merkittävä rooli sekä yhteiskunnallisen eheyden että ihan toimintojen jatkuvuuden kannalta. Nämä ovat persujen rälssipuheessa lentäneet roskikseen.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 09.06.2026 13:03 talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli
Mielestäni tässä nyt mopo karkaa pahasti.

Puhutaan noista sitten, kun mainilan laukaukset on ammuttu.

Aprikos, tämähän (talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli )juuri onkin se litmus testi, olemmeko sodassa vai emme. Emme ole. Jos oikeasti olisimme sodassa, nuo kyllä toteutuisivat.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 09.06.2026 12:26 En tiedä, katsotko tätä sen läpi, että kirjoittaja on ollut Kepun jäsen (en muista, onko ollut ehdokkaana), mutta mun mielestä tämä on erinomainen ketju tähän asiaan. Vaikka siis itse suhtaudun aika paljon vastaanottavaisemmin velkajarruun kuin kirjoittaja.
Minulla on tuo Jalonen mutetettuna, kun puhuu niin höpöjä. Ehkä sokea kanakin joskus löytää jyvän, mutta miksi kukaan tuhlaisi omaa elämäänsä Jalosen juttujen lukemiseen, sitä en ymmärrä.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2026 13:40
urpiainen kirjoitti: 09.06.2026 13:03 talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli
Mielestäni tässä nyt mopo karkaa pahasti.

Puhutaan noista sitten, kun mainilan laukaukset on ammuttu.

Aprikos, tämähän (talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli )juuri onkin se litmus testi, olemmeko sodassa vai emme. Emme ole. Jos oikeasti olisimme sodassa, nuo kyllä toteutuisivat.
Mun mielestä mopo ei oikein kitinässä voi karata pahasti. Eihän tässä mitään oikeaa politiikkaa tehdä, vaan spekuloidaan hiljaisilla signaaleilla ja trendeillä keskustelupalstalla.

Mun mielestä Jalonen on parhaimmillaan siinä yleisessä analyysissä, jonka voisi ehkä summata siten, että tietenkään emme ole varsinaisesti sodassa, mutta silti yhteiskunnallinen tilanteemme on yhä enemmän sota-aikaa, sotataloutta jne. Hahmotamme tosiaan sota-asoita II maailmansotaa koskevien mielikuviemme perusteella, vaikka nyt Eurooppa on kulttuurisesti ja taloudellisesti integroituneempi. Sota Ukrainassa vaikuttaa meihin enemmän nyt kuin aiemmin.

Voi olla, että tämä sota-aika ja sotatalous eskaloituu tästä vähän tiukemmaksi lähiaikoina, vaatien jonkin verran henkilökohtaisia uhrauksia, joita ei ilman sotaa tarvittaisi. Valmius niihin on ehkä aika pieni. Voisi olla, että yhteiskuntaa olisi kannattanut pyrkiä valmistelemaan tällaisiin asioihin.
urpiainen
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 09.06.2026 14:35
urpiainen kirjoitti: 09.06.2026 12:26 En tiedä, katsotko tätä sen läpi, että kirjoittaja on ollut Kepun jäsen (en muista, onko ollut ehdokkaana), mutta mun mielestä tämä on erinomainen ketju tähän asiaan. Vaikka siis itse suhtaudun aika paljon vastaanottavaisemmin velkajarruun kuin kirjoittaja.
Minulla on tuo Jalonen mutetettuna, kun puhuu niin höpöjä. Ehkä sokea kanakin joskus löytää jyvän, mutta miksi kukaan tuhlaisi omaa elämäänsä Jalosen juttujen lukemiseen, sitä en ymmärrä.
Kuvaavaa. Mun mielestä se on Suomi-somen kiinostavampia keskustelijoita ja argumentoijia. Silloinkin, kun olen kanssaan eri mieltä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Tuon takia vapaa ja avoin tiedonvälitys on hyvä asia. Jokainen voi lukea ja mutettaa makunsa mukaan. En ole kieltämässä somea sinulta tai Jussilta.
urpiainen
Kitisijä

Kolumni | Suomalaiset yritykset välttelevät riskejä, vaikka niiden pitäisi panna kaikki likoon
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 04922.html

Soneran ja Fortumin viitoittamalla tiellä Saksaa valloittamaan!
Bluntly
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^Kokeilimme jo Ruotsin valloitusta. Vituix män.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 18.08.2026 11:28 Kolumni | Suomalaiset yritykset välttelevät riskejä, vaikka niiden pitäisi panna kaikki likoon
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 04922.html
Kirjoittaja ei oikein ymmärrä osinkoja. Ei Buffetin firma ole koskaan jakanut osinkoja, vaikka Buffetin firma haluaa nimenomaan osinkoja. Juju on siinä, että jos fiman johto ei kykene sijoittamaan voittoja riittävän tuottavaksi, niin sijoittajat mieluummin ottavat osingot ja sijoittavat ne muualle, kuin antavat johdon hassata osingot matalatuottoisiin investointeihin. Buffetin taas uskotaan kykenevän sijoittamaan portfoliostaan saamat osingot takaisin eri bisneksiin paremmin kuin mitä osakkeenomistajat kykenisivät.

Ei minua sijoittajana kiinnosta paskaakaan, jakaako satumaisia voittoja tekevä yritys osinkoja vai investoiko se. Tärkeintä, että takoo rahaa.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/kirjeenvaihtajat/art- ... 85175.html

Toimittaja matkusti lomalle Ibizalle paheksumaan ihmisiä, jotka matkustavat lomalle Ibizalle.

Minä ekologisesti paheksun kaikkia kotoani käsin.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Laitoin hesarille tietoa, että voin tehdä freelancerina jutun Malediiveista. Ihan hirveää, että siellä vain matkaillaan, kun saaret uppoavat pian mereen ilmastonmuutoksen takia!
James Potkukelkka
Kitisijä

Itse olen kiinnostunut tekemään feature-jutun luksusjahdin omistamisesta!
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.08.2026 9:18 Itse olen kiinnostunut tekemään feature-jutun luksusjahdin omistamisesta!
Tälle luulisi jopa löytyvän jostain palstatilaa, kun vaan teet sen freelance pohjalta omakustanteisella luksusjahdilla. Artikkelista saatava korvaus ei välttämättä täytä luksusjahdin kustannuksia, joten sivuun pitänee viritellä jotain muutakin bisnestä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 20.08.2026 10:01
James Potkukelkka kirjoitti: 20.08.2026 9:18 Itse olen kiinnostunut tekemään feature-jutun luksusjahdin omistamisesta!
Tälle luulisi jopa löytyvän jostain palstatilaa, kun vaan teet sen freelance pohjalta omakustanteisella luksusjahdilla. Artikkelista saatava korvaus ei välttämättä täytä luksusjahdin kustannuksia, joten sivuun pitänee viritellä jotain muutakin bisnestä.
Kyllä työantajan pitää maksaa työvälineet!
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 20.08.2026 10:05 Kyllä työantajan pitää maksaa työvälineet!
Juu, ei saa kapitalistit työmiestä riistää :hep:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 20.08.2026 10:42
James Potkukelkka kirjoitti: 20.08.2026 10:05 Kyllä työantajan pitää maksaa työvälineet!
Nykyisin rahaliikenne menee ihan toiseen suuntaan: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012211066.html
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 20.08.2026 12:21
Vagabondo kirjoitti: 20.08.2026 10:42
Nykyisin rahaliikenne menee ihan toiseen suuntaan: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000012211066.html
Tässä on kapitalisti kyllä ollut innovatiivinen, täytyy hattua nostaa!
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 20.08.2026 12:21
Ennen meiltä.mentiin Afrikkaan rakentamaan kaivoja. Nyt rukkaat tulee tänne persaukiseen maahan kitkemään, kun me ei kyetä ja pystytä.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

urpiainen kirjoitti: 20.08.2026 12:21 Nykyisin rahaliikenne menee ihan toiseen suuntaan:
Eikö tuolla marjabisneksessä ollut vähän sama liikeidea :think:
urpiainen
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 20.08.2026 14:22
urpiainen kirjoitti: 20.08.2026 12:21 Nykyisin rahaliikenne menee ihan toiseen suuntaan:
Eikö tuolla marjabisneksessä ollut vähän sama liikeidea :think:
Tosiaan.