Orpon hallitus 2023-
-
Bhven
- Kitisijä
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Re: Orpon hallitus 2023-
Harmi etteivät persut pääse ajamaan hallituskierrosta kaasu pohjassa, vaan erilaiset rkp:t lapioivat paskaa radalle.
..when your military people start doing it (Amanita muscaria), and then wars becomes impossible. -Joe Rogan
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Rydman-show jatkuu. Ei esimerkiksi niin, että olisi puolittanut määrärahan ja rahoittanut asiantuntija-arvioiden mukaan ansiokkaimmat hankkeet, vaan itse luki suunnitelmat ja vei rahoituksen hankkeiota, jotka eivät häntä sisällöllisesti miellytä. Vaikka tämä on ihan persujen pitkän neuvostoliittolaislinjan mukaista, voisi RKP siirtyä tyhjän äänestämisestä ihan suoraan epäluottamuksen äänestämiseen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5 ... 50a314c3bd
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5 ... 50a314c3bd
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Ihan väärin sammutettu tulipalo. Törkeetä.
Ihan väärin sammutettu tulipalo. Törkeetä.
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Mun mielestä näyttää, että Rydman pikemminkin sytyttelee tahallaan poliittisia tulipaloja sen kun kerkeää. Vaalityön lisäksi se varmaan näkee itsensä Purran seuraajana klovnikavalkadin nokkapellenä. Harmi, että tämä(kin) profiloitumistapa on niin syvästi liberaalin lännen perusarvojen vastainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Varmasti noin.
Mitäs mieltä olet, mistä itse olisit leikannut? Kohdistanut jotenkin, juustohöylännyt kaikilta vai väistänyt sanasalaatilla?
Varmasti noin.
Mitäs mieltä olet, mistä itse olisit leikannut? Kohdistanut jotenkin, juustohöylännyt kaikilta vai väistänyt sanasalaatilla?
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
En usko, että olisin tuossa vaiheessa leikannut. Hallitus on käynyt mittavan kehysriihineuvottelun, jossa on yhdessä sovittu kunkin hallinnonalan budjettikehys, ja sitten budjettiprosessissa ja lopulta budjettiriihessä sovittu yhdessä aika tarkkaan, miten kunkin hallinnonalan määrärahat kohdennetaan. Näissä neuvotteluissa on tarkoitus ne leikkaukset tehdä kokonaisuuden kannalta fiksulla tavalla, ei sitten tässä implementointivaiheessa lähteä poliitikkojen mieltymysten mukaan tutkimuksen sisältöjä ohjaamaan leikkaamalla itselle epämieluisesta tutkimuksesta. Jos kuitenkin tilanne on muuttunut siten, että leikkaus vielä tässä vaiheessa on perusteltu, niin sitten kuten kirjoitinkin, että tieteellisen vertaisarvioinnin kautta asiantuntijapriorisoinnilla, ei persumutulla. Rydmanin olisi todellakin aika lähteä, tämä tutkimuksen sisältöihin poliittisesti puuttuminen menee liian pitkälle neuvostomeininkiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Rydman on siis syyllistynyt budjetin käyttämättä jättämiseen. Anteeksi antamatonta, kuten jokainen byrokraatti tietää.
Rydman on siis syyllistynyt budjetin käyttämättä jättämiseen. Anteeksi antamatonta, kuten jokainen byrokraatti tietää.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Orpon hallitus 2023-
The art of misunderstandingsivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 9:28 ^
Rydman on siis syyllistynyt budjetin käyttämättä jättämiseen. Anteeksi antamatonta, kuten jokainen byrokraatti tietää.
Kaikkien näiden vuosien jälkeen pitäisi olla itsestään selvää, että Urpiainen nimenomaan on vapaan tutkimuksen puolustaja ja vastustaa kaikenlaista tutkimuksen poliittista ohjailua. Ongelma siis on, että tiedettä ymmärtämätön Rydman itse päättää poliittisin perustein miltä tutkimuksilta liekataan rahoitus. Ei niinkään itse rahoituksen leikkaus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Minusta tutkimusta ohjailematon politiikka vaatisi sitä, että yliopistoille annetaan X summa rahaa ne kohdistavat rahat itsenäisesti. Tuntuu siltä, että aiempi käytäntö juuri on ollut ohjailevaa.
Minusta tutkimusta ohjailematon politiikka vaatisi sitä, että yliopistoille annetaan X summa rahaa ne kohdistavat rahat itsenäisesti. Tuntuu siltä, että aiempi käytäntö juuri on ollut ohjailevaa.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Orpon hallitus 2023-
Todellakin.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 10:09 Minusta tutkimusta ohjailematon politiikka vaatisi sitä, että yliopistoille annetaan X summa rahaa ne kohdistavat rahat itsenäisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Jalosella oli tästä ihan hyvä ketju, vaikka alkaakin hömelöhköllä analogialla:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Suomen korkeakoulujen julkinen rahoitusjärjestelmä on rakennettu siten, että siinä on vähän yksinkertaistaen ikään kuin kaksi osaa.Vagabondo kirjoitti: 25.06.2026 10:26Todellakin.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 10:09 Minusta tutkimusta ohjailematon politiikka vaatisi sitä, että yliopistoille annetaan X summa rahaa ne kohdistavat rahat itsenäisesti.
Ensinnäkin perusrahoitus, joka annetaan yliopistoille korvamerkitsemättä ja siis itsenäistä kohdistamista varten, ja jonka jakautuminen eri korkeakouluille tapahtuu läpinäkyvän tuotosmittariston mukaan. Tämä kattaa valtaosan julkisesta rahoituksesta ja toimii pitkälti siten, kuin yllä haluatte.
Toinen osa, ja tämä osa on Suomessa kv-vertailussa jostain syystä kuitenkin suhteellisesti aika suuri, on sitten laadullisesti kilpailtua hankerahoitusta. Ilmeisesti tämä johtuu siitä, että yliopistojen perusrahoitus on kuitenkin aika alisteista aluepolitiikalle, ja kilpailtu hankerahoitus pystyy irrottautumaan tästä ja perustumaan yksinomaan tieteelliseen laatuun. Tämä on sikäli aika herkkää hommaa, että tutkimuksen riippumattomuus ja tieteen vapaus poliitikkojen käsiohjauksesta on länsimaissa, myös Suomessa, ihan perustuslakitason loukkaamaton perusarvo, ja siksi tällaisen rahan allokaation prosessi on tarkasti pidetty tieteellisen vertaisarvioinnin ja asiantuntijapaneelien käsissä, ja poliittista valikointia on vältetty viimeiseen asti. Siis tähän asti: nyt Rydman on ottanut itse roolin tieteen sisällöllisten päätösten tekijänä. Pitäisi ilman muuta antaa kenkää ministerin hommista heti, tämä on länsimaisen, liberaalin demokratian suojelussa erittäin keskeinen suojaraja, joka on nyt ihan muina autoritääreinä rikottu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Kiitos. Sivustahuutajan tahallinen väärinymmärtäminen ja mustan väittäminen valkoiseksi kirkkain silmin silloin, kun aatetovereiden törkeilyjä kritisoidaan, on keskustelun kannalta kovin harmillista. Sivustahuutajan empimätön toiminta ideologian uskollisena soturina on tavallaan ihan kiintoisa ilmiö seurata, mutta ei siitä älyllisesti rehellisen keskustelun pohjaksi oikein ole.Vagabondo kirjoitti: 25.06.2026 9:58The art of misunderstandingsivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 9:28 ^
Rydman on siis syyllistynyt budjetin käyttämättä jättämiseen. Anteeksi antamatonta, kuten jokainen byrokraatti tietää.![]()
Kaikkien näiden vuosien jälkeen pitäisi olla itsestään selvää, että Urpiainen nimenomaan on vapaan tutkimuksen puolustaja ja vastustaa kaikenlaista tutkimuksen poliittista ohjailua. Ongelma siis on, että tiedettä ymmärtämätön Rydman itse päättää poliittisin perustein miltä tutkimuksilta liekataan rahoitus. Ei niinkään itse rahoituksen leikkaus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Orpon hallitus 2023-
Oikeastaan kommentillani mä halusin, että sivustahuutaja olisi itse havainnut kuinka pahasti Rydmanin valitsema toimintamalli on ristiriidassa sen kanssa miten hän itse määrittelee tutkimusta ohjailemattoman politiikan.urpiainen kirjoitti: 25.06.2026 10:56Tämä kattaa valtaosan julkisesta rahoituksesta ja toimii pitkälti siten, kuin yllä haluatte.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Miksi luulet, etten havaitse tuota ristiriitaa?
Ehkä sinulla menee sekaisin minun ajatukseni yhteiskunnan toimivuudesta ja se, miten yhteiskunta tällä hetkellä toimii. Minun ajatuksissani tutkimus on politiikasta riippumatonta ja hillotolppia ei ole. Todellisuudessa tutkimusta ohjaillaan poliittisesti ja hillotolppia on.
Miksi luulet, etten havaitse tuota ristiriitaa?
Ehkä sinulla menee sekaisin minun ajatukseni yhteiskunnan toimivuudesta ja se, miten yhteiskunta tällä hetkellä toimii. Minun ajatuksissani tutkimus on politiikasta riippumatonta ja hillotolppia ei ole. Todellisuudessa tutkimusta ohjaillaan poliittisesti ja hillotolppia on.
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Orpon hallitus 2023-
Luonnollisesti sen takia miten itseäsi täällä ilmaiset ja asiaa kommentoit. Mitä muuta lähdettä mulla voisi olla kuin se minkä tänne tuot esille?
Tuo jälkimmäinen lause viittaa siihen suuntaan, että mielestäsi käytäntö olisi hiljattain muuttunut vähemmän ohjailevaksi.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 10:09 Minusta tutkimusta ohjailematon politiikka vaatisi sitä, että yliopistoille annetaan X summa rahaa ne kohdistavat rahat itsenäisesti. Tuntuu siltä, että aiempi käytäntö juuri on ollut ohjailevaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
Juuri noin nyt tapahtui. Rahaa jätettiin jakamatta, eikä sitä kohdistettu poliittisesti.Vagabondo kirjoitti: 25.06.2026 11:25Tuo jälkimmäinen lause viittaa siihen suuntaan, että mielestäsi käytäntö olisi hiljattain muuttunut vähemmän ohjailevaksi.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 10:09 Minusta tutkimusta ohjailematon politiikka vaatisi sitä, että yliopistoille annetaan X summa rahaa ne kohdistavat rahat itsenäisesti. Tuntuu siltä, että aiempi käytäntö juuri on ollut ohjailevaa.
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Oikeasti nyt tapahtui niin, että yhteisesti oli sovittu ministeriön toiminnan tietopohjan vahvistamisesta tutkimusmäärärahalla, jonka kohdentumisesta parhaaseen, kriittiseen tutkimukseen piti päättää länsimaiseen tapaan tieteellisen vertaisarvioinnin eikä poliittisten mieltymysten pohjalta, mutta ministeri toikin yllättäen prosessiin mukaan vielä poliittisen ennakkosensuurikierroksen, jolla käveli tutkimuksen vapauden ja tieteen autonomian yli ottaen pois rahoituksen omiin mieltymyksiinsä sopimattomalta kriittiseltä tutkimukselta. Reaktiot paljastavat aika hyvin, ketkä suhtautuvat kriittiseen tutkimukseen länsimaisen liberaalisti, ja ketkä neuvostoliittolaisen sensuroivasti.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 11:29 Juuri noin nyt tapahtui. Rahaa jätettiin jakamatta, eikä sitä kohdistettu poliittisesti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Yhtyisin kritiikkiisi, jos rahat olisi kohdistettu toisin. Mutta kun nyt rahat säästettiin. Tässä valtiontalouden tilanteessa en näe tuollaista oma-aloitteista budjetin alittamista minään pahana asiana. Pitäisin virkistävänä, jos ministeriöt kilpailisivat budjettinsa alittamisessa.
Yhtyisin kritiikkiisi, jos rahat olisi kohdistettu toisin. Mutta kun nyt rahat säästettiin. Tässä valtiontalouden tilanteessa en näe tuollaista oma-aloitteista budjetin alittamista minään pahana asiana. Pitäisin virkistävänä, jos ministeriöt kilpailisivat budjettinsa alittamisessa.
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Kuten heti ensimmäisessä viestissäni aiheesta sanoin, niin jos kyse on säästöprojektista, niin sitten ministeri puolittaa budjetin ja vertaisarviossa valitaan puolta pienempi määrä rahoitettavia hankkeita. Ei niin, että ministeri sensuroi sisällöllisesti häntä miellyttämättömät hankkeet tieteellisen arvion jälkeen. Ja ylipäänsä säästöpäätös olisi pitänyt tehdä osana kokonaisuutta silloin, kun päätettiin esimerkiksi ministeriön omien tutkimusresurssien ja muualta tilattavan tutkimuksen resurssien kokonaisuudesta ministeriön toiminnan edellyttämien tietotarpeiden täyttämisessä. Rydmanille monoa.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 11:45 ^
Yhtyisin kritiikkiisi, jos rahat olisi kohdistettu toisin. Mutta kun nyt rahat säästettiin. Tässä valtiontalouden tilanteessa en näe tuollaista oma-aloitteista budjetin alittamista minään pahana asiana. Pitäisin virkistävänä, jos ministeriöt kilpailisivat budjettinsa alittamisessa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Annetaanko Poutalallekin monoa tasapuolisuuden nimissä?
Minustahan kaikille ministereille voi antaa monoa pienimmistäkin syistä. Samalla voi takavarikoida kaikki hillotolpat. Ei tartte edes tutkimusrahoituksia sormeilla, riittää kun töppää jokusen miljardin Saksassa.
Annetaanko Poutalallekin monoa tasapuolisuuden nimissä?
Minustahan kaikille ministereille voi antaa monoa pienimmistäkin syistä. Samalla voi takavarikoida kaikki hillotolpat. Ei tartte edes tutkimusrahoituksia sormeilla, riittää kun töppää jokusen miljardin Saksassa.
-
urpiainen
- Kitisijä
- Viestit: 19821
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Orpon hallitus 2023-
Ottamatta kantaa noihin whataboutismeihisi, niin Rydmanin toiminnassa ei siis ole kyse niinkään töppäyksestä tai epäpätevyydestä, vaan valtavasta periaatteellisesta asiasta: avoimesta hyökkäyksestä perustuslaissa turvattua tutkimuksen vapautta vastaan ja poliittisen ennakosensuurin tuomisesta kriittisen tutkimuksen kentälle. Tämä on vakava hyökkäys länsimaisen, liberaalin demokratian perusarvoja vastaan. Toivon, että hallituspuolueiden viimeisillä liberaaleilla, jos sellaisia enää on, riittää selkärankaa äänestää Rydmanille epäluottamusta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Kriittisen tutkimuksen kohdalla nousi hymy. Kiitos!
Kriittisen tutkimuksen kohdalla nousi hymy. Kiitos!
-
Vagabondo
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 11032
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Orpon hallitus 2023-
Hämmentävää. Toi sun johtopäätös ei tietenkään pidä paikkaansa. Jäljelle jäänyt rahoitus on tietenkin poliittisesti kohdistettu, kun ministeri ideologisesti leikkasi pois ne hankkeet mitkä ei miellyttäneet.sivustahuutaja kirjoitti: 25.06.2026 11:29 Juuri noin nyt tapahtui. Rahaa jätettiin jakamatta, eikä sitä kohdistettu poliittisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
sivustahuutaja
- Kitisijä
- Viestit: 26491
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Orpon hallitus 2023-
^
Ymmärrän tuonkin näkökulman. Olen vain asiasta eri mieltä.
EDIT: Jos hankkeiden joukko on ollut alun perin poliittisesti kohdistamaton ja joukosta poistetaan hankkeita, niin mitä pitää tapahtua, että jäljelle jäävät hankkeet ovat poliittisesti kohdistettuja. Tämä on se ydinkysymys tässä. Siitä varmaan vallitsee yksimielisyys, että jos puolet hankkeista olisi poistettu arvonnalla, niin jäljelle jäävä hankejoukko ei olisi ollut poliittinen. Voidaanko sitten poliittisesti kohdistamattomasta joukosta poliitisesti poistaa hankkeita, että jäljelle jäävän hankekorin sisältö muuttuu poliittiseksi? Tätä voisi joku tutkia, vaikka Akatemian rahoilla!
Ymmärrän tuonkin näkökulman. Olen vain asiasta eri mieltä.
EDIT: Jos hankkeiden joukko on ollut alun perin poliittisesti kohdistamaton ja joukosta poistetaan hankkeita, niin mitä pitää tapahtua, että jäljelle jäävät hankkeet ovat poliittisesti kohdistettuja. Tämä on se ydinkysymys tässä. Siitä varmaan vallitsee yksimielisyys, että jos puolet hankkeista olisi poistettu arvonnalla, niin jäljelle jäävä hankejoukko ei olisi ollut poliittinen. Voidaanko sitten poliittisesti kohdistamattomasta joukosta poliitisesti poistaa hankkeita, että jäljelle jäävän hankekorin sisältö muuttuu poliittiseksi? Tätä voisi joku tutkia, vaikka Akatemian rahoilla!