En tiedä, katsotko tätä sen läpi, että kirjoittaja on ollut Kepun jäsen (en muista, onko ollut ehdokkaana), mutta mun mielestä tämä on erinomainen ketju tähän asiaan. Vaikka siis itse suhtaudun aika paljon vastaanottavaisemmin velkajarruun kuin kirjoittaja.James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2026 8:44 https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000012043364.html
Teknisesti ei mielipidekirjoitus, mutta kuuluu silti tänne.
En ole Oulan teksteistä puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin.
En kyllä aio omaa elintasoani vapaaehtoisesti laskea eurollakaan Ukrainan tai ilmastonmuutoksen takia.
Oulan viestin perillemenon kannalta varmaan haitallista, että ollut vihreiden ehdokas. Nyt kaikkea katsotaan sen läpi. Toki voi olla aivan viisasta yrittää pyrkiä päättäjien joukkoon.
Päivän mielipidekirjoitus
-
urpiainen
- Kitisijä
Re: Päivän mielipidekirjoitus
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
^
Velkakuri ei tietenkään onnistu. Sen sanoin jo aiemmin.
Oikeistolaisten mielestä aina on oikea aika alentaa veroja. Vasemmistolaisten mielestä aina on oikea aika ottaa velkaa ja parantaa sosiaaliturvaa.Kansanvaltaisessa pohjoismaassa vastausten pitäisi tulla kuin itsestään. Talouselämä tulisi sopeuttaa sodan uhkaan, ei velkakuriin. Yhteiskunnan rakenteita tulisi vahvistaa, ei murentaa. Vähäosaisten kansalaisten turvaverkkoja tulisi parantaa, ei heikentää.
Velkakuri ei tietenkään onnistu. Sen sanoin jo aiemmin.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin
-
urpiainen
- Kitisijä
Tavallaan, mutta kyllä talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli ja vastaavat yhteiskunnallisen jos ei nyt ihan solidaarisuuden niin ainakin yhtenäisyyden vahvistamisen ilmiöt ovat olleet aika keskeisessä roolissa Suomen resilienssin vahvistamisessa ulkoisen uhan edessä. Mun mielestä Orpo teki yksiselitteisen virheen, kun ei edes yrittänyt sinipunaa (vaikka oli se Hakaniemen ja Etelärannan yhteinen pohjapaperi taloudestakin olemassa), vaan valitsi kumppaniksi populistisen vihapuolueen, jonka käyttövoimaa ovat sisäinen eripura ja sisäisten viholliskuvien maalaaminen.James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2026 12:34 ^Oikeistolaisten mielestä aina on oikea aika alentaa veroja. Vasemmistolaisten mielestä aina on oikea aika ottaa velkaa ja parantaa sosiaaliturvaa.Kansanvaltaisessa pohjoismaassa vastausten pitäisi tulla kuin itsestään. Talouselämä tulisi sopeuttaa sodan uhkaan, ei velkakuriin. Yhteiskunnan rakenteita tulisi vahvistaa, ei murentaa. Vähäosaisten kansalaisten turvaverkkoja tulisi parantaa, ei heikentää.
On myös kiinnostavaa, että vielä hetki sitten esimerkiksi järjestökentällä oli puolustusvoimienkin mielestä merkittävä rooli sekä yhteiskunnallisen eheyden että ihan toimintojen jatkuvuuden kannalta. Nämä ovat persujen rälssipuheessa lentäneet roskikseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
James Potkukelkka
- Kitisijä
Mielestäni tässä nyt mopo karkaa pahasti.
Puhutaan noista sitten, kun mainilan laukaukset on ammuttu.
Aprikos, tämähän (talvisodan ihme, tammikuun kihlaus, aseveliakseli )juuri onkin se litmus testi, olemmeko sodassa vai emme. Emme ole. Jos oikeasti olisimme sodassa, nuo kyllä toteutuisivat.
Ei vertaistasi sulle, sä lilja Saaronin. Suo armos lahjat mulle ja kaste Siionin